Färg till cylinderrad

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Jag har en "ny" cylinderrad med större hål i.
När det Nicasilades så blästrades den fina svarta färgen av så den är idag i glasblästrad finish.
Tror inte att det blir så vackert med tiden utan det kan nog vara idé att sätta färg på (svart eller silver) innan korrosion gjort den ful.
Men vilken färg håller?
Det är en Luft/Oljekyld Suzuki 1400 (1550).
Tips emottages tacksamt.

Gillar du ytan som den är nu så funkar det. Möjligtvis om du kör vintertid i salt å slask...

Eller om du aldrig tvättar hojen.

Jag blästrade hela motorn förut på en kx 125 jag trimmade upp.

Klarade 3 säsonger och blocken såg faktiskt ut som "nya" då, ingen korrision alls...

Funkar bättre än vad man tror alltså!

Jag ska väl egentligen inte svara eftersom jag inte VET säkert, men jag har ju också en luft/oljekyld Suzuki och jag tror inte att cylinderraden blir så jäkla varm faktiskt, du kan väl kolla upp det med någon som VET och sedan kolla med en lackerare vilken färg som tål den temperaturen.

Det skulle ju vara läckert med en R-sport/Abarth röd cylinderrad för att markera att det inte är en vanlig otrimmad hoj :D

Jag ska väl egentligen inte svara eftersom jag inte VET säkert, men jag har ju också en luft/oljekyld Suzuki och jag tror inte att cylinderraden blir så jäkla varm faktiskt, du kan väl kolla upp det med någon som VET och sedan kolla med en lackerare vilken färg som tål den temperaturen.

Det skulle ju vara läckert med en R-sport/Abarth röd cylinderrad för att markera att det inte är en vanlig otrimmad hoj :D

Har faktiskt varit förbi på lokala lackfirman och fick svaret att "sån färg är inte uppfunnen" som sitter kvar på en cylinderrad.*suck*
Om man inte vet svaret kan man alltid försöka framstå som expert vilket fick total motsatt verkan i detta fall.

Tanken att ha avvikande färg på cylinderraden har slagit mig. Original så är den svart så bara att den är blästrad gör ju en del. Men frågan är ifall man skall byta till samma färg på toppen i så fall? Den är ju inte riktigt original den heller. *host*
Röd är ballt men skär sig nåt överjävligt mot lacken på hojen.
Vill inte heller lacka i hojens färg eftersom jag vet att jag gärna byter färg då och då (varje säsong tills nu...). Denna säsong blir dock oförändrad.
Bilden nedan är månad 12:s pinup i internationella GSX1400 klubbens kalender för övrigt.
Månntro hur varm cylindern blir?
Oljetempen är ALDRIG över 90 grader (tyvärr).
Kanske vanlig "väsmesprayfärg" från macken funkar?:va :va :va

Bifogat

• 1_20080707.jpg
    1_20080707.jpg
    225 KB · Visningar: 130
Har faktiskt varit förbi på lokala lackfirman och fick svaret att "sån färg är inte uppfunnen" som sitter kvar på en cylinderrad.*suck*
Om man inte vet svaret kan man alltid försöka framstå som expert vilket fick total motsatt verkan i detta fall.

Kanske vanlig "väsmesprayfärg" från macken funkar?:va :va :va

Hör med motorrenoveringsfirmor, MecTec borde ju ha koll på sånt tycker man.

Sen kanske man måste tänka på värmeavledningen, man vill kanske inte lägga på ett lager som isolerar in värmen, även om du verkar vilja ha upp oljetempen.
Du får sätta bypassventil på oljekylet kanske?

PS, din dunderklump är jäkligt snygg!

När jag tog körkortet så köpte jag en -80 CB900F där motorn var lackad med vanlig silver 2k-lack (enligt förre ägaren).
Jag körde ca. 1500mil på två år och ett antal timmar krypkörning då motorn blev varm.
Jag kunde då inte hitta något ställe där färgen hade släppt eller var på väg att släppa.

Hör med motorrenoveringsfirmor, MecTec borde ju ha koll på sånt tycker man.

Sen kanske man måste tänka på värmeavledningen, man vill kanske inte lägga på ett lager som isolerar in värmen, även om du verkar vilja ha upp oljetempen.
Du får sätta bypassventil på oljekylet kanske?

PS, din dunderklump är jäkligt snygg!

Tackar...
Jo Kjell-Anders har jag på nära håll... en sisådär 300m fågelvägen. Han borde faktiskt både ha koll och kunna leverera färg. Han har just breddat ett TT-styre åt mig.
Skrev fel på oljetemp... 80 grader menade jag. Vilket är lite olyckligt då kallstarten inte slår av helt förrän vid 70 graders oljetemp.

När jag tog körkortet så köpte jag en -80 CB900F där motorn var lackad med vanlig silver 2k-lack (enligt förre ägaren).
Jag körde ca. 1500mil på två år och ett antal timmar krypkörning då motorn blev varm.
Jag kunde då inte hitta något ställe där färgen hade släppt eller var på väg att släppa.

Ah... det var trevligt att höra!
Var det med eller utan klarlack då?
Utan förmodar jag... det blir fort gult och eländigt annars.

Last edited:
Sök på "kulpolering" som en slags bläster som lämnar en yta hel klar, med igenslagna porer.

det blir en schysst, hållbar yta, utan färg & annat dret som bara flagar av trots att nisse minsann målade hela traktorn & crossen för trettio år sedan...

Om jag inte minns helt fel så var det en tråd förut om värmebeständig färg... Det handlade om att lacka avgassystem, och färgen var matt svart...något litet företag som sysslade med det.... Skulle vara värmebeständigt som fan, till och med duga för att lacka motorn inombords (!!!)...och jävligt isolerande. Tydligen var det bra att använda istället för avgasbandage för att hålla gashastigeten uppe i grenrör...och där blir det ju jävligt varmt.

Till kontentan; jag suger, för jag minns inte var och hur jag hittade deras sida... tyvvär maggy. Jag ska ägna min nyårskväll åt att googla fram skiten, för jag har lyckats få vattkoppor, och kan inte nyårsfesta. Suger hårt.

Eller så väljer du bling bling versionen och polerar upp hela ytan tills den är spegelblank.
Detta vore något som du helt klart skulle vara ensam om.

Har själv lackat med vanlig värmefärg på moped cylindrar i min ungdom. funkade kanon i de fallen cylindern var fri från smuts o rost. Ja jag levde då vi trimmade gjutjärns cylindrar på huskvarna flinta o suzuki K50

Kulpenat och högglanspolerat... vore iofs ballt men jag vill nog ha färg ändå.
Coating är också bra men väldans dyrt.

När jag körde moppe så målade vi alltid alu-cyllarna vi köpte som 75cc i svart med vanlig sprayfärg från färghandlarn för att inte polisen skulle se lika lätt vad det var för saker på. Det höll mycket bra måste jag säga och flagade aldrig av förutsatt att man målade på en helt ren yta. 3 lager blev kanonfint. Tejpade igen loppet bara så inget kom in där.

Hade även en luftkyld moppe på vilken jag gjorde samma sak. Enda problemet var att få in färgen mellan kylflänsarna men att spraya från två vinklar så att säga löste det extra prima.

Du har säkert högre krav på att färgen ska vara si å så och hit o dit... men detta funkar bra iaf o ingen större skillnad på moppe å r4-motor i värmeutveckling.

Edit:
Färgen luktade unket fläns första gången man startade o körde motorn varm efter målning men sen var det bara att köra på. "Härdades" nog eller liknande =)

Hagmans.....

.....halvblank Svart!

Funkar hur bra som helst både till cylinder och topp.

KentW

Motorn är inte klarlackad.
Jag lägger upp en bild på motorn så du får se hur den såg ut.
När denna bild är tagen så hade jag kört nästan 1500mil sen jag köpte den.

Bifogat

• cb2.jpg
    cb2.jpg
    197.5 KB · Visningar: 88
Motorn är inte klarlackad.
Jag lägger upp en bild på motorn så du får se hur den såg ut.
När denna bild är tagen så hade jag kört nästan 1500mil sen jag köpte den.

Det ÄR snyggt med en silverfärgad motor.
Skall kolla med färghandlaren till veckan så får vi se vad jag landar på.

Har nu inhandlat 2K Glasurit sidenmatt.
Inte SÅ poppis att gå ut i garaget på Trettondagsafton dock... så det blir nog först senare... ikväll...:D

Har nu inhandlat 2K Glasurit sidenmatt.
Inte SÅ poppis att gå ut i garaget på Trettondagsafton dock... så det blir nog först senare... ikväll...:D

Då du lackar på ren alu yta ska du först grunda med etsande/betande grundfärg, sedan kan du använda vilken billack som helst, Jag har lackat två motorer och ingen färg har släppt. Klarlack är bra mot stenskott och annat, håller lite bättre än bara vanlig färg. Det finns matt klarlack också om man inte vill ha en högglansig yta.

Då du lackar på ren alu yta ska du först grunda med etsande/betande grundfärg, sedan kan du använda vilken billack som helst, Jag har lackat två motorer och ingen färg har släppt. Klarlack är bra mot stenskott och annat, håller lite bättre än bara vanlig färg. Det finns matt klarlack också om man inte vill ha en högglansig yta.

Jag fick äran att gå ut och fixa lite... silikonborttagning är inge bra för hälsan. :huvet
Nåja... har nu grundat cylinderraden och kylarskyddet (som var i högglanspolerat rostfritt).
Imorgon skall jag dra på sidenmatt svart 2K färg på sprayburk.

Ska bli spännande att få se bilder på slutresultatet!!! :)

För du kommer väl bjuda på bilder?

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...