Färgkod Suzuki GSX-R 750 2009 /laga spräckt skärm

iRunfast

Medlem
Gick med
20 Nov 2014
Ort
Sollentuna
Hoj
Daytona 675 -10
Någon som vet vart jag hittar färgkoden för den blå färgen?
Frågade KGK, men det verkar vara hemligt.
Behöver dom korrekta siffrorna för alla komponenter i färgen.
Inte hittepåkod från någon sida på internet.
Alt vart jag kan hitta/köpa en ny/beg skärm i rätt blå färg.
Kollat e-bay men ingen som finns färdiglackad.

Ska kunna lämna koden till en lackfirma så dom kan lacka upp en ny framskärm eftersom jag spräckte den det första jag gjorde efter jag köpt hojen (idiot).

Ny OEM-skärm kostar 2600kr olackad, kinaskärm 600kr.
Någon som vet om det finns någon som lagar mc-plast i 08-området?

Vroooom!
 
Kan du inte ta med din gamla skärm till lackeraren så de kan göra ett färgprov och blanda till en egen färg? Om det är en bra lackfirma så borde en ev. skillnad vara omärkbar.
 
Kan du inte ta med din gamla skärm till lackeraren så de kan göra ett färgprov och blanda till en egen färg? Om det är en bra lackfirma så borde en ev. skillnad vara omärkbar.

Det är väl det smartaste om man inte kan få fram färgkoden, ta skärmen till en lackbutik och låt dom skjuta av kulören och blanda till färgen. Även om man kan hitta färgkoden är det inte hundra säkert att det ändå stämmer mot original.

Sen beror det lite på hur grejerna sitter, på en framskärm som sitter "för sig själv" är det svårare att se färgskillnad mot andra detaljer jämfört mot en tex en sidokåpa som går upp mot en tank i samma kulör.
 
Jag är okunnig i ämnet, men du menar att om jag går till en bättre plåt/lackfirma kan dom alltså bestämma rätt färg utifrån min befintliga skärm? "skjuta av kulören" hur gör man det?
 
Jag är okunnig i ämnet, men du menar att om jag går till en bättre plåt/lackfirma kan dom alltså bestämma rätt färg utifrån min befintliga skärm? "skjuta av kulören" hur gör man det?

Precis dom har en apparat som "kollar" kulören och sen får dom på nåt vis ut ett recept som dom blandar efter. Ta med skärmen och åt till nån seriös lackbutik, lackeringsfirma så fixar dom det utan nån större problem.
 
Last edited:
Precis dom har en apparat som "kollar" kulören och sen får dom på nåt vis ut ett recept som dom blandar efter. Ta med skärmen och åt till nån seriös lackbutik, lackeringsfirma så fixar dom det utan nån större problem.

Så är det, ofta är ett tränat öga minst lika bra.

Dock är det nästan att föredra över orginalkod om man lackerar delar av en gammal hoj, då kulören ändras med ålder slitage och exponering, använder man orginalkod på en tio år gammal hoj vill man nästan måla om rubbet. Villet ju självklart gör bästa resultatet i slutändan ändå.

Olika maskiner blandar samma kod (recept) olika också, mikroskopiskt, men ofta märkbart vid nära jämförelse. För att inte tala om små variationer med pasta som fastnar i locket/lämnar droppar i doseringsmunstycket.
 
Last edited:
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top