Få över filmer från viderkameran till dator

• Thread starter Thread starter Marsipulami
  • Start date Start date

Marsipulami

Guest
Någon som har mer erfarenhet än mig hur man på enklast sätt får över inspelade filmer via videokamera till datorn? Vad behöver jag för kontakt och vad rekomenderar ni för program som sen är mycket enkelt samt var laddar jag ner detta program i så fall?

Så mycket info som behövs (kanske inte är mycket) tas tacksamt emot..

Vad för sladdar och eventuella kort till datorn du behöver köpa beror helt på vad du har för utgångar på kameran och ingångar i datorn.

För att spela in och klippa filmen på datorn rekommenderar jag Adobe Premiere. För att komprimera filmen rekommenderar jag VirtualDub. Se även denna tråd.

Oftast behöver du bara en vanlig RCA-kontakt men ibland en S-Video kabel. Det hela beror ju förstås på vad du har för anslutningar på kamera och dator.

Många grafikkort har tv-ut men ej tv-in, så har du inte ett g-kort med in så kan du ju kanske köpa ett vanligt Tv-kort med tv-in, då kan du ju dessutom glo på tv i din dator :)
Skall du dock mickla proffsigt så kan det väl säkert vara idé att köpa ett kort speciellt för detta ändamål.

Sen om du har Windows XP så finns det där ett alldeles utmärkt program om man inte skall göra för avancerade saker, det heter Windows Movie Maker, se dock till att du har uppgraderat det till Movie Maker version 2. Finns på Windows Update.

Vill du göra mer avancerade saker är det nog Adobe Premiere som gäller, kan dock vara lite stökigare att komma igång med..

Jo.. sen kan det ju hända om du har en digitalvideokamera att du har en Firewire-anslutning, då är ju den att föredra eftersom du slipper förluster i videoöverföringen då...

Last edited:
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back