Färgskiftande glas.

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Hur funkar färgskiftande glas (fotokromatiska glasögon) i hjälmen? Med nedfällt visir förstås. Jag behöver byta glasögon och funderar om det är någon ide att lägga extra pengar på dessa? En dryg tusing extra.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Dom ska funka på ungefär samma sätt som utan hjälm. Dvs dom påverkas inte jättemycket av att du har visir. Lite mindre effekt blir det eftersom visiret stoppar delar av solstrålningen. Primärt UV.
Men i stort sett ska det funka lika. Det som är nackdelen med fotokromatiska glas är att det tar en stund innan dom blivit färglösa när ljuset försvinner.

Dvs om du kör in i en tunnel så tar det kanske en minut innan dom tappat färgen och då kanske du redan är igenom. Dvs vid snabba förändringar så hinner dom inte med att ändra mörkhet. Men om du är ute och kör och det skymmer och blir mörkt så ska dom ju naturligtvis återgå till färglöst.
 

czech_racing

Reset
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2019 Z900RS Cafe
Jag har fotokrom glasögon till vardags. Dessa, den vanliga varianten, funkar inte i bil/bakom fönster/hjälm etc. Men det finns speciella "driver" fotokrom varianter som funkar bakom UV-blockerande material. Kolla med din Optiker/sportoptiker eller köp över nätet (som jag gjorde men ångrar att jag inte la till driver versionen).
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jag har fotokrom glasögon till vardags. Dessa, den vanliga varianten, funkar inte i bil/bakom fönster/hjälm etc. Men det finns speciella "driver" fotokrom varianter som funkar bakom UV-blockerande material. Kolla med din Optiker/sportoptiker eller köp över nätet (som jag gjorde men ångrar att jag inte la till driver versionen).
Javisst, finns 2 varianter hos min optiker varav en ska funka i bil och troligen mc-hjälm.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Inte riktigt det du frågar efter men jag har fotokromatiskt visir på hjälmen och vanliga glasögon under ibland och det är jag väldigt nöjd med, så tvärtom från dig :D Mycket snabb övergång från mörkt till ljust, inom loppet av några sekunder bara, antar samma för moderna fotokromatiska glasögon?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top