Färg på fälgen, hjälp !

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Lika bra att erkänna, i helgen fixade jag lite med hojen, tog bort lastöglorna och lite till. Iafalla så skulle jag lacka ramen när jag hade slipat bort ögglorna, maskerade innerskärmen och lite runt om.

Däremot måste jag på något sätt vid något tillfälle hållt sprayburken så pass att det kom lite lite färgsprut på fälgen. Upptäckte det inte förrän långt efter då jag skulle göra rent hela hojen och då märkte jag en lite liten nyansskillnad på ett ställe på fälgen. Förmodligen ingenting som märks om man inte kollar noga men vill verkligen inte ha det så.
Har fortfarande inte tagit ut den i dagsljus så jag vet inte hur allvarligt det är, ens om det är någonting för kanske är ögat som spelar mig ett spratt.
Jag frågar nu så hoppas iafalla på något tipps då jag ska till garaget imorgon och vara där tills jag får bort skiten, ska även bygga undertailen :D

Men vet någon hur jag kan få bort om det nu är färg på fälgen ?
Färgen i fråga är grundfärg med zink som rostskydd och är grå/silvrig.

Liknande saker har hänt mig otaliga gånger. Rengörs snabbt och lätt med trasa och lacknafta. Ofarligt för underliggande färg.

Testa först med nåt polemedel, rubbing elelr motsvarande. Gno på ett tag, såpass hårt som du skulle köra om du fått nåt som satt sig i lacken nån annastans. Har aldrig själv haft en fälg som varit lackad med nåt som varit känsligare än lacken på exempelvis tanken, så det borde funka.
OBS: Borde! Jag vet inte säkert, men tycker det är värt ett försök. Sprayburkslack brukar torka såpass (när det är på¨väg till ställen det inte ska vara på) att det är skapligt enkelt att få bort.
Testa det, hör av dig igen om det inte funkar så får vi fundera över andra metoder.

Testa först med nåt polemedel, rubbing elelr motsvarande. Gno på ett tag, såpass hårt som du skulle köra om du fått nåt som satt sig i lacken nån annastans. Har aldrig själv haft en fälg som varit lackad med nåt som varit känsligare än lacken på exempelvis tanken, så det borde funka.
OBS: Borde! Jag vet inte säkert, men tycker det är värt ett försök. Sprayburkslack brukar torka såpass (när det är på¨väg till ställen det inte ska vara på) att det är skapligt enkelt att få bort.
Testa det, hör av dig igen om det inte funkar så får vi fundera över andra metoder.

Min erfarenhet av att använda rubbing i detta läget är att visst går den oönskade färgen bort men samtidigt kan man få fram en fräschare yta på den underliggande färgen som i sig leder till att man måste gno över hela detaljen för att få det snyggt. Om det ligger en klarlack under så brukar det dock gå bra. Alternativet med lacknafta är bra för det löser denna typ av grundfärg väldigt fort och inget mer, vanlig kallavfettning (skall vara av den gamla "miljövidriga" typen) funkar också bra eftersom det i princip också är just lacknafta.

Jag tycker att den ska va rosa med lite glitter o extra mycket dimma på kanterna...o då menar jag mycket dimma, så att inte ens fälgen syns:tummenupp

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard