Fälgar?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tänkte på en sak.
Många vill byta/byter fälgar för att få på bredare däck eller få snabbare styrning.
Någon som vet någon tabell för vilken fälgbredd som rekomenderas för en viss däcksbredd?
På verkar profilhöjden på däcket vilken bredd som kan användas?
Åt vilket håll?
Rulldiametern kan man likväl skita i.

I allmänhet använder man 4,5 tums fälg till 160-däck, 5,5 tums bredd till 180-däck och 6 tums bredd för 190-200-däck. Sedan går det ju ändå att ex kränga på ett 190-däck på en 5,5 fälg. Vilken fälgbredd du ska/kan använda till olika däcksbredder kan du se på ex Avon:s hemsida.

http://www.avon-tyres.co.uk/motorcycle/

Profilhöjden påverkar inte bredden, jag är osäker på om jag förstår din fråga, men profilen påverkas däremot av bredden eftersom den anges i förhållande till bredden. Ett bredare däck med samma profilbeteckning (ex 50) får därför högre profil.

Rulldiameter hänger ju ihop med profil såklart, men så länge du kör med samma fälgdiameter kan du nog glömma det.

Var lika otydlig som vanligt.
Förlåt.
Lät bra i huvudet.
Vad jag menar med profilhöjdens påverkan är att om du tex har en 4,5" bred fälg med rekomendationen 160/80/?? och vill montera däck med större bredd, tex 180 så blir däcket något deformerat om du väljer ett 180/80/??.
Men vad händer om man väljer ett 180/70/?? eller 180/90/??.
Blir deformationen större, mindre eller samma?

Blev inte mycket tydligare...

Tackar för länken, men jag hittar inte den efterfrågade informationen.

Last edited:
Deformationen bör bli den samma oavsett profil.
dock kanske det kan se annorlunda ut för ögat
160/80 borde motsvara 180/50

Som Fredsfursten skrev, bredden är ett fast tal medans profilen är i % av bredden.
180/55 = 99 högt
190/55 = 104,5 högt

Nu hittade jag.
Att profilhöjden anges i procent av bredden visste jag.
Har bara funderat över detta med huruvida profilhöjden påverkar vilken bredd som är lämplig.
På bil spelar det ju ingen roll, emedan däcksidorna är i stort sett helt raka, men på ett hojdäck borde högre profilhöjd innebäramöjlighet till bredare däck.
Tror jag.
Eller tvärt om?
Spelar väl egentligen ingen roll.
Men jag är nyfiken!

Back