Färga egen plast

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Någon som provat detta?

Tänkte främst på de som använder polyester och glasfiber då, även epoxi är intressant.

Tror ni man skulle kunna blanda i någon form av färg för att sedan få den plastfärgen? Tänkte jag skulle pröva men har ingen aning om vad man skulle kunna använda för färg i så fall.

Vill inte ha lackad plast, första repan så ser man färgen under. Detta har då att göra med att jag gillar att byga kåpor i polyester och glasfiber. Skulle vilja färga den också.

Någon som har nått tips? :)
 

Ulf G

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Gott och blandat
När man gör seriösa grejer i glas/polyester använder man ju vanligtvis gelcoat som ytskikt, det vill säga en polyesterbaserad färg. Blir ett ganska tjockt skickt normalt sett (runt millimetern när vi sprutade det på jobbet), så smårepor går ju inte igenom. Djupare repor fylls igen relativt lätt och med ganska osynligt resultat med gelcoatspackel - slipa ur repan, slipa jämn och polera bara. Mindre repor målar man i med topcoat istället, enklare att hantera än spacklet när det är så litet.

Det finns mig veterligen ingen bra metod att färga polyestern så den får en helt "solid" färg, men man kan blanda i en aning gelcoat för att få något som i alla fall blir närmare färgen man vill ha utanpå kåpan - gråvit halvgenomskinlig poyester i botten på en repa syns väl i alla fall mindre än vanlig gul polyester om kåpan är vit. Nackdelen är att det blir svagare än med ren polyester, så bör inte användas till mer än första lagret glasfiber - är repan djupare än så syns den iofs ändå tydligt.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
polyestern bruka väl gulna... annars finns de färgpigment o köpa på färgaffärer :)
 

LiNiC

Performens
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Hbg
Hoj
Ducati S4 monster, Suzuki Gsxr 1000 K4
Jag har använt färgpigment och blandat i precis som OZEO föreslår, det har funkat fin fint.
 

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
Om du ska plasta i pluggar (formar) med någorlunda yta kan du ju andvända dig av topcoat som förstalager, samma lika som dom gjorde på gamla skoterhuvar och på båtar.

Om du har ngn större grossist nära dig kan du ju alla fall få en någorlunda liknande färg mot vad du ska lacka ovanpå senare.

Om inte annat så kan du ju lägga massvis med lager klarlack utanpå dina lackade kåpor så du har lite att slita på.
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Okej tackar så mycket. Båda förslagen låter jättebra. Tackar så mycket. Hoppas på en lite bättre yta så man slipper den lackade ytan. :)
 

Ulf G

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Gott och blandat
Om du ska plasta i pluggar (formar) med någorlunda yta kan du ju andvända dig av topcoat som förstalager
Som förstalager i formar använder man gelcoat. Topcoat är förvisso snarlikt, men den används som sistalager istället (på glasfiberlaminatet när det är färdiggjutet, istället för i gjutformen innan man gjuter laminatet ovanpå gelcoaten). Kan absolut förvirra en och annan...
 

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
Som förstalager i formar använder man gelcoat. Topcoat är förvisso snarlikt, men den används som sistalager istället (på glasfiberlaminatet när det är färdiggjutet, istället för i gjutformen innan man gjuter laminatet ovanpå gelcoaten). Kan absolut förvirra en och annan...

mm var jag som var trött och måndag som spökade, gelcoat ska det vara.

ex för svart så drar du i GS90000 av det märket jag andvänder.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top