Färre döda med sänkta hastigheter, regskyltar fram mm?

men hela debatten handlar ju om att förbjuda sånt som kostar samhället pengar..
dom skulle ju hur lätt som helst få ner hastigheten på vägarna genom att förbjuda tillverkning av fordon som går snabbare än 110 km/h.
men se de kan dom inte för näringslivet tillåter inte de..
låter ju som bara mc som kör för fort på vägarna...
kolla försäljnings argumenten på bilar stora tunga med massor med hk..
klart man kör femtio med en bil med 200+ hästar:rolleyes:

Jävla fjanterier. Tycker dom borde göra så hojåkare får köra fortare än bilister :D En hoj stannar ju liksom lite fortare än en bil!

Varför tycker du man ska förbjuda MC på allmän väg? Faran för sej själv och andra?

Tycker som jag skrivit så många gånger förut att allt som medför någon ökad risk utöver någon slags "norm" inte är vägen att gå. Tycker vi redan nu gör många inskränkningar i din egen rätt att fatta beslut över ditt egna liv och leverne. Hur rikt blir livet när allt som enligt "normen" är farligt är förbjudet? Vart ska vi dra gränsen för vad som ska innefattas i denna norm?

Är det lämpligt att samhället kalkylerar över riskerna huruvida kvinnor ska få vistas ute på kvällarna med de ökade chanser dom har för att utsättas för brott? Eller kanske killarna ska beläggas med detta förbud då vi statistiskt sett är de största våldsverkarna? Spriten skördar liv och skänker oss tragedier, dags att förbjuda? Hur onyttig mat bör man få servera, förbjuda snabbmat? Lagstadga 1 timmes motion om dagen då vi lever ohälsosamt stillsamma liv? Allt det vi talar om här är hur stor frihet vi är beredda att uppoffra för att bättra på kalkylen/kostnaden för samhället.

Samhällsekonomisk vinning behöver inte innebära ett rikt liv. Det är väl kontentan av det jag försöker förmedla.

:tummenupp :tummenupp :yoparty

Ditt resonemang håller jag helt med om. Och detta är ju tiotusenkronorsfrågan själv -> Vart ska vi dra gränsen för vad som ska innefattas i denna norm?

Du har inte så bra koll på hur många som pendlar med hoj va?

Nej, det måste jag medge. I detta fallet så måste jag helt enkelt gissa då det knappast är en parameter som SCB mäter.

Så då gissar jag såhär. På min arbetsplats så är det ca 15st av 80 som kör hoj (vilket jag procentuellt sett tror är ganska mycket över medel). av dom 15 så är det 3-4st som kör ofta till jobbet på sommaren. varav en faktisk hade fått barn och hans fru hade bilen så han var den enda som var tvungen att köra hoj. Alla hade dock bil i normala fall. Min gissning blir således att det är långt under 5% av hojåkarna som faktiskt är i behov av sin hoj. Ställer man det sen i relation till hur många fler bilar än hojar det finns så hamnar vi ju på promillenivå och då anser jag det vara en ljöjligt liten del.

Jag kan ju ha gissat fel...men det är ju inte troligt.

Tycker fan vi ska spika ett datum där alla sporthojs medlemar åker samma tid och datum till Sthlm och demostrerar, hur långt ska de få gå? man blir så jävla förbannad så lika bra och göra nåt innan det är helt åt helvete.

jag håller med till 100%:tummenupp ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, eller också får slut debatter skiten här för jag blir bara så förbannad på VV och NTF att jag får svårt att sova på nätterna,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, hur fucking djävla mycket kostar de på denna djävla fråga om MC-hastighet-regskyllt framdebatten:mad: :mad:

Varför tänker du inte innan du skriver?
Du kanske bara kör på bana? Att skriva tider i avataren är det att vara höjd över alla landsvägsåkare?
Bankörning är så säkert:rolleyes:
Det folk sysslar med på sin fritid är hälsosamt och främjar
landet:)
Det folk allmänt gör ex rökning är orsak till mycket stor samhällskostnad.
Förbjud rökning!!
Från en som har kört hoj i 30år utan några olyckor.

Jag anser att hojåkning är mer en hobby än ett transportmedel. Jag är ganska övertygad om att så är fallet för nästan alla hojåkare. Sen finns det dom som hävdar att dom mest använder det som ett transportmedel och att det därför ska finnas ett berättigande för det på allmän väg. Jag tror dom använder det mest som ett argument för att rättfärdiga det.

Man kan spela hockey på hockeyplan å köra mc på bana. Det e väl det jag menar. Sen är ju kanske inte verkligheten så enkel att det alltid finns en bana i närheten mm.

Jag säjer INTE att hojåkning SKA förbjudas. Det jag menar är att det inte är helt SJÄLVKLART att det BÖR vara lagligt.

Jag skulle iallafall inte bli förvånad om det blev ett förbud. Skulle det bli det skulle jag tycka att det var tråkigt eftersom jag själv gillar att köra hoj. Men jag skulle nog kunna inse varför.

Det är häftig fartreducerig som är farlig inte hög fart. Alltså är det inte den höga farten vi ska kritisera, utan allt som utgör hinder. Bötfäll alltså alla som inte kör för fort. :mad:

Ditt resonemang håller jag helt med om. Och detta är ju tiotusenkronorsfrågan själv -> Vart ska vi dra gränsen för vad som ska innefattas i denna norm?
Ojoj, nu kan jag inte hålla mig längre.

Jag hoppas innerligt att du aldrig lyckas mygla till dig någon slags politisk maktposition...det vore katastrofalt!
"Förbjud MC för dom är farliga och onödiga" - har brakar vi på med velourfacismen må ja säga.
Helt plötsligt hänvisar du sedan till en "norm" som möjligen MC-körning skulle falla offer för och därmed förbjudas.
Du pekar finger åt andra därför att dom använder "statistik" på ett oinitierat sätt dessutom "utan att tänka efter".
Rätt kaxigt, får man säga och det ställer ju vissa krav på vad du själv skriver.

Den "statistik" från din arbetsplats som du hänvisar till är ju ett under av vetenskaplighet:arsele .
Du säger förvisso att du gissar och det är så sant som det är sagt, men rätt magstarkt när det kommer från
någon som tycker att andra skall hålla sig från statistik för att dom inte förstår.

Visst, MC-åkning är farligt. 60 döda i år är hemska (och tyvärr korrekta) siffror.
MC-körning utgör ca: 1% av allt trafikarbete men står för 15% av dödfallen så nog är det farligt alltid.
MEN, rent statistiskt är utgör MC-åkning en mycket ovanlig dödorsak så om man hävdar att det skall förbjudas
därför att det är farlig ger man sig in i ett resonemang som leder till rent absurda och otäcka slutsatser.
Det borde vara förbjudet (och straffbelagt) att ramla; ca:700 personer dör i fallolyckor per år.
Alla gifter måste förbjudas; 250 pers om året dör i förgiftning.
Självmord ca:1100 - alltså böter för dom som överlever så dom inte gör om det eller hur?
Mord är redan förbjudet och ändå dödas ca:80 per år alltså fler än i MC-olyckor - go figure...

Vad jag vill säga med detta är att; Om du och alla andra MC-bashers verkligen vill rädda liv och förhindra onödiga dödsfall,
så finns det mycket vettigt att ta sig an.
Men att spendera en massa tid och (skatte)-pengar på att ondgöra sig över MC-döden är bara populistiskt struntprat.

Jag har inte ens börjat med resonemangen runt frihet (under ansvar) och hur långt in i våra liv, politiker och offentliga tjänstemän ska tillåtas rota...för det orkar jag inte just nu men det kommer.

P.S. Det heter "VAR ska vi dra gränsen" inte "VART..." :tuttar

Last edited:

Jag hoppas innerligt att du aldrig lyckas mygla till dig någon slags politisk maktposition...det vore katastrofalt!
"Förbjud MC för dom är farliga och onödiga" - har brakar vi på med velourfacismen må ja säga.
Helt plötsligt hänvisar du sedan till en "norm" som möjligen MC-körning skulle falla offer för och därmed förbjudas.
Du pekar finger åt andra därför att dom använder "statistik" på ett oinitierat sätt dessutom "utan att tänka efter".
Rätt kaxigt, får man säga och det ställer ju vissa krav på vad du själv skriver.

Den "statistik" från din arbetsplats som du hänvisar till är ju ett under av vetenskaplighet:arsele .
Du säger förvisso att du gissar och det är så sant som det är sagt, men rätt magstarkt när det kommer från
någon som tycker att andra skall hålla sig från statistik för att dom inte förstår.

Visst, MC-åkning är farligt. 60 döda i år är hemska (och tyvärr korrekta) siffror.
MC-körning utgör ca: 1% av allt trafikarbete men står för 15% av dödfallen så nog är det farligt alltid.
MEN, rent statistiskt är utgör MC-åkning en mycket ovanlig dödorsak så om man hävdar att det skall förbjudas
därför att det är farlig ger man sig in i ett resonemang som leder till rent absurda och otäcka slutsatser.
Det borde vara förbjudet (och straffbelagt) att ramla; ca:700 personer dör i fallolyckor per år.
Självmord ca:1100 - alltså böter för dom som överlever så dom inte gör om det eller hur?
Mord är redan förbjudet och ändå dödas ca:80 per år alltså fler än i MC-olyckor - go figure...

Vad jag vill säga med detta är att; Om du och alla andra MC-bashers verkligen vill rädda liv och förhindra onödiga dödsfall,
Men att spendera en massa tid och (skatte)-pengar på att ondgöra sig över MC-döden är bara populistiskt struntprat.

Jag har inte ens börjat med resonemangen runt frihet (under ansvar) och hur långt in i våra liv, politiker och offentliga tjänstemän ska tillåtas rota...för det orkar jag inte just nu men det kommer.

det var ta mej fan så rätt :tummenupp
det handlar inte om dödsfallen så mycket jag tror det sitter en hop gubbdjävlar som hatar fenoment fart över 80 km/h helt enkelt,,,, de är helt enkelt bara bittra

Leka smart och intelligent verkar många gilla här på SH. Att kolla ner på alla andra och göra allt för att visa alla "titta vad smart jag är" gör livet bara svårare för sig själv.
Vem är idioten i det hela? Den som åker hoj för den älskar det och det får kosta vad det vill eller den som är raketforskare och tycker egentligen man ska förbjuda mc åkande för det är en hobby, farligt bla bla bla men ändå gör det själv? Trotts man är så intelligent och ändå pysslar med det visar bara att man tror att man är bättre än alla andra, för jag är så mycket bättre på alla sätt så mig händer det inte utan det händer alla andra så visst får de förbjuda hojåkandet men jag förtjänar att få åka "för jag vet vad jag håller på med".

Den som känner sig träffad får göra det, men jag syftar inte på nån enstaka utan fått denna bild av några här.

Sedan spelar inga förbud eller nåt annat roll för mig, oavsett vilket förbud det gäller. Får jag inte den friheten att göra det jag gillar så är det som de tar min frihet från mig. Och får jag inte min frihet tänker jag inte slava i samhället, och kan lika gärna sitta på kåken om det är så långt det behöver gå och få allt servetat och tak över huvudet. Så vänder samhället mig ryggen om så sparkar jag ner dem. För i demokrati spelar min röst roll, och många andras också som älskar att åka hoj om det är det sista de får göra.

Sedan vet jag att allt inte kretsar runt sthlm, men vem tror du bryr sig ifall vi står mitt ute i skogen uppe i norra sverige och demostrerar? bästa effekt så folk hör våran röst och inser hur mycket detta betyder för oss är att göra det i en storstad. Och sthlm är stor nog.

Last edited:

Svar: Då skriver jag upp det så jag inte glömmer bort det.

Svar: Nej, det gör jag inte. Det var ett citat.

Jag, påpekade det ja. Det var lite väl mycket sandlåda över det hela.

Svar: Jag vet, jag är dryg.

Den "statistik" från din arbetsplats som du hänvisar till är ju ett under av vetenskaplighet

Svar: Nej, och du hade ju redan läst att det var en gissning så varför kommenterade du ens det?

Svar: Ja, sån filosofi tar aldrig slut och därför håller jag mig gärna ifrån sånt. Däremot var det ju många andra som snurrade några varv i det ekorrhjulet.

Svar: På denna punkt är vi överens.

Svar: precis. Och även där kan man filosofera i all oändlighet.

P.S. Det heter "VAR ska vi dra gränsen" inte "VART..."

Svar: P.S även detta var ett citat.

På det hela taget tror inte jag att vi tycker så olika. Vi bara misstolkar varandra så mycket som det bara är möjligt.

Hej så länge.

Last edited:
Jag har läst många trådar på SH genom åren men aldrig stött på någon som innehar så många uppsatser likt denna. Även jag är en uppsatsskriva vanligtvis men detta är t o m för mycket för att jag ska orka läsa allting.
Kul att se folk försöka iaf :).

Såg för övrigt så sent som igår en reklam på tv där det sas att 2 människor i veckan omkommer i trafikolyckor som är alkoholrelaterade. Många av dessa offer har troligtvis inte ens gjort något fel i trafiken utan blir helt enkelt bara drabbade av fyllot, detta är än mer fel i mina ögon än om det är två parter som båda bidrar till olyckan. Väldigt orättvist och fel, samtidigt som det är tragiskt att staten inte gör så mycket mer åt saken än vad dom i dagsläget gör.

Jag har läst många trådar på SH genom åren men aldrig stött på någon som innehar så många uppsatser likt denna. Även jag är en uppsatsskriva vanligtvis men detta är t o m för mycket för att jag ska orka läsa allting.
Kul att se folk försöka iaf :).

Såg för övrigt så sent som igår en reklam på tv där det sas att 2 människor i veckan omkommer i trafikolyckor som är alkoholrelaterade. Många av dessa offer har troligtvis inte ens gjort något fel i trafiken utan blir helt enkelt bara drabbade av fyllot, detta är än mer fel i mina ögon än om det är två parter som båda bidrar till olyckan. Väldigt orättvist och fel, samtidigt som det är tragiskt att staten inte gör så mycket mer åt saken än vad dom i dagsläget gör.

Jag tycker vi ska förbjuda alkohol :mattias

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...