Färgat glas kan ge säkrare mc-färd

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Borde det inte redan finnas forskning/statistik på det här området med tanke på att man i exempelvis Frankrike har kört runt med bilar med gult sken länge innan vågen med xenonljus och annat kom in i bilden. Det vill säga t om 80- tidigt 90- tal.

Färgat glas kan ge säkrare mc-färd

Ett gult plexiglas på motorcyklarnas framlykta skulle kunna göra att mc-förare syns bättre i trafiken. Statens väg-och transportforskningsinstitut (VTI) ska nu undersöka hur glaset påverkar säkerheten.

Redan i dag kör omkring 100 motorcyklister med gult glas på framlyktan. Förarna anser att det gula glaset syns bättre och därmed ökar säkerheten. Men det gula glaset är inte godkänt för användning och nu ska VTI genomföra en studie för att se om det ger bättre skydd, skriver institutet i ett pressmeddelande.

- Det är intressant att veta varför en del väljer att köra med gula strålkastare men vi ska också se om det gula ljuset gör att mc-förare upptäcks tidigare, säger Christopher Patten, forskare på VTI.

Det finns omkring 285 000 registrerade motorcyklar i trafik, enligt Transportstyrelsens statistik från 2012. Motorcyklister utsätts oftare för skador än bilburna trafikanter.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/3662400.svd
 
Poängen är nog inte (bara) att gult ljus syns bättre utan att det är avvikande och därmed drar uppmärksamheten till sig. Därmed ger det inte så mycket att kolla på siffror från ett land där många kör omkring med gult ljus.
 
Jag känner mig kRänCkT. Vita glasskivor är alltså mindre värda? Precis som svarta, röda och blandfärgade?
Fyfan för detta rasistsamhälle. Jag kör i alla fall regnbågsfärgat över HELA hojen!

6cb0b9322cece26ace4fb8241180ae46.jpg
 
Poängen är nog inte (bara) att gult ljus syns bättre utan att det är avvikande och därmed drar uppmärksamheten till sig. Därmed ger det inte så mycket att kolla på siffror från ett land där många kör omkring med gult ljus.

Jag tror också att det är att gult sken är avvikande som gör att folk väljer att köra med det i tron att de syns bättre. Jag har dock sällan sett någon själv som har modifierat sin hoj så här hemma. Tycker ändå det borde finnas forskning på området i bl a Frankrike. Såvitt jag kan minnas var det rätt blandat med såväl gult som vitt sken. Men det är klart att när man väl vant sig vid gult sken tänker man nog inte på det. När xenon-ljus inte var så vanligt lade man märke till bilar med det man mötte i trafiken. Idag är LED så vanligt att man inte bryr sig om det nämnvärt. En personlig uppfattning jag själv kan ha är att det ser rätt löjligt ut när folk åker runt med LED dagbelysning. Ungefär som en annan skulle kört runt med endast positionsljusen när det begav sig. Visserligen har man ändrat lagstiftningen att det inte längre är nödvändigt att köra med halvljus, men ändå?
 
Hur mycket skiljer det i synlighet mellan gult glas på lyktorna och gulfärgade lampor? Gula lampor är väl lagliga till skillnad från gula glas, men de kanske inte finns till alla typer av lyktor?
 
Jag kör med gula lampor båda på hojen och på bilen, mest för det matchar färgen på fordonen. Upplever dock att man får sämre sikt när det är mörkt ute trots värsta kvalitén på glödlamporna.

I börjar var jag lite orolig att man skulle förväxlas med typ en moped men har inte sett några sådana tendenser.
 
Gult är kass i mörker. Vägbanan och gruset får samma färg..
Dock ser det lite coolt ut. ;-)


Från TextTv.
114 SVT Text Måndag 16 jun 2014
INRIKES PUBLICERAD 16 JUNI

Färgat glas kan ge säkrare mc-färd

Ett gult plexiglas på motorcyklarnas
framlykta skulle kunna göra att
mc-förare syns bättre i trafiken.

Statens väg- och transportforsknings-
institut (VTI) ska nu undersöka hur
glaset påverkar säkerheten.

Redan i dag kör omkring 100 mc-förare
med gult glas på framlyktan. Förarna
anser att det gula glaset syns bättre.

Men det gula glaset är inte godkänt
för användning och nu ska VTI
genomföra en studie för att se om det
ger bättre skydd, skriver institutet i
ett pressmeddelande.
Inrikes 101 Utrikes 104 Innehåll 700

Klart att gult glas syns bättre. Om mer är samma som bättre. Klart glas har man för att inte se glaset ju..
 
Last edited:
Köpte och hämtade i veckan en beg hoj med gul glödlampa monterad.
Sista två timmarna hem, i mörker, var en mardröm.
Man SYNS säkert, men man SER inget själv...:va
Byter till vit lampa och monterar ett par extra gula LED-strålkastare i stället

Bor man i norrland så behövs det inge lyse på sommaren:D räcker att man syns
 
Trams.....

Finns en anledning till varför gatubelysning nuförtiden alltid är vit. Förr i tiden var den alltid gul men sedan flera år numera alltid är vit som är ett bättre ljus helt enkelt.
Enda anledningen att det här ens hamnar hos VTI är starkt populistiskt, man har bestämt sig för att gult ger en bättre varseblivning (alla reflexvästars fel) helt enkelt.
 
Anledningen till att man hade gulaktigt ljus förr var för att det gula ljuset har lång våglängd och bryts inte så mycket när det passerar snöflingor och damm på vägarna. Dimljusen var gula en stund till efter att man bytt till de starka halogenerna. Man gick väl bort från det gula ljusen eftersom det ansågs vara fult + att tekniken går framåt vilket innebär nya färger och styrkor.

Alla vet väl vad som händer när det snöar kraftigt och man smackar på sina fina Bi-xenon. Det blir en vit vägg framför bilen. Inte så bra.
 
Korrekt det är MC-Safe´s produkt som är bas för studien, som genomförs av VTI - med finansiering av Länsförtsäkringar.

Tycker det är jättebra med en konkret studie som givetvis kommer med några konklusioner.

MC Synbarhet, är en en väldig viktig faktor för att vi ska bli set att dom övriga i trafiken - och vice versa.. Och tydligen är det inga som har löst detta på ett optimalt sätt än, om man kollar på olycka statistiken.

Att slå på hel-ljuse, eller åka i varselväst, är också omfattat av diverse myter. Vist kan det vara kanonbra för att bli set - Men, inte altid, tänk på det!
Allt beror på bakgrund, ljus förhållande etc.. Så det ena ögonblick, är det bra, och i nästa sits kan det fungera tvärtom fungera som en typ av camouflage.
 
MC safe-glasen är inte bara färg, det ger också en viss spridning och framförallt blir strålkastaren synlig från betydligt bredare vinklar.

Allt sammantaget blir hojen betydligt mer synlig.

Ljuset blir möjligen något sämre på våt svart asfalt, men de flesta som kör mycket har ju ändå extraljus...

Jag har också gul lampa på min gamla hoj och enligt andra syns jag bra plus att ingen tar den för en moppe...
 
Last edited:
Så sant som det är sagt.En av anledningarna till att det gula ljuset mer eller mindre dog ut i bla Sverige är för att det gav ett för dåligt sken.Regnade det i mörker såg man mycket sämre än med vita lampor oavsett vad forskning och statistik påstod angående detta gula ljus.
 
För många år sen var det faktiskt på förslag att bilar skulle ha vitt ljus i sina strålkastare, mopeder vitt ljus och en strålkastare och motorcyklar gult ljus i en eller två strålkastare. Detta var mest för att man lätt skulle se skillnad på mopeder och mc. Detta gick dock aldrig igenom.
Jag tror inte att det gör nån skillnad överhuvudtaget om man kör med vitt, gult, blått eller grönt ljus, bilisterna kommer att misslyckas att se en ändå.
 
MC Synbarhet, är en en väldig viktig faktor för att vi ska bli set att dom övriga i trafiken - och vice versa.. Och tydligen är det inga som har löst detta på ett optimalt sätt än, om man kollar på olycka statistiken.

Well, om det är det sagda företaget som beställt utredningen av VTI så blir jag förvånad om något annat resultat än glada hejarramsor och fantastiska omdömen kommer att redovisas. Det torde bli utomordentligt vinklat att utgå från en specifik produkt för att komma till ett konsensus i en sådan viktig fråga. Man får inte glömma att VTI är en intäktsfinansierad verksamhet.

Det du säger om att MC Synbarhet är viktigt kan inte vara mer rätt! Det är det - men är lösningen verkligen att klä på alla förare en reflexväst, eller att motorcyklarna t ex ska ha gult ljus (som bevisat fungerar sämre i mörker, regn etc)? Nja.... jag är inte så säker... Man bör snarare kanske forska mer i hur det kommer sig att en bilförare selektivt omedvetet inte ser en motorcykel som är 25-50 meter bort som ett "hot" eller en fara.

Och å andra sidan finns det dem som smäller med en 25 meters långtradare med ursäkten "oj, jag såg dig inte"...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top