Få äldre förare i mc-olyckor

Det är ju samma med de är okänt när körkorten togs. Bör vara utlänningar som kommer på hojar som inte finns här med andra typer av körkort eller liknande. Lr så har någon polis glömt o fylla i en ruta :)

En annan höll nästan på att hamna på den där listan i går. Körde 110 på 70-väg och kom i en lätt vänstersväng på en väg som jag åkt regelbundet (minst varannan vecka) sedan jag var 5 år.

Någon hade fått för sig att vägen skulle lagas med grus (macadam), när jag sedan kommer till korsningen ca 100 m längre fram så står det en skylt med varning för grus på vägen. Så dags att sätta upp den då. Då hade jag ju redan fått släpp på både bakhjul och framhjul. Gör något åt gruset på vägarna. FÖRBJUD! Använd asfalt istället. Det är ju grus i en massa kurvor ju! :fatta!

sandstream skrev:
Jag har skickat en mall till Carolina på SMC som de ska kolla på och sedan skicka den vidare till VV. Den innehåller de uppgifter som ft efterfrågar.

En mall för att få ut uppgifterna? Bra gjort i så fall! Se till att siffrorna blir tillgängliga för oss här på SH är du snäll!

Mvh,
/Fredrik

ft skrev:
Det är jäkligt mycket snack om den där statistiken nu. Det är kanske läge att vi tar och gräver rätt på grunddata så vi själva också kan vara med i siffertuggandet? Var hittar man råsiffrorna? Rubbet. Alla registrerade olyckor med data på de inblandade inkluderande ålder, motorcykel, tid med A-kort, tid med körkort, typ av väg, olyckstyp o s v.

Statistik kan bevisa mycket om man vet vad man håller på med. Ofta vet journalister, myndigheter m m inte vad de håller på med utan läser statistiken lite som de vill för att komma fram till de slutsatser de redan innan ”vet” är de rätta. Sedan blir detta den absoluta sanningen – de har ju statistiken på sin sida.

Så länge de har grunddata och vi inte har det så kommer det att vara en mycket ojämlik debatt.

Har SMC möjligen data tillgängliga?

Mvh,
/Fredrik

Det var grunddata jag bad om men jag fick den powerpoint som jag gjorde om till pdf och länkade till här ovan. Dessutom fick jag statistik om mopedolyckor som var intressant, ska lägga ut den i morgon så kan den som är intresserad titta på den.
Det verkar svårt att få grunddata med samma uppgifter för alla olyckor. Dessutom anmäls ju inte alla olyckor. tex vet polisen bara om de olyckor som har utretts av dem. Försäkringsbolagen håller nog lite på sina siffror för att kunna visa den statistik de vill tolka ur siffrorna, men om man inte frågar får man ju inga svar så det bästa vore väl kanske om flera frågade efter "grunddata" från både vägverket och försäkringsbolag.

Tycker inte statistiken säger mycket. Det som bla skulle vara intressant att veta är ju isf hur stor andel av gruppen "hojåkare över 40" som omkommit vs. andel av gruppen "hojåkare under 40" som omkommit. Gärna då stratifierat för typ av mc.

poke skrev:
Totalt omkom 121 män och 10 kvinnor.
Av dessa var 122 förare och 9 var passagerare.
54 var under 30 år.
Bara 19 var 50 år eller äldre.

Intressant. "Bara 19 var 50 år eller äldre."
Men om bara 54 av 122 var under 30 år innebär ju det att 68 var över 30?
Inte lika kul att belysa det iofs... säljer väl inte riktigt lika många nummer.

Den dagen vi har en rubrik som lyder: "Statistik visar att åldrarna på personer inblandade i dödsolyckor med MC varierar från 18 till 70 år." har det inträffat något hemskt... sanningen har kommit ut.

Nej men allvarligt talat, det är intressant att se hur media m.fl. belyser statistik precis hur dem vill. Finns nog inget som är lättare än att ljuga med statistik. Bara att visa den delen av statistiken du vill, du behöver ju inte berätta att du utelämnar hälften av statistiken.

Skojsande med statistik

poke skrev:
Taget från UNT !!!!!!

Få äldre förare i mc-olyckor

2004-09-09 15:45

Av:TT
Det är en myt att det framför allt är "gubbar" över 50 som omkommer i motorcykelolyckor.
Över 60 procent av dem som dött i mc-olyckor under de senaste åren har varit under 40 år.

Eftersom det saknas information om antalet förare över resp. under 40 år samt information om körsträcka per år så fyller jag i lite på måfå. Bara för skoj skull.

Antaganden/gissningar:

"Över 60 procent" kan ju vara från 61-100%. Men jag sätter det till 61%.

Jag gissar 3 till 1 på existerande förare under 40 respektive över 40. Dvs det finns 3 förare under 40 per förare över 40.

Körsträcka gissar jag till 1:1

Med ovan förutsättningar, om det skall vara lika mycket olyckor/användare under 40, som över 40 bast - så skall 75% av totala antalet olyckor ske på under-40-sidan och 25% på över-40-sidan. Över-40-bast är tydligt överrepresenterat. 39% av dödsolyckorna sker på över-40-sidan. Den borde bara vara 25% för att vara normal.

Slutsats: Det är inte riktigt läge ännu att hävda huruvida det är myt eller ej. Eller så är Honda ett mycket mycket farligare märke än Java.

Enl. statistiken verkar det vara farligt att köra en okänd hoj också...

HansJ skrev:
Enl. statistiken verkar det vara farligt att köra en okänd hoj också...
Ja de tycker jag är jävligt intressant. Då borde man ju kunna halvera dödsolyckor genom att bara tillåta ägaren till en motorcykel framföra den. Då borde ju en del skenförsäkringar försvinna också :)

HanneZ skrev:
Ja de tycker jag är jävligt intressant. Då borde man ju kunna halvera dödsolyckor genom att bara tillåta ägaren till en motorcykel framföra den. Då borde ju en del skenförsäkringar försvinna också :)
Det var ju inte riktigt så jag menade... Försökte vara lite ironisk.

Men visst, det är också en aspekt, hur många testade en hoj när de kraschade? Sen tycker jag att vi inte bara ska kika på dödstalen, svårt skadade bör ingå i analysen också. Det kostar både samhälle och FB pengar, och som någon skrivit tidigare, hårfina tillfälligheter om man överlever eller ej.

Kevorkian skrev:
Tycker inte statistiken säger mycket. Det som bla skulle vara intressant att veta är ju isf hur stor andel av gruppen "hojåkare över 40" som omkommit vs. andel av gruppen "hojåkare under 40" som omkommit. Gärna då stratifierat för typ av mc.
Jepp. Man skulle också önska att de tog bort passagerarna ur statistiken, eller i vart fall särskilde dem. Märkligt nog var ju alla omkomna passagerare i "Stockholmsstatistiken" över 40 år, vilket ger en lite skev bild.

En annan märklig detalj ur Lame Viffers statistik är att CBR900RR är så välrepresenterade. Sju CBR:er, en GSX-R1000, två ZX9R och tre R1. Men det beror nog på att Hondan varit med så många år.

0-24 år 33st
25-29 år 21st
30-39 år 25st
40-49 år 30st
50-64 år 14st
65-....år 5st
okänd ålder 3st
summa 131 st döda på 1 år och 9 månader

ft skrev:
En mall för att få ut uppgifterna? Bra gjort i så fall! Se till att siffrorna blir tillgängliga för oss här på SH är du snäll!
Japp, mallen är tänkt att användas för att få fram lite mer relevant info om olyckorna. Självklart kommer infon att publiceras på SH.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti