Färgade linser, nån funktion?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Inte helt överaskade har jag astrematism (stavning?)

Jag vägrar ha glassögon så då får jag väll ha linser! Så nu undrar jag om dom där linserna som får ögonen att se anorlunda ut (typ isblå, gula osv) Kan man ha sånna progresiva?(eller vad det hetter)

Och HUR svin dyra är dom gentemot vanliga?

prulle skrev:
2520500 Inte helt överaskade har jag astrematism (stavning?)

Jag vägrar ha glassögon så då får jag väll ha linser! Så nu undrar jag om dom där linserna som får ögonen att se anorlunda ut (typ isblå, gula osv) Kan man ha sånna progresiva?(eller vad det hetter)

Du kan gå in på den här sidan och kolla

http://www.lensway.se/

prulle skrev:

Det beror lite på hur mycket felaktigt du ser. Jag har (-1,0 & -1,75) och (-1,75 & -1,75) och då jag kollade med min optiker om färgade kontaktlinser så kunde jag inte ha det.
Inte med den styrkan iaf. Det fanns svagare linser som var färgade men då fanns det ingen poäng riktigt tyckte jag.

Testa att ring nån optiker eller följ ovanstående länk.

/J

Jonathan. skrev:
2520871 Det beror lite på hur mycket felaktigt du ser. Jag har (-1,0 & -1,75) och (-1,75 & -1,75) och då jag kollade med min optiker om färgade kontaktlinser så kunde jag inte ha det.
Inte med den styrkan iaf. Det fanns svagare linser som var färgade men då fanns det ingen poäng riktigt tyckte jag.

/J
Okej, jo får göra det.

Jonathan. skrev:
2520871 Det beror lite på hur mycket felaktigt du ser. Jag har (-1,0 & -1,75) och (-1,75 & -1,75) och då jag kollade med min optiker om färgade kontaktlinser så kunde jag inte ha det.

/J
Inte!?
Jag är ju nästan blind och har haft färgade linser...

Minimorran skrev:
2521471 Inte!?
Jag är ju nästan blind och har haft färgade linser...

Jag kunde inte få det för något år sedan iaf. Men utvecklingen går som bekant vidare så det är mycket möjligt att det går idag.
Sen kanske det beror på vad för slags synfel man har.

Jonathan. skrev:
2521496 Jag kunde inte få det för något år sedan iaf. Men utvecklingen går som bekant vidare så det är mycket möjligt att det går idag.
Sen kanske det beror på vad för slags synfel man har.
jag hade det för massor av år sedan.. men iofs bara vanliga bruna och gröna.. inga mystiska mönster...

prulle skrev:

20060311-ice3-me.jpg

Jag förstår dig, skulle jag inte heller vilja ha.

prulle skrev:

När man har brytningsfel (astigmatism :) ),kan man vanligtvis (obs vanligtvis) inte ha färgade linser. Dessa linser är oftast tunnare på ena kanten och då tjockare på den andra....färgen blir då inte så klurig som du förstår.
Linsen består ju mest av vatten...
Sen beror det på hur stort brytningsfel du har...du kanske har tur,och kan få färgade linser.
Jag kan inte,men jag har ett stort brytningsfel oxå...(har frågar flera gånger under årens lopp)

Men kolla upp det med din optiker,innan du beställer på Lensway. Ibland är det inte ett dugg billigare att handla där,beroende av vad du behöver.

//Lillan

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...