Fälgskador

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Har ett par fälgar som skulle behövas snyggas till,. De är några märken och små skador på dem. Hur fyller man igen de enklast? Sedan om man ska lacka om dem vad för färg ska man använda och var köper man den?

UrbanTiger skrev:
Vinterhjulen till min gamla 740 som jag hade förut fixa jag till genom att skrapa bort all lös rost och gammal färg. Sen drog jag på hammarlack. Funka ganska bra. Borde målat flera gånger.

Det var plåtfälgar, vad är det till för bil du har ?

Till en gammalsport hoj som ska på XRn.. (FZR1000 om jag minns rätt) Så det är aluminium dårå...

Hur blir ytan med hammarlack? (funtar på svingen)

UrbanTiger skrev:
Tycker inte du ska lacka något på hojen med hammarlack. Det ser bara bonnigt ut.

Det är den bilden jag har fått av hammarlack också. Ska kolla lite med pulverlackning

FreddaAbborre skrev:
Det är den bilden jag har fått av hammarlack också. Ska kolla lite med pulverlackning

+Att du får ett litet helvete om du ska lacka med någon annan lack
på hammarlack (innehåller silicone)

UrbanTiger skrev:
Var har du hört att det är silikon (så heter det på svenska) i hammarlack.
Skulle det vara så skulle den inte vara lösbar med tex. thinner uten att skikta sig. Skulle inte heller gå att måla över med sig själv.

Går bara att måla över sig själv inom vissa timmar sen kan du inte göra något...

Hammarlack....det hade man ju förfan på moppen... :fatta!

Det hade jag på min därför kan jag påstå att:

Du kan inte måla över hammarlack om du inte gör det inom nån timme hit eller dit.

Sen får du vänta flera månader tills det har härdat klart på något hokuspokusvis och det går att lacka över.

är det aluminium så är det väl fräschare o lägga lite tid o polera upp dem???

Annars finns det en stryktålig färg som heter... trinitrol (nej inte dinitrol eller vad det heter)eller något sådant, hör med den välsorterade järnaffären/färgaffären o säg att du vill ha en extremt tålig färg så fixar de nog något...

Last edited:
Superbee skrev:
Såhär är det...Du kan inte måla över hammarlack om du inte gör det inom nån timme hit eller dit. Sen får du vänta flera månader tills det har härdat klart på något hokuspokusvis och det går att lacka över.

Ja så var det... jag vet bara att jag har försökt måla över hammarlack för tidigt (eller sent)och det blev bara skit...

Öhh, bara på ploj körde jag svart och silver hammarlack på min folkracebil, jag duttade på ny färg lite nu och då, så den är övermålningsbar med sig själv när som helst, dessutom var den så jefla dyr så jag övergick till vanlig svart färg efter ett tag, målade över hammarlacken och det satt bara bra.

Hammarlack ÄR bonnigt, men om man sprutar silver hammarlack så glittrar den så fjolligt när man står på startplattan... eller nåt..

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back