Fälgar som passar, hur svårt kan det vara.

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
BMW
Någon här som vet vilka fälgar (bortsett från original o andra KTM 990 som har samma fälg) som passar rakt av på en KTM 990 Superduke R -2010. Original så är det 17"x3,5" fram och 17"x5,5" bak.

Passar t.ex. en RC8R fälg på en Superduke. På amerikanska sajter så säljs det mycket mera korsvis drev, fälgar, bromskivor, mm. Mellan t.ex. Superduke och RC8R.

Här i Sverige så är det bara blankt "nej". Tills man säger "Ja, men går det att montera t.ex. framdrevet från en RC8R på en Superduke. För bägge har i grund och botten en LC8 motor ?". Efter ett kvarts svammel så dyker det upp ett "JA".
:3freak

Efter lite sökande bland KTM reservdelar så kan man konstantera att Rc8:ans infästning för drevet saknar 2siffror på slutet av art.nr? Annars verkar delarna va likadana vad jag kan se. Rc8 R och SM R har ju samma lätta fälgar för 17tusen medans SD R verkar inte varit utrustad med dessa något år, fick för mig att SD oxå hade dessa???

Nä fan de ju tveksamt, axeln har olika artnr dessutom, för nog inte in en rc8 fälg i svingen på en SD/SM!?

Ett generellt tips när det gäller ktm och crossover är att kolla på närliggande delar ex hjullager och distanser. Är dessa samma så passar grejerna oftast. Ex hjul till KTM SX och EXC är olika reservdelsnr vissa årsmodeller pga att färgen på fälgdekalen skiljde...

En RC8R delar sprocket support och H hjuldistans med 990 modellerna. V hjuldistans är dock egen. Utan att ha egen erfarenhet av just denna kombo så skulle jag säga att det passar.

Problemet är nog bara det att H & V hjuldistans bak på en SD är minimal så vart 0,5 tum (1,27 cm) extra fälg ska få plats har jag svårt att se....

Aaaa du tänker så.... då finns det lite hopp iaf:tummenupp Finns det ingen vänlig själ här inne som faktiskt har testat och vet hur det ligger till?? Ingen blir gladare än mig om det funkar, verkar gå att hitta rc8r fälgar på ebay för en skapligt tänkbar summa:banana

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph