Färdigt bygge av streetfighter på Ducati 900 ssie -1998

Kurben

Öhh vadå?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Söder om stkhlm
Hoj
Triumph Trophy TR5 1957. KTM 690 SMC 2009
Har postat min bygg tråd på Ducatiklubbens forum men tänkte även lägga upp bilderna här för dom som inte kan se dessa på klubbens forum.

Så här började objektet, en helt original Ducati 900 SS.ie från 1998. Det som var gjort innan är byte till höga ljuddämpare samt en ny ECU. Gick alldeles utmärkt innan start av bygget.

Det jag har gjort är att kapa av en del av ramen där bak. Detta är inte klart ännu utan det ska svetsad om i höst. Ni kan se den del av ramen där bak som sticker ut konstigt med styrändsvikter i slutet. Denna del skall följa hela ramen upp.

Bakdelen är en glasfiber race del från Ducati Panigale som är lackad med biltema spray tillfälligt....

Annars tycker jag bilderna talar för sig själv. Den är nu väldigt lätt och hanterbar.

Den vikten som har tagits bort fram tills nu är följande:

Backspeglar 575 gr
Skruvar kåpor 90 gr
Höger sidokåpa 2800 gr
Vänster sidokåpa 2600 gr
Toppkåpa 1400 gr
Stag till kåpor 150 gr
Vänster bakkåpa 470 gr
Höger bakkåpa 460 gr
Baklyse med hållare 1160 gr
Regskylthållare/Stänklapp 545 gr
Undertray 790 gr
Framlyse 1600 gr
Hastighetsvajer 160 gr
Instrument 990 gr
Främre ram 2020 gr
Clipon 530 gr
Drivning till hastighetsmätaren 100 gr
Batteri 5250 gr
Bakre bortkapad ram 2150 gr
Sadel 1960 gr

Totalt bortskalat hittills är : 25800 gr Alltså nästan 26 kilo!

Jag har ännu inte räknat med alla små fästen och skruvar till allt samt att jag inte lagt till det jag har ersatt eller satt dit ännu men det kommer.

Kan dock säga att det som jag har satt dit fram tills nu är betydligt lättare än det som satt original. Jag räknar med att den totala viktreduceringen hamnar runt 20 kg. Och runt 25 om jag även lättar svänghjul samt sätter dit slirkoppling.

Slirkopplingen ligger på min topplista på dyr men bra investering. Minns hur fantastisk den var på min gamla 916.. Ljudlös, inget klonk från lådan, inget behov av mellangas vid nerväxling i slutet av rakorna m.m m.m....
 

Bifogat

  • DSC_6899.jpg
    DSC_6899.jpg
    148.5 KB · Visningar: 472
  • DSC_7215.jpg
    DSC_7215.jpg
    260 KB · Visningar: 616
  • DSC_7217.jpg
    DSC_7217.jpg
    260 KB · Visningar: 954
  • DSC_7218.jpg
    DSC_7218.jpg
    256.1 KB · Visningar: 1,082
  • DSC_7219.jpg
    DSC_7219.jpg
    247.3 KB · Visningar: 523
  • DSC_7220.jpg
    DSC_7220.jpg
    239.3 KB · Visningar: 345
  • DSC_7222.jpg
    DSC_7222.jpg
    261.9 KB · Visningar: 408
  • DSC_7223.jpg
    DSC_7223.jpg
    255 KB · Visningar: 1,107
Tänk dig att byta ut blyklumparna till fälgar mot något lättare oxå! :)

Snyggt jobbat! Och välkommen tillbaka till träsket. :tummenupp
 
grymt snyggt bygge, påminner lite om mv agustas brutale?

tycker du ska snajda till en liten magkåpa att sätta över kröken precis under främre cylindern, gapet mellan framdäcket och motorn ser aningens oproportionerligt ut.
 
hur många kilo har du skalat av från dig själv???:arsele:arsele:arsele:arsele

skoja bara. snyggt bygge. en sak sticker dock i mina ögon. du kan ju ej ha ett blått depåställ till en röd hoj..
 
snygg som faen. Kan ingen bygga en najs fighter på en twin till mig, jag hinner inte :-)
 
Biltmore: Jag är en lättviktare, men jag skiter alltid en extra gång innan jag åker en sväng... ;-)

Lotus-Jonas: Det är som sagt en MT-03 lampa från LSL. Eget snickrat fäste i tunn alu.

Emullo: Om jag var rik så skulle det bli lätta fälgar samt lätta skivor.. Mest skulle nog ett par lättare skivor fram göra. Original Brembo skivornas centrum är ju faktiskt i stål och inte alu!.. Väger en hel del faktiskt.

Sven-666: Jag har faktiskt en magkåpa liggandes och jag har testmonterat denna men är inte riktigt nöjd med hur det blir. Vill ju ha den så naken som möjligt.

Koldioxid: Ja det är ju dröm svingen, snygg som attans men dyr då man även måste byta fälgen.

Q_Ball_Racing: Ja en total miss med blått depåställ. Ska genast skicka iväg det på pulverlack.. ;-)

Ägge: Inte ett 2 till 1 men däremot så har jag ett komplett 696 system som jag tänkt att sätta dit. Dock måste det svetsas om för att passa så det fick vänta.

Mroos: Du kan få köpa min, jag ska faktiskt sälja den nu. Ska bli pappa i slutet av augusti och frugan tror inte jag kommer ha tid att bygga mer på ett tag...

Om någon är intresserad av köp så kontakta mig via privat meddelande.


Var faktiskt och rastade den på gälleråsen den 18 aug. Den gick bra men jag upptäckte att jag hade för lågt tryck i däcket när jag åkte hem... Rookie misstag, trycket var 0.9 kg i bakdäcket vilket gjorde att den svajade i utgången på kurvorna...
 
Tjenare! Snyggt bygge! :rock
Vad har du har för gaffelkrona? Någon du har byggt själv eller? Har själv funderat på att bygga om min 750ssie till fighter.
 
Blue_angel: Det är en köpt cnc fräst krona för denna modell. Dock nytt styrfäste för fatbar.
 
Ja jag har åkt på den i sommar. En gång på Gelleråsen heldag.
Nu har jag dock köpt en helt annorlunda mc (XT660) som jag kör mer med och på grusväg...
 
Väldigt snyggt bygge. Fin harmoni i linjerna.

Jag har själv en 900SSie med ombyggd bakdel jag är grymt nöjd med funderar på att om/vad man kan göra för att uppdatera framdel/toppkåpan och lykta... det är inte så att du under bygget sprang på några andra varianter/moddningar av kåpa+lyse? Vill behålla helkåpa men funderar som sagt på annat lyse.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top