Fästa kraschpuck motorfäste Triumph?

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Jag skulle montera kraschpuckar på min Triumph Sprint 955, men fastnade vid motorfästet så att säga.
Kraschpuckarna är Renner X-Pads och de har annan bult än originalets speciella design.
Har någon erfarenhet att montera kraschpuckar på Triumph av denna typ, eller vet vad jag skall tänka på?
Renners instruktion är bara på polska och översvämningar blir värdelösa.

Jag kan ju mosa på och knacka loss låsmuttern, men jag vet inte hur original bulten sitter (den med invändig stjärnprofil), om den sitter med något moment.
Eller spänner mot något gods.
Men om den spänner mot gods så borde låsmuttern vara onödig, eller?
I vilket fall, den långa bulten från kraschpucken har mindre diameter än gängan vid låsmuttern och kan således inte passa rakt in så.
Är det möjligen så att motorfästet består av en gängad bussning (med låsmuttern utanpå) och en inre bult (den med stjärnprofil)?

Jag kunde med kraft vrida med hylsa för stjärnprofilen, men den verkade inte vara spänd styvt mot gods på något håll.
Lite förbryllande, så jag vill inte bara mosa på utan att förstå designen först.


F6660FC8-CDB0-479F-A25B-6A0B7EEA981F.jpeg13F7C708-BC6C-4110-B792-715D126A2207.jpegF3EF5C1D-36D9-40A5-9096-A03E759D95A6.png
 
Jag vill minnas att jag bara lossade torxen med handkraft och skruvade dit mina puckar (lsl). Men det var åratal sen.

Kanske kan du söka reda på lsl's brux, de sitter ju på motsvarande sätt.

Ta en sida i taget. Annars hamnar motorn litet närmare golvet än brukligt. ?
 
”Ta en sida i taget. Annars hamnar motorn litet närmare golvet än brukligt. ?”

Hahaha…ja så långt tänkte jag med ??

Ja jag skall söka efter lsl’s brux som du nämner, tack!
Jag blir förmodligen lite modigare och vrider torxen lite mer än tidigare.
 
Ursäkta att jag dröjt med återkopplingen, har haft annat att pyssla med ett tag.
Det enkla svaret på problemet är jag inte såg en mutter på inre sidan… ☺️
Nu är höger sida monterad, men på vänster sida sitter den stora kylslangen i vägen och medföljande distans är för kort.
Måste hitta någon annan distans att komplettera med för att kylslangen inte skall klämmas.
 
Inte jättesnyggt, men det var väntat.
Men acceptabelt.
Ingen håltagning i kåpan, men delarna ligger i princip och klämmer marginellt på kåpan.
 

Bifogat

  • AA3292DF-58D7-4F04-95D0-BC7199F68201.jpeg
    AA3292DF-58D7-4F04-95D0-BC7199F68201.jpeg
    2.9 MB · Visningar: 13
  • 2C6A248C-2E4D-4C8C-8C8C-F3E8AB79EE2E.jpeg
    2C6A248C-2E4D-4C8C-8C8C-F3E8AB79EE2E.jpeg
    2.3 MB · Visningar: 14
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top