Färg på innerben

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
Kan man elosera , nitrid behandla( tror jag det heter) gaffelbenen på en vanlig gammel hoj? Vill ha dom guldfärgade

Tekniskt möjligt: Ja.
Ekonomiskt möjligt: Hm...

Det är absolut möjligt att lägga på Tin för att få det guldigt. Men det kostar 2-3kkr.

Inget svenskt företag utför titanium nitrit behandling tyvärr ! men Tyskarna och Engelsmännen klarar det.
Jag skickade till ABE ( All bike engineering) i England då dom var billigare. Kostar som Boris skrev mellan 2-3000:-

Letar du efter Öhlins-guldigt kan du eloxera med pigment som får den att se guldaktig/gul ut.
TiN beläggningen ser mer autentisk ut dock, kanske något mer åt mässingshållet.

Eloxering är mycket billigare, helt ok slitage- och korrosionsskydd.

Last edited:
Tack för massa svar... Jo gafflen är från en gsx750es 1984.
Eloxering är nog lösningen.. Men vem gör sånt?

Når jag söker på eloxering då näms bara alu...

Köp en gaffel från en nyare GSXR och sätt dit, man behöver modda lite, sök här på SH för mer info, stabilare och bättre bromsar får du på köpet.
Trimma en GSX750motor :hihi:hihi Sätt dit en 1100 direkt och till den motorn så finns det hur mycket trim som helst eller en GSXR1100, Bandit 1200..... :tummenupp

Jo Kanske blir ett motorbyte... Är dock inte säker på jag vill ha usd gaffel på den.. Men det kanske blir lösningen ändå

Back