färg och fågelhistorien...

Mech

www.apan.se
Gick med
24 May 2004
Hoj
R
Hej. Tänkte lacka mina avgasrör, ända ut till burken... Går det bra med vilken värmetålig färg som helst eller?
Sen har jag då crosstyre, och det har en så kallad fågelpinne. Har hört att det kan vara dumt att ta bort den på ett styre som HAR det. Är det dumt eller håller styret även om man nu plockar bort det?

Last edited:
hagmans värmefärg är det som gäller! har använt det på turbobil tidigare å det har funkat kanon! den mattas lite första gången man kör efter lackering men det sitter bra..... ang fågelpinnen så kan det nog vara så att det finns på styret av en anledning! dom styrena är ju betydligt tunnare än ett fatbar!

Jag har tagit bort fågelpinnen på mitt styre och vet andra som har kraschat utan originalmonterade fågelpinnen utan att det hänt mycket med styret. Tror att det är rätt lugnt ändå, så länge du inte ska ta ut sporthojen i skogen.

Samuel skrev:
Jag har tagit bort fågelpinnen på mitt styre och vet andra som har kraschat utan originalmonterade fågelpinnen utan att det hänt mycket med styret. Tror att det är rätt lugnt ändå, så länge du inte ska ta ut sporthojen i skogen.

Borde inte styret belastas väldigt mycket mer ifall man skulle slå ner "fel" (d.v.s. stor tyngd på styret) efter en wheelie? Eller felaktig stoppie med stor tyngd på styret? :confused: Felfritt är ju visserligen bäst, men misstag händer ju alla, eller ifall man är nybörjare och håller på att träna in tekniken :)

TermoTec, ni vet - det där företaget som gör "bandage" till avgassystem,
har även värmetåliga färger. De är egentligen tänkta till att "försluta" värme-
bandaget, men dessa färger fungerar även ypperligt direkt på avgasrör, bäst i
(mitt) test :tummenupp . Finns mig veterligen i svart och silver. Den silverfärgade
varianten är skitbra till det mesta = fejkad "aluminiumlook", dessutom
dammtorr på väldigt kort tid.

Nu vet jag däremot inte vart man hittar TermoTec-prylar längre... Har för mig
att det var via Lövéns (raggarvarning :yoparty ), men minnet sviktar.

/Tobbe

Har lackat och gjort klart.
Hittade någon färg som blev finfin.
Pinnjäveln då? Den sitter kvar, man jag tror jag provar ta bort den, Ett styre är ju inte så fruktansvärt dyrt...
Bra blev det i alla fall!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...