Färgsprutmålning med liten kompressor

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag ska bla. måla tank och ram med en liten kompressor på 24 liter fast även ett skåp om möjligt. Det ska nog funka med färgsprutan jag har men kompressorna kommer att få jobba.
Nu undrar jag ifall jag ska ställa in regulatorn på kompressorn högt säg 6 bar vilket innebär att den börjar arbeta när trycket sjunker ned till 6 bar från 8 bar eller om jag ska ställa trycket lågt, precis över vad färgsprutan vill ha?
Egentligen spelar det kanske ingen större roll ifall motorn klarar hänga med vid kontinuerligt målande men normalt ställs regulatorn precis över färgsprutans regulator vilket är runt 2-3 bar för denna färgspruta.

Om motorn inte klarar leverera rätt luftmängd bör det vara bättre att låta motorn gå in så snabbt som möjligt.
Nackdelen är väl att det inte är optimalt att låta färgsprutans regulator ta emot 6-8 bar enligt vad jag snappat upp någon säga och motorn får ju heller aldrig vila.
 
Last edited:
Kolla också hur många liter/minut som sprutan kräver och vad kompressorn kan leverera, det är minst lika viktigt som trycket. Undvik för långa slangar om du ligger på gränsen.
 
@Hoztic
Ok, funderade faktiskt om det var så att kompressorn har fast intervall när den går igång men det skulle innebära att den måste gå igång tidigt ifall man vill ligga på 6 bar tex hela tiden.
Då sätter jag kompressorns regulator på 3.5 bar och färgsprutans regulator på 2.5.


@Two stroke man
Tanken på liten färgspruta slog mig efter beställning (har fortfarande inte fått varan) men jag hittade ingen liten kina-färgspruta med flera munstycken. 1.7 till tjock primer och 2.0 till snickerifärg.
Färgsprutan R500 är populär och riktigt bra för sitt pris och är en lvlp med angiven liter/min på 85-110 men det är snarare 200-280 liter/min efter att jag kollat på youtube. Alla billiga lvlp ligger där omkring medan hvlp är 200-430 liter/min. I värsta fall får jag låna en större kompressor på 50 liter men denna färgspruta ska funka med liknande kompressorspecs.
 
Om någon undrar gick det utmärkt att spreja snickerifärg med kinasprutan och liten kompressor på 24 liter. Det blir apelsinskal men färgen flyter ut och blir helt slät. Dock kanske det inte ska läcka färg vid nålen precis framför avtryckaren.

Ska ge mig på att måla tanken på hojen i nästa projekt och vi får se om klarlack blir bra.


IMG_9387.jpeg
IMG_9394.jpeg
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top