Fästa kraschpuck motorfäste Triumph?

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Jag skulle montera kraschpuckar på min Triumph Sprint 955, men fastnade vid motorfästet så att säga.
Kraschpuckarna är Renner X-Pads och de har annan bult än originalets speciella design.
Har någon erfarenhet att montera kraschpuckar på Triumph av denna typ, eller vet vad jag skall tänka på?
Renners instruktion är bara på polska och översvämningar blir värdelösa.

Jag kan ju mosa på och knacka loss låsmuttern, men jag vet inte hur original bulten sitter (den med invändig stjärnprofil), om den sitter med något moment.
Eller spänner mot något gods.
Men om den spänner mot gods så borde låsmuttern vara onödig, eller?
I vilket fall, den långa bulten från kraschpucken har mindre diameter än gängan vid låsmuttern och kan således inte passa rakt in så.
Är det möjligen så att motorfästet består av en gängad bussning (med låsmuttern utanpå) och en inre bult (den med stjärnprofil)?

Jag kunde med kraft vrida med hylsa för stjärnprofilen, men den verkade inte vara spänd styvt mot gods på något håll.
Lite förbryllande, så jag vill inte bara mosa på utan att förstå designen först.


F6660FC8-CDB0-479F-A25B-6A0B7EEA981F.jpeg13F7C708-BC6C-4110-B792-715D126A2207.jpegF3EF5C1D-36D9-40A5-9096-A03E759D95A6.png
 
Jag vill minnas att jag bara lossade torxen med handkraft och skruvade dit mina puckar (lsl). Men det var åratal sen.

Kanske kan du söka reda på lsl's brux, de sitter ju på motsvarande sätt.

Ta en sida i taget. Annars hamnar motorn litet närmare golvet än brukligt. ?
 
”Ta en sida i taget. Annars hamnar motorn litet närmare golvet än brukligt. ?”

Hahaha…ja så långt tänkte jag med ??

Ja jag skall söka efter lsl’s brux som du nämner, tack!
Jag blir förmodligen lite modigare och vrider torxen lite mer än tidigare.
 
Ursäkta att jag dröjt med återkopplingen, har haft annat att pyssla med ett tag.
Det enkla svaret på problemet är jag inte såg en mutter på inre sidan… ☺️
Nu är höger sida monterad, men på vänster sida sitter den stora kylslangen i vägen och medföljande distans är för kort.
Måste hitta någon annan distans att komplettera med för att kylslangen inte skall klämmas.
 
Inte jättesnyggt, men det var väntat.
Men acceptabelt.
Ingen håltagning i kåpan, men delarna ligger i princip och klämmer marginellt på kåpan.
 

Bifogat

  • AA3292DF-58D7-4F04-95D0-BC7199F68201.jpeg
    AA3292DF-58D7-4F04-95D0-BC7199F68201.jpeg
    2.9 MB · Visningar: 13
  • 2C6A248C-2E4D-4C8C-8C8C-F3E8AB79EE2E.jpeg
    2C6A248C-2E4D-4C8C-8C8C-F3E8AB79EE2E.jpeg
    2.3 MB · Visningar: 14
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top