Fälgarna roterar trögt.

• Thread starter Thread starter "Rask"
  • Start date Start date

"Rask"

Guest
Har en Gsxr 1000 07:a. Då jag exempelvis bytt fälgar på cykeln så roterar de lätt och ledigt men såfort jag bromsat upp trycket så får man nästan dra runt fälgen, snurrar kanske ett varv om man tar i. Uppenbarligen så åker inte klotsarna tillbaka. Vad är det som drar tillbaka klotsarna? Hade en 750 07:a förra året och på den var det samma sak. Tjejens Honda och polarens Yamaha har inte samma problem. Är detta ett Suzukifenomen? Finns det nåt man kan göra? Enligt en aktoriserad Suzukiverkstad är det inget fel cykeln.

Tacksam för hjälp

/Klaus

Renovera oken! Bara att plocka isär och göra rent.
Brukar finnas färdiga kit med allt som behövs.

De du bör kolla är:
Är de kolvarna som inte går tillbaka?
Sitter klossarna tajt (inge bra), eller ligger å glappar (är ok)?

Klossarna ska sitta med ett mindre glapp, om inte så finns risken att när man bromsar så går kolven tillbaka men klossarna ligger kvar å spänner mot bromsskivan å du upplever att de går trögt.
I så fall, ta loss klossarna å undersök var anliggningen tränger å fila bort material på kolossarna så de inte tränger i monterat läge.

Om de är så att kolvarna inte går tillbaka så kan de finnas lite olika orsaker, dåliga tätningar, för mycket bromsvätska i behållaren, smutsig och/eller oxiderad yta på kolvarna. Om någon använt nå verktyg på kolvarnas utsida så de blivit märken som påverkar funktionen.

Troligast att de e skit på kolvarna som går att rengöra, eller trånga klossar.
Du får kolla detta, de e de enklaste å kolla iaf...

Men har du inte garanti kvar?
I så fall ska man väl inte meka loss på egen hand...

Men har du inte garanti kvar?
I så fall ska man väl inte meka loss på egen hand...

Garantin försvinner inte bara för att man skruvar själv och enligt Suzukiverkstan ska fälgarna kännas tröga, det är tydligen så på Suka. Mina två har vart så, och polarens 06 :a är likadan...

Slipade ner klotsarna 1/2mm totalt på sidorna, blev märkbar skillnad. Resten såg bra ut. Illa att man ska behöva fila på klotsarna varje gång man byter, hade samma problem med originalklotsarna som SBK 5. Har hittat lösningnen iallafall även om det inte roterar lika lätt som tjejens Honda. Tack för tipsen :tummenupp

Hur många varv roterar fälgen efter slipningen?
Min Gixxer har samma "problem" oavsett nya eller beggade belägg. Har alltid tyckt att beläggen ligger emot lite för mycket trots otaliga försök att rengöra och motionera kolvarna.

Med normal kraft kan jag få hjulet att snurra 1.5 varv, men sen är det stopp. Normalt eller ej? :va

Hur många varv roterar fälgen efter slipningen?
Min Gixxer har samma "problem" oavsett nya eller beggade belägg. Har alltid tyckt att beläggen ligger emot lite för mycket trots otaliga försök att rengöra och motionera kolvarna.

Med normal kraft kan jag få hjulet att snurra 1.5 varv, men sen är det stopp. Normalt eller ej? :va

Precis lika åt mig så inte är det ett Suzuki problem....

Precissionen vid tillverkningen av bromsklossar är inte alltid den bästa vad gäller passningen i bromsoken.
SÅ de gäller att kolla hur pass dom "tränger" då man monterar nya i okena.
De beror oxå på hur hela konstruktionen ok/klossar ser ut.

Men iaf, så i de fall där klossarna tränger mycket vid inpassning i oket så gör de att när kolvarna trycker ut klossarna å man sedan släpper bromsen å kolvarna går tillbaka, så ligger klossarna kvar mot skivan en aning och orsakar att de går trögt å snurra på hjulet.

Och när man e ute å kör med detta fenomen så blir både skivan å klossarna varma. Klossarna sväller en aning av längdutvidgningskoefficienten i stålmaterialet. Och då finns risk att klossarna nästar heltkant fastna å ligga mot skivan.

Så man får kolla med att provmontera klossarna i bromsokena å se hur pass fritt dom kan röra sig i samma riktning som kolvarna trycker.
Man ska då kunna märka var klossarna ligger an mot bromsoket, å de är dessa punkter som man kan behöva fila bort lite material på.
De e alltså metalldelen av klossarna, inte beläggdelen som trycks mot skivan.

Någon som hajar?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back