Färg på spegelvisir?

Wack0

HighFiveINC
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Honda CBR600RR
Hej!

Är olika färg på spegelvisir för olika ljusförhållanden?, trodde att blå spegel var samma som silver, men såg att för cross brillor var blå för lågt till medel ljus och silver för starkt ljus. Stämmer det även för mc visir?:)

Mvh

Daniel

Jag upplever att ett guldfärgat visir har bättre ljusgenomsläpp än ett mörktonat.

Mitt guldvisir släpper igenom mer ljus än mitt förra med bara spegel. Är dock 3:e-parts-visir från ebay och olika fabrikat.

Jag upplever det med guld som bekvämast all-around då det även funkar på kvällen.

Blått släpper nog igenom mest ljus, men är också mest skadligt för ögonen då det släpper igenom solens blåa ljus helt och hållet och kan sabba ens förmåga att se skarpt.

Silver är lite mer neutralt, dämpar solens strålar relativt jämt, färgerna är ungefär densamma och det blir inte kolsvart som ett svart visir på natten.

Gul (guld också antar jag?) ger mest kontrast och starkare färger och gör det enklare att urskilja mönster och så, det gör det antagligen lättare att uppfatta saker snabbare som vägmarkeringar, skyltar och lite sånt. :)

Jag säger bara Fotokromatiska visir, finns ännu bara till vissa hjälmar, varning köp inte billiga kopiorna som klistras på befinligt visir - de funkar inte. Sen har vissa med social fobi spegel alt helsvart visir där det senare blir mycket intressant att beskåda då de kör efter skymningen/mörker alt i tunnlar hel blinda. Så de får snällt fälla upp visiren.

Jag har haft Shoei silverspegel i 6 år och är grymt nöjd! Det tar udden av sånt där smärtsamt starkt ljus och funkar alldeles ypperligt dygnet runt. Måhända att det kanske inte är helt optimalt mitt i natten i kraftigt spöregn, men frågan är om det finns något visir som är bra då? :va

Jag har haft Shoei silverspegel i 6 år och är grymt nöjd! Det tar udden av sånt där smärtsamt starkt ljus och funkar alldeles ypperligt dygnet runt. Måhända att det kanske inte är helt optimalt mitt i natten i kraftigt spöregn, men frågan är om det finns något visir som är bra då? :va

Gult är minst dåligt då. :)

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...