Färgkod på VW Transporter?

Skeebum

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha WRF250 -07
Jag skulle behöva bättra på lacken på min 95:ans Transporter, men jag hittar inte vart färgkoden står.

Någon som vet?

http://www.color-rite.com/

Färgkod på en så gammal bil kan i stort sett inte användas rakt av. Lacken har antagligen blivit ganska solblekt. Så det är bättre om du har en färgkarta och kan jämföra med hur lacken ser ut nu och sedan får en lackerare bryta fram rätt nyans.

Har du serviceboken så finns det inklistrad "lapp"
Denna hittar du på sid 1

Samma "lapp" finns klistrad i reservhjulsbaljan på personbilar i alla fall.

Där står ALLT som just din bil utrustades med från fabrik och då menar jag allt.

översta raden är bilens chassienummer bla...
På rad 6 kan det stå tex LY7M/LY7M L5/L5 .............vilket är lacknummer och inredningsnummer.

Detta gäller alla bilar.........

Lycka till.........

Last edited:
Har du serviceboken så finns det inklistrad "lapp"
Denna hittar du på sid 1

Samma "lapp" finns klistrad i reservhjulsbaljan på personbilar i alla fall.

Där står ALLT som just din bil utrustades med från fabrik och då menar jag allt.

översta raden är bilens chassienummer bla...
På rad 6 kan det stå tex LY7M/LY7M L5/L5 .............vilket är lacknummer och inredningsnummer.

Detta gäller alla bilar.........

Lycka till.........

Tyvär så har jag ingen servicebok. Reservdäcket sitter under på Transportern, men lappen kanske finns på något annat ställe, typ under sätet. Jag får väl ut och leta ännu mera.

Eller så kanske det är lättare att bara låna en färgkarta.

Kolla med en VAG verkstad. Dom ska veta vart färgkoden står. Annars skulle jag nog nästan våga sätta pengar på att den står någonstans under någon av mattorna i bagageutrymmet. Lyft på mattor och öppna alla eventuella luckor och leta.
Färgkoderna ska gå ganska bra att använda om man har metalliclack eftersom klarlacken som ligger ovanpå gör att den inte mattas så mycket. Har man vanlig lack så bleks den lite mer. En del ställen som säljer färg kan korrigera för ungefär hur mycket den ska ha blekts om man talar om vilken årsmodell man har. Man talar om att man har en bil av årsmodell -XX med färgkod YYYY så får man en som funkar hyfsat. Sen finns det också dom som kommer ut med en mätare och mäter vilken färg du har och blandar precis rätt.
Det brukar dock kunna bli hyfsat om man får tag på helt vanlig bättringsfärg och ser till att gå över bilen med rubbing/polish eller liknande. Då minskar skillnaden mellan gammalt och nytt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT