exXxtremely OT - Singel å makadam å annat Ernst Timell:igt

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Ärkesvenne som jag är med liten tomt och så håller jag nu på och påtar och gräver som en riktig mys-Ernst.

Därför behöver jag lite råd och tips:

- Var får jag tag på singel i södra Sthlm?
- Var hittar man billig Mursten?(Stödmur på tomten)
- Någon som själv lekt Ernst Kirchenhirchenmifflertiffler och påtat jord och elände på tomten?
- Hur planar jag bäst ut en vågig tomt(gräsmatta). Jrdfräs? Är det något?

.....Så alla ni som brukar leka Timell om helgerna är mer än välkommna att ge lite tips.

Material köper du på bauhaus, grus har jag ingen aning om i sthlm.
Gräsmattan är enklast om du klipper riktigt kort och sen lägger ett lager matjord över så att det blir slätt sen vältar du ordentligt och slänger på lite frön, har precis gjort detta och det gick ganska lätt och resultatet blev lysande.
Har även provat med jordfräs och det är ett jävla jobb innan du får allt klart.
Men det beror på hur stort område det är i mitt fall var det ca 3000kvm gräsmatta.

Westfield skrev:
Material köper du på bauhaus..

..sen vältar du ordentligt och slänger på lite frön

Har även provat med jordfräs och det är ett jävla jobb innan du får allt klart.

Bauhaus är DYRA.. Alternativet är byggmax.

Ojämnheterna och nivåskillnaderna, särskillt efter att jag planat ut och grävt upp i en slänt, är lite för stora för att enbart lägga på ny jord. Det är därför jag funderar på att ploga upp och därefter fräsa jorden så jag kan "raka ut" eller krata ut materialet för att få en jämn grund. Därefter tänkte jag kanske lägga på ytterligare lite matjord.....

Tomten är bara 250kvm eller något sådant så det borde vara görbart.

....Välta? Är detta något som bör göras? Det kanske är nödvändigt? Var får man tag på en vält?

Välta?

bygga en ?
ett par säckar cement , lite sand och tre järnrör. voila en vält som duger
Så gjorde iallafall denna snåljåpen

//J

korvgubbe skrev:
Bauhaus är DYRA.. Alternativet är byggmax.

Bauhaus dyra!!??? Det vette fan... Jag var där idag och handlade prylar för 5000:- och hade jag handlat samma prylar på vanliga bygghandeln så hade det troligtvis kostat 6-7000:-. Jag kommer fortsätta handla där i framtiden också, även om jag får dra moms på bygghandeln här i stan så tjänar jag på att åka 10 mil ToR för att handla där. Iofs blir det en del från silvan och k-rauta också...

sök på gulasidorna på grus, då bör du hitta ngt i närheten av dig.

Har du bara 250 kvm gräsmatta så är det inget större jobb att fräsa, jordförbättra och sedan välta det och så/rulla det nya gräset. köper du gräs på rulle så är det bra att välta det efteråt så det blir plant.

lycka till

TomTen6 skrev:
sök på gulasidorna på grus, då bör du hitta ngt i närheten av dig.

Har du bara 250 kvm gräsmatta så är det inget större jobb att fräsa, jordförbättra och sedan välta det och så/rulla det nya gräset. köper du gräs på rulle så är det bra att välta det efteråt så det blir plant.

lycka till

Gräsrullar kanske är ett alternativ trots allt. Nu blir det till att börja räkna igen. Någon som vet vad de kostar?

Dee_cati skrev:
Bauhaus dyra!!??? Det vette fan...

Ja, gräsligt dyra om man jämnför med t.ex ByggMax. La nytt plasttak på uterummet. Det hade kostat det dubbla på Bauhaus. Bauhaus är bra för att de har "allt" men har inte särskillt bra priser. Kanske om man jämnför med en liten lokal järnhandel o.s.v.

Korvgubbe skrev:
Gräsrullar kanske är ett alternativ trots allt.

...eller inte... Verkar kosta från 20kr/kvm och uppåt... :huvet Har ingen lust att lägga 4000:- spänn på gräs(inte sånt man går på iaf) :tungan

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa