fäljar

manuel

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
suzuki sv 650
Hejsan till alla motards:
det som jag skulle vilja veta är om fäljar. Jag kör en suzuki 650 sv som är utrustad med 160x60 däck . Vilket kaliper har mina fäljar och om fins möjlighet att montera 170 eller 180 däck bak utan problem (I samma fälje förstås)
Tack så mycket fö hjälpen!
manuel :banana

manuel skrev:
det som jag skulle vilja veta är om fäljar. Jag kör en suzuki 650 sv som är utrustad med 160x60 däck . Vilket kaliper har mina fäljar och om fins möjlighet att montera 170 eller 180 däck bak utan problem (I samma fälje förstås)

Använd word mer tack:tummenupp

Dummt att byta till bredare för du förstör kurvegenskaperna, en del byter till smalare för att få en smidigare cykel.

Mr Helmut skrev:

Dummt att byta till bredare för du förstör kurvegenskaperna, en del byter till smalare för att få en smidigare cykel.

Och du vet att SV650´n kommer att svänga sämre med 170/180-däck bak ?

Btw, stavas inte dumt med ett m ?

//Peter

Froven skrev:
Och du vet att SV650´n kommer att svänga sämre med 170/180-däck bak ?

Btw, stavas inte dumt med ett m ?

//Peter

Dumt kanske ja ska skriva då viktig petter men han hade typ missat allt.

Tror knappast att man sätter på en bredare fälg än vad däcket är gjort till men vet du bättre själv kan du väll skriva det!

monterar du ett bredare däck än vad fälgen är gjord för kommer du ändra profilen på däcket och antagligen förstöra kurvegenskaperna, det är jag helt övertygad om

Mr Helmut skrev:
Dumt kanske ja ska skriva då viktig petter men han hade typ missat allt.

Haha, det ser lite bättre ut om du stavar rätt själv när du gnäller på någon annan som stavar fel.

Viktigpetter är dessutom ett ord.

Gustav1 skrev:
Haha, det ser lite bättre ut om du stavar rätt själv när du gnäller på någon annan som stavar fel.

jag ger upp, jag kan inte stava det vet jag men tyckte det var svårt att förstå vad han skrev, du förstod ändå vad jag skrev

// bye bye

Det beror nog mer på profilen på däcket än på bredden. Slängde på 180 bak på min TRX utan några negativa konsekvenser, Metzler Racetech.

Såg en tabell nånstans där en snubbe mätt ett gäng däck, och det var inte många som stämde i bredd med vad som angavs på däcket. Dvs han mätte 175 mm på ett 160däck och 165 mm på ett 180däck.

Men, jag tror INTE att det FÖRBÄTTRAR köregenskaperna det minsta. Däremot brukar det vara mycket lättare att få tag på begagnade 180däck.

//Peter

Gustav1 skrev:

:hihi :hihi :hihi allt kommer tillbaka någon gång sa alltid min mamma :)

Mr Helmut skrev:

Sätter man ett smalare däck på en fälg än vad det är avsett för så ändras ju profilen på det och borde således inte bli smidigare, eller ?

manuel skrev:
Skulle tro att din "fälj" är 4,5.. Om du vill ha på 180 däck, bör du byta till 5,5 "fälj"..

Last edited:
Bara lite funderingar:

Alternativ A: Bred fälg med smalt däck.
Alternativ B: Smal fälg med brett däck.

Den platta profilen som man får med alternativ A gör att hojen känns trögare vid nerlägg, men den ger lite mera gummi i asfalten vid t.ex. acceleration och den blir stabil vid färd rakt fram.

Den höga profilen hos alternativ B gör att hojen blir lättare att lägga ner, men kan samtidigt kännas lite instabil vid färd rakt fram och hojen kanske har lite svårare att få fäste vid acceleration.

Dessutom så kan det bli så att hojens vägegenskaper ändras på andra vis om man ändrar profilen (om hojen blir lite högre bak så blir den mera lättstyrd av det.

Men varför slänga på bredare däck? Är du inte nöjd med vägegenskaperna?
Annars finns det ju customdäck med bredder upp mot 300...

Bifogat

• falgdack.jpg
    falgdack.jpg
    38.3 KB · Visningar: 31
Nyheter
Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis