Fästa emblem på Laser Slip-On

Lillsven

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2009
Hoj
Yamaha FZS 600 Fazer
Hej.

Har ikväll monterat ett nytt Laser Slip-On på min hoj.

Tydligen har man valt att inte sätta på något emblem eller dekal utan det får man göra själv.

Två alternativ fanns med enligt bild, en vanlig dekal i gult och ett svart emblem i plåt.

Jag tycker helt klart det svarta skulle vara snyggast men problemet är att det ska popnitas dit och det känns lite sådär att börja borra rätt in i systemet. Dessutom måste ju hålen hamna exakt rätt för att det ska smita åt ordentligt.

Tror ni det kan gå att limma dit det på något vis? Det sitter en skyddstejp på baksidan så den är redan lite klistrig men är tveksam om det räcker för att den ska sitta kvar. Finns det något lim som tål värme och som funkar på metall?

Tror ni annars det går att sätta på den gula dekalen, smälter inte den när ljuddämparen blir varm?

Om någon köpt samma system och löst det på något bra sätt så är jag tacksam om ni delar med er.

Mvh
Sven

Bifogat

• IMG_0676.jpg
    IMG_0676.jpg
    228.6 KB · Visningar: 48
  • IMG_0678.jpg
    IMG_0678.jpg
    237.6 KB · Visningar: 39
  • IMG_0677.jpg
    IMG_0677.jpg
    238 KB · Visningar: 37
  • IMG_0675.jpg
    IMG_0675.jpg
    236.8 KB · Visningar: 43
Med tanke på att i princip alla andra tillverkare popnitar fast sina emblem på dämparna så ser jag inte riktigt problemet, i synnerhet inte om dom säger att det ska popnitas fast?

Gjorde en likadan operation på själv igår fast på min hemmasnickrade ljuddämpare. Jag böjde till emblemet så att det passade rundningen på dämparen, märkte upp vars hålen skulle vara och borrade upp hål. Efter det så tog jag bort klisterlappen på baksidan och smetade på emblemet och nitade fast det.

DSC_0004-51.jpg

Inga konstigheter alls. :)

Naturligtvis så får du mäta ut vars emblemet ska sitta för att det ska vara centrerat men det är inga större problem. En tuschpenna och en trasa med t-röd så kan du korrigera hur mycket du vill. När du väl vet vars du vill ha hålen (enklast att göra detta med dämparen lös) så gör du körnslag där hålen ska vara och borrar hål.

Annars kommer dekalen att klara sig fin-fint på ljuddämparen. Din är så pass stor så jag är ytterst tveksam att den kan komma upp i temperaturer som skulle få dekalen att smälta.

Last edited:
Ni hade rätt.
Jag bestämde mig för att köra och var inga konstigheter.

Jag gjorde så att jag borrade första hålet, sen måttade jag in skylten och klistrade dit den, nitade första niten och sen borrade jag det andra hålet genom hålet i skylten med pelarborr.
Funkade skitbra. Tack för hjälpen!

Satan vad gött det är att det äntligen låter när man är ute och kör.
Underbart när man drar på lite och motorn bara vrålar efter mer :)

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026