fälgfråga z1000 2010

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
fälgfråga z1000 2010 (blev däckfråga :) )

som många av er sett eller märkt(skaffade hoj i aug tog kort i okt), så har jag ingen större koll på tillbehör till hojen.

2011 hade jag iaf tänkt att spendera en del tid på bandagarna, och vad jag förstått så åker många på slicks då. vilket även jag tänkt göra (jag skulle säkert klara mig galant på gatdäck då min körning inte är så avancerad men man vill ju vara cool som alla andra) så jag undrar lite. är det inte smidigare att köpa en uppsättning xtra fälgar o sula dem med slicks istället för att skifta på en uppsättning fälg?

Då till min fråga. var hittar man billiga fälgar till en z1000 2010 (kanske passar från tidigare modeller, men inget jag har nån koll på)*?*

Edit: Efter att ha blivit lite klokare. Så är det inte aktuellt med slicks än :D
 
Last edited:
Jag garanterar dig att du klarar dig bra på ett par sportigare gatdäck på dina första bandagar. Jag körde med Dunlop Sportsmart i våras på Kemora i Finland i fyra dagar och däcken slets inte nämnvärt trots att det började gå hyggligt fort sista två dagarna. Greppet var det heller inget fel på heller - tvärt om - så bra att det skulle gå att köra mycket fortare.

Fälgar hittar du nog enklast på eBay, men jag tycker det är slöseri med pengar om du inte tänkt ägna mycket stor tid på bana och köra väldigt hårt. Första säsongen med bankörningar kommer med största sannolikhet för dig vara mycket prova på och lära sig. Efter det blir det mer att testa gränser och köra riktigt fort. Då kan det vara idé att ha två uppsättningar däck med sig för att snabbt kunna skifta om det ena paret skulle bli tokslut.

Men som nybörjare? Nja...
 
Jag garanterar dig att du klarar dig bra på ett par sportigare gatdäck på dina första bandagar. Jag körde med Dunlop Sportsmart i våras på Kemora i Finland i fyra dagar och däcken slets inte nämnvärt trots att det började gå hyggligt fort sista två dagarna. Greppet var det heller inget fel på heller - tvärt om - så bra att det skulle gå att köra mycket fortare.

Fälgar hittar du nog enklast på eBay, men jag tycker det är slöseri med pengar om du inte tänkt ägna mycket stor tid på bana och köra väldigt hårt. Första säsongen med bankörningar kommer med största sannolikhet för dig vara mycket prova på och lära sig. Efter det blir det mer att testa gränser och köra riktigt fort. Då kan det vara idé att ha två uppsättningar däck med sig för att snabbt kunna skifta om det ena paret skulle bli tokslut.

Men som nybörjare? Nja...

Ööhh nu skrev han klart o tydligt han skulle köra på slicks. låt han klöra!


Till ts. Köp par extra fälgar. Ett som du har nya frächa slicks på och det 3e regndäcken på:tummenupp
Sen e de bara o se cool ut!
 
Ööhh nu skrev han klart o tydligt han skulle köra på slicks. låt han klöra!


Till ts. Köp par extra fälgar. Ett som du har nya frächa slicks på och det 3e regndäcken på:tummenupp
Sen e de bara o se cool ut!

Jag får väl ändå lov att ge han förslag på annan lösning som blir både billigare och enklare. :va
 
Har ingen koll på fälgar men däck köper du mönstrade till att börja med,håller tempen lättare och funkar bättre om du inte håller tempen på det ideala.

Mönstrade/skurna slicks alltså,samma som ett helslick men med mönster.

Gatdäck kan bli skumma om man kör dom riktigt varma några gånger,som nybörjare är det lugnt men man blir ju snabbare.
Är det riktigt varmt ute så går det snabbare med,runt +30 är det bättre med ett mönstrat slick,för att inte tala om känslan och förtroendet man får för dom.

Pirelli och metzeler är snälla,kräver inget av fjädringen för att funka bra och hålla länge med riktigt bra grepp.

Rätt däck på rätt plats.

Sportigt gatdäck=gata och enstaka bandag

Mönstrat slick=bana och enstaka gatkörning

Slick=bana i högre tempo

Mitt råd om däck,ingen sanning men som jag upplevt det den korta tid jag hållt på.

Henrik
 
Jag kan garantera att alla ser att du är ny så fort som du kommer ut på banan, bara att dra det steget längre. Tror att du har mer hjälp av vanliga gatdäck då du troligtvis inte kommer få upp tempen på riktigt i slicksen, inte tillräckligt fort. I alla fall i början.

Kör på gatdäck tills du känner att dom börjar kana på grund av värme, sen kan du börja tänka på oskurna mjuk däck.

(hahaha vilken tur att man inte kan fulrösta lägre.. Ingen större erfarenhet mer än att jag är jag ;))
 
Jag kan garantera att alla ser att du är ny så fort som du kommer ut på banan, bara att dra det steget längre. Tror att du har mer hjälp av vanliga gatdäck då du troligtvis inte kommer få upp tempen på riktigt i slicksen, inte tillräckligt fort. I alla fall i början.

Kör på gatdäck tills du känner att dom börjar kana på grund av värme, sen kan du börja tänka på oskurna mjuk däck.

(hahaha vilken tur att man inte kan fulrösta lägre.. Ingen större erfarenhet mer än att jag är jag ;))

Enligt min erfarenhet är det bättre känsla i mönstrade slick än gatdäck och oavsett tempo så funkar dom.

Iaf. metzler och pirelli.

Kör du 1.40 på gelleråsen har du grepp som funkar för tempot och tar man det bara lugnt de första varven och bygger tempo och temp funkar dom alldeles utmärkt även utan värmare.

Livslängden är det som blir lidande gentemot gatdäcken men en 3-4 dagar som nybörjare i hyfsat tempo(typ runt 1.30)får man ju ut iaf. och köper man beggade för en 8-900 för ett set är det den minsta kostnaden för en bandag.

Blir det blött däremot har ju gatdäcken en fördel men det går att köra på dom då oxå,mjuk och fin och snällare på gas och broms så går det att köra hyfsat fort ändå.

Henrik
 
Men va i helvete? Va har du för fel? Låt killen va!
Killen kanske steker dig så de visslar om o kan hålla tempen utan problem..
Så jevla trött på alla jevla gnällspikar.
Jag körde sporthoj första gången i somras o körde då på slicks, funka utmärkt... även fast folk i min närhet sa att jag inte skulle fixa de. Skit påer!:tummenupp o låt han köra om han vill de. varför ska ni hämna han?

att jag skulle steka några av er som svarat i tråden tror jag verkligen inte (men det skulle vara kul att försöka iaf :D).

Som sagt, jag har inte så värst bra koll på det här med däck annat än att jag går på vad jag hört folk pratat om. dvs inte köra på vanliga orginaldäck på bana. sen så ska det så klart vara det billigaste alternativet(ett par flång nya fälgar e inte billigt, inte de jag kikat på iaf(kan ha att göra med att det stod carbon.... nånting i beskrivningen)).

ska gå ner i garaget o se vad det sitter för nåt på hojen nu. återkommer.

det sitter Pirelli Diablo Rosso
 
Last edited:
Glöm inte att du måste ha däckvärmare om du ska ha slicks.
Lycka till.

Jag måste tyvärr ansluta mig till skara som säger att bra gatdäck räcker bra i början.
 
Ok. vad räknas som bra gatdäck då? eller är det så att jag inte ens behöver tänka på att skifta däck inför en bandag(med största tanke på att jag är nybörjare)?
 
Ok. vad räknas som bra gatdäck då? eller är det så att jag inte ens behöver tänka på att skifta däck inför en bandag(med största tanke på att jag är nybörjare)?

Dom du har sitter på! Alla "kända" Märkens sportdäck är likvärdiga. Sen finns de lika många åsikter om olika däck som de finns förare.
Se bara till att du inte köper ett par gamla däck bara. Det står på sidan när vilken vecka dom är tillverkade och år.
 
Men va i helvete? Va har du för fel? Låt killen va!
Killen kanske steker dig så de visslar om o kan hålla tempen utan problem..
Så jevla trött på alla jevla gnällspikar.
Jag körde sporthoj första gången i somras o körde då på slicks, funka utmärkt... även fast folk i min närhet sa att jag inte skulle fixa de. Skit påer!:tummenupp o låt han köra om han vill de. varför ska ni hämna han?

Jättebra Linqvist att du tar dig tid att svara på allt om racing trots att du har så himla mycket att göra i ditt eget team, med sponsorer och shopping.
Men, handen på hjärtat, alla är inte så fullfjädrade racingproffs som du, ibland klarar sig folk alldeles utmärkt met en uppsättning bra gat-däck.
Faktiskt.

Har dom ringt från WSBK Junior än?
 
Jättebra Linqvist att du tar dig tid att svara på allt om racing trots att du har så himla mycket att göra i ditt eget team, med sponsorer och shopping.
Men, handen på hjärtat, alla är inte så fullfjädrade racingproffs som du, ibland klarar sig folk alldeles utmärkt met en uppsättning bra gat-däck.
Faktiskt.

Har dom ringt från WSBK Junior än?

Haha läs när jag skrev inlägget!
Men jag e bara less på alla besserwissrar som hela tiden ska trycka ner folk istället för att höja! Vill han o har råd o köpa/köra me slicks o allt de innebär så varför inte? Ungefär som skidor. Varför inte köpa värsting skidorna om man vill ha såna även fast man e nybörjare.
O alla me nytaget körkort ska dom prompt köra 600cc och ingen nyare hoj än 2000? Nä sluta tryck ner andra !:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 
Haha läs när jag skrev inlägget!
Men jag e bara less på alla besserwissrar som hela tiden ska trycka ner folk istället för att höja! Vill han o har råd o köpa/köra me slicks o allt de innebär så varför inte? Ungefär som skidor. Varför inte köpa värsting skidorna om man vill ha såna även fast man e nybörjare.
O alla me nytaget körkort ska dom prompt köra 600cc och ingen nyare hoj än 2000? Nä sluta tryck ner andra !:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Slicks är inte bara slicks, det finns många olika fabrikat och olika blandningar för olika banor och hojar.
Dessutom behöver man, förutom fälgar, depåstöd fram o bak, däcksvärmare, elverk, osv, osv.
Varför krångla till det, det är ju inte däcken som är snabba, det är ju chaffisen, right?
 
Slicks är inte bara slicks, det finns många olika fabrikat och olika blandningar för olika banor och hojar.
Dessutom behöver man, förutom fälgar, depåstöd fram o bak, däcksvärmare, elverk, osv, osv.
Varför krångla till det, det är ju inte däcken som är snabba, det är ju chaffisen, right?

Det har du rätt i! Varför inte köra HD? Right? Man vill ha hela känslan.... O va me i gänget... ALLA i depån nu förtiden har hojarna på depåstöd...

Edit: O vilka är vi att avgöra hur snabb han e på banan!?
Om han hade gett oss lite mer info kanske man kunnat leda honom. Men genom att skriva utifrån hans första inlägg att han ska köra på gatdäck är som att skriva " du är som en sopa, nöj dig me va som sitter på"
 
Last edited:
Igår dyslektiker, idag magister :rolleyes:

Nä! Vill bara folk slutar trycka ner andra!!!! Innan jag köpte min gixxer fick jag samtal dagligen om att jag kommer Citat- Ångra mig, jag kör försakta och kommer bli svartflaggad. Inte klara licenskursen, Inte få nå värme i däcken. Bara vara ivägen i racegruppen.... Med mera... Mådde skit o blev jätte nervös o orolig hela vintern att allt bara skulle skita sig... Varför? Jo för att en person dagligen tryckte ner mig....
 
Nä! Vill bara folk slutar trycka ner andra!!!! Innan jag köpte min gixxer fick jag samtal dagligen om att jag kommer Citat- Ångra mig, jag kör försakta och kommer bli svartflaggad. Inte klara licenskursen, Inte få nå värme i däcken. Bara vara ivägen i racegruppen.... Med mera... Mådde skit o blev jätte nervös o orolig hela vintern att allt bara skulle skita sig... Varför? Jo för att en person dagligen tryckte ner mig....

Plutten, det kan vi ju prata om över en kopp kaffe, du har ju redan bevisat att den personen hade fel.
Men, har man haft hojkort i två månader så kanske man ska lära känna sin hoj först.
Det handlar om en Kawa Z1000, jag har haft en och den kanske inte är helt optimal att montera slicks på med tanke på fjädringskomponenterna, men vad vet jag, gubbjävel som du sa :mad:
 
Är du nybörjare så är det vansinne att köra på slicks, du kommer inte ha nytta av det då du troligtvis kör för långsamt och kommer inte hålla tempen. Har du däckvärmare?

Jag tror att i ditt tempo så kommer du ha bättre grepp med gatdäck, coolhesfaltor har man vid korvmojen inte på bana... Jag började köra med mönstrade slicks detta året och det blir nog vanliga slicks nästa år, jag har nog kört totalt ca 15-20 dagar på bana och jag ser mig fortfarande som en rookie på bana...
 
Nyheter
Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Back
Top