Fälgslag. Vem ska betala??

Man ska väll för fan kunna åka med eftermarknads fälgar/däck på svenska vägarna utan att riskera slå sönder allihop! :4skrika

Sen så blir jag så jävla trött på svar som "Skyll dig själv när du åker på eftermarknadsfälgar, zatzymupp."
Alla vill väll fan inte åka omkring på trötta orginalfälgar, som desutom har designats så jävla fula så man vill gå in å slå grannen när man ser dom på stan.

Det han frågade var ifall det fanns någon möjlighet till ersättning, eftersom inga varningsskyltar fanns.

Jag hoppas verkligen att du får det! :tummenupp
Det var ungefär det jag skrev i mitt inlägg, innan jag kände mig lite väl aggresiv mot GuW och hans tråkiga attityd:)
 
Man ska väll för fan kunna åka med eftermarknads fälgar/däck på svenska vägarna utan att riskera slå sönder allihop! :4skrika

Sen så blir jag så jävla trött på svar som "Skyll dig själv när du åker på eftermarknadsfälgar, zatzymupp."
Alla vill väll fan inte åka omkring på trötta orginalfälgar, som desutom har designats så jävla fula så man vill gå in å slå grannen när man ser dom på stan.

Jorå, man kan åka på eftermarknadsfälgar av orginaldimension om dom inte är gjorda av porslin.

Men går man ner i profil så får man mindre luftkammare som kan absorbera smällarna, och många eftermarknadsfälgar är allt för klent konstruerade för dom däck som läggs på.
Läser man på fälgkartongerna står ofta en rekomendation att inte köra tunnare än exvis 55 profil, fast det står sällan i katalogerna.

Den enda bil vars orginalfälgar ofta blev skadade var Sierra Cosworth som hade 55 profil orginal, ofta valde då kunderna ett lite bredare 50 profilsdäck när det blev dags att byta, då kunde dom få "trottoarskador"

Svenska fälg (tror jag det var) tog fram en identisk kopia så när som på centrummärket som passade emellan fast med lite tjockare gods, sedan kunderna hade bytt till såna funkade det att åka med 50 profil (sen blev dom förmodligen försiktigare efteråt också)
När jag jobbade på däckverkstad bytte vi såna på löpande band!

Det finns ingen anledning att på ett bruksfordon ha så låg profil som modet nu föreskriver, bilen ligger inte bättre på vägen, det är ren och skär fåfänga, och fåfänga har alltid kostat!
 
Det finns ingen anledning att på ett bruksfordon ha så låg profil som modet nu föreskriver, bilen ligger inte bättre på vägen, det är ren och skär fåfänga, och fåfänga har alltid kostat!

Om bilen är i ett av SBP godkänt skick så kommer hans fåfänga nu kosta kommunen och inte honom.
 
Jorå, man kan åka på eftermarknadsfälgar av orginaldimension om dom inte är gjorda av porslin.

Men går man ner i profil så får man mindre luftkammare som kan absorbera smällarna, och många eftermarknadsfälgar är allt för klent konstruerade för dom däck som läggs på.
Läser man på fälgkartongerna står ofta en rekomendation att inte köra tunnare än exvis 55 profil, fast det står sällan i katalogerna.

Den enda bil vars orginalfälgar ofta blev skadade var Sierra Cosworth som hade 55 profil orginal, ofta valde då kunderna ett lite bredare 50 profilsdäck när det blev dags att byta, då kunde dom få "trottoarskador"

Svenska fälg (tror jag det var) tog fram en identisk kopia så när som på centrummärket som passade emellan fast med lite tjockare gods, sedan kunderna hade bytt till såna funkade det att åka med 50 profil (sen blev dom förmodligen försiktigare efteråt också)
När jag jobbade på däckverkstad bytte vi såna på löpande band!

Det finns ingen anledning att på ett bruksfordon ha så låg profil som modet nu föreskriver, bilen ligger inte bättre på vägen, det är ren och skär fåfänga, och fåfänga har alltid kostat!


Då kan jag pusta ut då :-)

Audi Orginal 18x8" och den rekommenderade dimensionen 235x40x18" :tummenupp
 
Last edited:
Det var ungefär det jag skrev i mitt inlägg, innan jag kände mig lite väl aggresiv mot GuW och hans tråkiga attityd:)

Haha ok :)

Nu var väll det inte direkt riktat mot GuW, (jag tycker att han oftast är riktigt rolig) även fast det kanske i det förra inlägget blev vinklat så. Men det var hans svar som fick bägaren att rinna över så att säga.

Har suttit och läst flertalet trådar ikväll, om där folk frågar saker och får direkt dumma och dumförklarande svar. Frågar man en sak kan dom få ett seriöst svar på det och inte en massa skitsvar som tillför Ts noll och ingeting.

Kände att attityden blev lite bitter, men det var inte meningen :krama
 
Last edited:
om jag minns rätt fans det ett fall i södermanland för några år sedan där bilägaren inte fick ersättning pga att kommunen inte viste om gropen/skadan. om kommunen vetat om det hade den ansetts som försumlig och då hade bilägaren fått ersättning. nu fick han ta det på egen försäkring och kommunen slängde ut skyltar fort som f-n.

nu verkar det ju inte vara en skada, utan ett påbörjat arbete vilket innebär att det sannolikt finns en beställare samt en entreprenör. rimligtvis borde någon av dessa två kunna anses som ansvarig.

klart att du inte ska betala, ge dig inte förrän du fått som du vill.
 
Var i kontakt med en försäkringsansvarig på kommunen idag. Ska fylla i en skaderapport med hela händelseförloppet och skicka med bilder så skulle dom starta en utredning.
Vad jag har hört så är det flera som åkt över det där spåret och fått skador på bilen, så dom lär nog få starta flera utredningar.

Lite OT men vad e de för fälgar du kör med?
Verkar lite mjuka om du sabbar alla 4 på en sådan ikörning.

Fälgarna heter Dezent F

Dina bromsspår?

Nope.
 
Låter som nån e bitter för att han inte har råd med fina fälgar :hihi

Hitta inte blink smilysen ;D
 
Last edited:
Tjena asfaltsvider!
Det där hålet ser bekant ut! Frugan tog nog samma med våran golf 3a, med 175/65-14(det ni!) 50km/h.
Beställde nya framdäck idag, dom som åkte i hålet ville inte vara med längre!!
Får nog gå ner på 13" om man ska klara hålet...... Men dom passar kanske inte på din volvo :)
 
Fast med samma princip så får ju tex hojåkare skylla sig själva om dom blir påkörda av bilar, dom fanns ju inte där förra gången bilisten körde där, och det stog inga varningsskyltar i närheten :rolleyes:
Man får väl för fan titta ut när man kör?! :va
va lite otydlig, hindret va dels outmärkt dels jävligt tvärt, såpass att dom fick plana ut det.
 
Vad är det för skitfälgar du slängt påsom blir orunda för det där lilla?? En tvärnit i 200 så lär ju naven slitas loss från resten av fälgen ju.... ONT så stå på dig som Dee-cati sa.
 
Inte hört något än. Fälgarna är inlämnade. Får tillbaka dom nån gång nästa vecka.
Man kanske ska ta o kolla framvagnsinställningen också.
Det kan ju också fått sig en smäll.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top