Färga skinn?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Har ett par gamla crosstövlar, alpinestar tech 7, som sett sina bästa dagar. Nu tänkte jag ge de sin sista chans och låta de tjäna som offroadstölar innan de pensioneras helt. Problemet är att de ser riktigt sunkiga ut...

Plastdetaljerna har jag restaurerat till ok skick och hålen vid sulan ska få lite liquisole som förhoppningsvis hjälper. Dock är skinnet fortfarande sunkigt.

Kan man färga skinnet på ett enkelt och billigt sätt??

Kravet är att det ska se ok ut, inte flammigt och att ev färg inte ska färga av sig på ex byxorna. Helst ska de bli svarta alt mörkgrå i färgen efter behandlingen.

Helst skulle man bara sänka ner skiten i nån slags färgbad och hoppas på att plasten inte också färgas... Finns det sånt? Typ som när man färgar textil.

Narvsvärta (som trots namnet även finns i andra färger). En aning kraftigare grejer än vanlig skokräm. Finns t.ex. på ställen som säljer slöjd- och hobbyartiklar eller hästprylar.

Jag skulle inte tro att det är en färg som funkar särskilt bra att sänka ner hela stöveln i. Men man kan stryka på det med t.ex. en svamp.

Tänk på att narvsvärta biter sig in ganska bra om man spiller och är hyfsat snabbtorkande. Så sitt inte i tv-soffan och kladda med det iförd dina finaste vita jeans.

Narvsvärta (som trots namnet även finns i andra färger). En aning kraftigare grejer än vanlig skokräm. Finns t.ex. på ställen som säljer slöjd- och hobbyartiklar eller hästprylar.

Jag skulle inte tro att det är en färg som funkar särskilt bra att sänka ner hela stöveln i. Men man kan stryka på det med t.ex. en svamp.

Tänk på att narvsvärta biter sig in ganska bra om man spiller och är hyfsat snabbtorkande. Så sitt inte i tv-soffan och kladda med det iförd dina finaste vita jeans.

Blir det flammigt med det tror du?

Jag färgade om en skinninredning till en bil en gång i tiden, köpte färg hos en sån där som sysslar med skinn.
Luktade starkt som fan men det var lättarbetat och det färgade INTE av sig efter att det väl hade torkat in. Dyrt var det dock, kostade väl dryga 1000-lappen men då räckte det till en hel skinninredning.

Ditec färgar om skinnklädsel som blivit slitet/torrspruckigt...fråga dom

Ska kolla med ett skinnföretag imorgon.

Fråga nr 2. Hur får man bort stanken av sunk ur stövlarna???

Alltså, de luktar satan. Typ fukt, lera, mossa, bakterier, mögel, u name it. Ffa när de är blöta/fuktiga.

Ska jag hälla i ytdecinfektion (70% sprit) i de och låta det dunsta? Det där med att stoppa skiten i frysen är jag skeptisk till...

Andra idér? 90 grader vittvätt?

Jag färgade om en skinninredning till en bil en gång i tiden, köpte färg hos en sån där som sysslar med skinn.
Luktade starkt som fan men det var lättarbetat och det färgade INTE av sig efter att det väl hade torkat in. Dyrt var det dock, kostade väl dryga 1000-lappen men då räckte det till en hel skinninredning.

Kommer du ihåg namnet på produkten? Jag lackade min amazon inredning med vinyllack i sommar, det torkade aldrig! :huvet

Kommer du ihåg namnet på produkten? Jag lackade min amazon inredning med vinyllack i sommar, det torkade aldrig! :huvet

Nej jag gör ju inte det tyvärr :( Det är dock inte det där skiten som du sprayar på, utan du färgar det med svampmetoden och sen eftertorkar man med linne-duk.

Var till en skinnsnubbe idag. Blev rekommenderad en slags flytande färg, nästan som bläck, som man skulle svabba på med en svamp. Blev kanon! Fäster inte heller på plast och är därmed lätt att få bort efteråt där man sölat.

Återkommer med bilder.

Hur blir jag av med lukten då? Nu är ju ingen 90 graderstvätt aktuell längre eftersom jag nu målat de redan...

Skönt att det blev bra. Detta "bläck" är Narvsvärta som rekomenderades i inlägg 2.

Jag hade köpt valfri färg på burk och bara sprayat rakt över hela skiten.
Skulle på maskerad engång vid 14års ålder så då tog jag gamla jumpadojer och sprayade dem i silverfärg på sprayburk. Såg ut som nya och jäkligt bra till det ändamål jag skulle ha dem till. Använde dem senare när jag meckade hoj och annat skit och det höll jäkligt bra.

Nu har du ju löst detta men tänkte om nån annan har nytta av det.

Klart att det måste gå. Frågan är bara hur...
Min högst ovetenskapliga lösning på stinkande skor är en ordentlig dos av Axe spray-deo. Den med blått på flaskan luktar inte så värst sötsliskigit iaf.

Annars så finns det ju Febreze, Yocoair (Clas Ohlson), Odor-X (från Turtle Wax), Oveck air (Jula), någon variant från Biltema etc. Vet dock inte vilken av de som är effektivast och är minst parfymerad.

Angående lukten så borde ju sånda där kulor man har i dammsugaren fungera utomordentligt? Finns ju i alla tänkbara dofter och de luktar ju värre än en östermalmskärring. Släng i ett par sådana, ställ ut skorna i ett dyng och förbered dig på att dofta gott.
Det du mosade på stövlarna var samma som jag använde mig av, hade ingen aning om att det hette narvsvärta men nu vet man.

för att få bort sunkig lukt ur en bil tex kan man ju ställa in en skål med ättika (tror jag det var). Det kanske går att ställa en liten kopp med ättika i stöveln, om den får plats.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti