Ezzo-dagen den 20/5 2013

Var det någon av oss som INTE klotade som tyckte det var onormalt halt?
Jag tyckte inte det iaf men jag kanske inte laddade så hårt.

Jag vurpade inte, och märkte inte själv att det var halt. Men jag körde å andra sidan inte så fort den här gången heller.

Tyckte Krister sa att det var snorhalt i depåböjen där han fick sitt släpp, så tog bara för givet att det var bilarna som lagt gummi där.
 
Var det någon av oss som INTE klotade som tyckte det var onormalt halt?
Jag tyckte inte det iaf men jag kanske inte laddade så hårt.

Det var inte halt men det var sämre fäste än vanligt, hojen rörde sig mycket mer än vanligt över hela banan.
Hade även några toksläpp helt utan förvarning så det kan nog varit fläckvis halt med något spill eller liknande, i trösen bl.a.

Nu är ju jag en av de som klotade så min kommentar kanske inte räknas då.... :hihi

Skyller min på slitet däck fram men kan varit något på banan med för det var helt utan förvarning och helt utan att kasa eller något, bara la sig på sidan under nedlägget...
 
För mig släppte det bara lite bak när jag råkade skrapa lite fotpinne i hårnålen när jag tog den tight efter en omkörning. Och det var bara förarfel.

Men jag hade väl tur och hade bra föråkare som såg till att de halaste fläckarna blev markerade med prydliga absolhögar...

Kan det ha varit några inkontinenta tyskar som markerat revir i kurvorna tro?
http://www.karlskogamotorstadion.co...&month=5&day=19&title=porsche-klubben-sverige
 
Jag vurpade inte, och märkte inte själv att det var halt. Men jag körde å andra sidan inte så fort den här gången heller.

Tyckte Krister sa att det var snorhalt i depåböjen där han fick sitt släpp, så tog bara för givet att det var bilarna som lagt gummi där.

Det var halare än det brukar i depåböjen och misstänker att det var för driftingen... men det var som sagt även när det regnat lite grann.
Annars var det samma lika över resten av banan tycker jag.
 
För mig släppte det bara lite bak när jag råkade skrapa lite fotpinne i hårnålen när jag tog den tight efter en omkörning. Och det var bara förarfel.

Men jag hade väl tur och hade bra föråkare som såg till att de halaste fläckarna blev markerade med prydliga absolhögar...

Kan det ha varit några inkontinenta tyskar som markerat revir i kurvorna tro?
http://www.karlskogamotorstadion.co...&month=5&day=19&title=porsche-klubben-sverige

Njao, hittade en sjysst lång sträng med sanerad olja i Esset och utgången av hårnålen, men inget som låg kvar.

Ja just det, hittade även ett sjysst porsche-emblem som Tom fick och skulle ge grabben. :)
 
Roligt förstår man att ni hade och pengar till Ezzo-fonden är ju snyggt, jag skulle gärna varit där men det där jobbet ni vet.....

/Stefan
 
Tack för en riktig kanondag! Hade varit trevligare med lite finare väder och färre incidenter, men man kan inte få allt alla gånger :katt

Tyckte för övrigt inte att det var halt mer än innan däcken fick lite temp, men sen tillhörde jag juh också det slöa gänget så vad vet jag :glömdet
 
Jag säger så här 15? Man daskar inte i backen före lunch utan att det är något galet på banan. Hade det varit på det viset hade mc åkning på bana varit förbjudet för längesen.
 
Hmm, det där får du gärna utveckla lite :va

Vad finns att utveckla? 15 man daskade hojarna i backen innan ens lunchen var intagen på en bandag. Du kan ju gissa vad mycket bantid resten av oss fick den förmiddagen.

Hade inte 3/4 av förmiddagen varit rödflaggade hade det säkert varit några till som gått omkull.
Jag påstår att detta kan inte räknas som normalt överhuvudtaget och skyller en del av dessa avåkningar på en hal bana med massa gummi och kladd som gör att våra 2 hjuliga fordon får sämre fäste.

Edit: Även jag åkte runt och halkade mest omkring hela dagen hade 0 förtroende för greppet och bara väntade på att själv daska omkull.

Nu klarade jag mig med 5 resor genom escapen i Ejjes inte för att det gick för fort utan för att jag helt enkelt fegade ur och inte litade fästet i backen och när jag började tveka valde jag medvetet escapen.

Nu körde jag på helt andra däck än vad jag brukar göra annars testade superbike pro däcken. Det kan vara dessa som var halkiga och sladdade runt eller så var det helt enkelt banan.

Får prova den 5 Juni igen och ge Superbike Pro däcken en sista chans innan dom åker ut på annons.
 
Last edited:
I mitt fall var det dock solklart rider error som ställde till det, och efter det så kom jag aldrig riktigt igen, började få lite ordning på mig själv under de senare passen men fick lite wobbel o vad som kändes som början till ett framhjulssläpp och därefter fegade jag ur. Kan inte annat än be om ursäkt till lugn/medel-gruppen för mina klanterier och jobba med mig själv för att undvika att det händer igen.
 
Vad finns att utveckla? 15 man daskade hojarna i backen innan ens lunchen var intagen på en bandag. Du kan ju gissa vad mycket bantid resten av oss fick den förmiddagen.

Hade inte 3/4 av förmiddagen varit rödflaggade hade det säkert varit några till som gått omkull.
Jag påstår att detta kan inte räknas som normalt överhuvudtaget och skyller en del av dessa avåkningar på en hal bana med massa gummi och kladd som gör att våra 2 hjuliga fordon får sämre fäste.

Edit: Även jag åkte runt och halkade mest omkring hela dagen hade 0 förtroende för greppet och bara väntade på att själv daska omkull.

Nu klarade jag mig med 5 resor genom escapen i Ejjes inte för att det gick för fort utan för att jag helt enkelt fegade ur och inte litade fästet i backen och när jag började tveka valde jag medvetet escapen.

Nu körde jag på helt andra däck än vad jag brukar göra annars testade superbike pro däcken. Det kan vara dessa som var halkiga och sladdade runt eller så var det helt enkelt banan.

Får prova den 5 Juni igen och ge Superbike Pro däcken en sista chans innan dom åker ut på annons.

Nu ska jag vara petig och kommer säkert få skit för det och bli kallad präktig, besservisser eller något likanande. Men men jag får väl ta det i så fall :banana
Nej det är inte fel på banan oavsett om det är halt eller inte, banan är vad den är. Eller menar du att det tog upp till 15 personer innan alla hade fattat att det var sämre fäste än vanligt?

Ja, jag har också varit på skalle på G-åsen närmare bestämt i Trösen (i regnväder), det enda felet som fanns då var mitt ego som hade växt lite för mycket
 
Last edited:
Nu ska jag vara petig och kommer säkert få skit för det och bli kallad präktig, besservisser eller något likanande. Men men jag får väl ta det i så fall :banana
Nej det är inte fel på banan oavsett om det är halt eller inte, banan är vad den är. Eller menar du att det tog upp till 15 personer innan alla hade fattat att det var sämre fäste än vanligt?

Ja, jag har också varit på skalle på G-åsen närmare bestämt i Trösen (i regnväder), det enda felet som fanns då var mitt ego som hade växt lite för mycket


Självklart har du rätt när du skriver att banan är vad den är! Det var ju samma bana för alla.

Men med det sagt så var banan inte i optimalt skick för mc körning. Det är lite lättare att förstå hur hojen beter sig och läsa av varningssignalerna om man 40-50 bandagar i bagaget i tät följd än om man kanske åker för första eller 5 gången på banan i sitt liv.

Tittar man på i vilka grupper avåkningarna skedde så talar stattestiken för att orutin i samband med en lite halare bana om att det fick oväntade konsekvenser för många åkare i dom lite mindre rutinerade grupperna.

I licens gruppen därimot så vart det "bara" 2 avåkningar där den första berodde på att 2 st åkte ihop lite och den andra pga av dåligt framdäck som den piloten klagat på hela förmiddagen.

Även jag kände att banan var "halare" än vanligt och valde då att slå av på tempot och ta det lugnare då jag inte litade på fästet.

Men med det sagt så är man ju alltid själv ansvarig för sin körning och se till att man har nog med grepp under sulorna!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top