Färgkod till de svarta ramarna på YamahÁ

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CR 250 Tvitakt
Någon som kan fixa fram färgkoden på den svarta färgen som yamaha har på nyare R1/R6 ?

Mvh Fredrik

Liten kommentar...

Ska du "bättringsmåla" en repad ram så kanske du kan hitta färgkoden via din Yamahaförsäljare...

Ska du måla en omålad ram (typ R6/1 innan -02?) så är mitt tips att du vänder dig til en firma som pysslar med pulverlack, de kan hjälpa dig med att pulverlacka ramen i motsvarande svarta färg. Pulverlacken är hållbar och hyffsad billig (om du hittar en firma som gör det utan kvitto), jag lade bara några hundringar för att få min ram pulverlackad.

(Hoppas inte den här tråden blir en pulverlacktråd nu, utan att det får fortsätta handla om svarta Yamaharamar :rodnar )

/T

Kollade där, räcker den koden som finns där ?

Ang. pulverlack. Blir det bättre än vanlig lack eller vad är skillnaden ?

mvh Fredrik

har aldrig provat pulverlackering, själv kör jag med vanlig 2komponents - acryllack (Billack) med mkt bra resultat !!

//M

benfre skrev:
Ang. pulverlack. Blir det bättre än vanlig lack eller vad är skillnaden ?
mvh Fredrik

Nu är jag inget proffs på detta men....
Det jag vet om pulverlack är att den är betydligt hållbarare än tex 2 komp, nackdelen är väl att finishen aldrig blir lika bra då man med 2 komp kan vräka på med massa klarlack!
Ska du ha en matt yta så tror jag att pulverlacken är nog så bra, blank yta med hög finish = 2 komp färg.

Jag vill gärna ha en förklaring av vad fördelarna/finessen med pulverlack är (jag tror de lägger spänning på så att färgen "sugs" mot ytan). En kompis bekant har mek verkstad (gör bl.a. styrketräningsmaskiner och bänkar) och gjorde en loftsäng som jag ritade - min säng lämnades till pulverlack av dem. Mycket bra resultat och extremt slitstarkt.

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back