EXUP Yamaha R1 -05

• Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date

Dark_Messenger

Guest
Hej.

Min hoj har gått dåligt senaste tiden. Inga felkoder. Började för två veckor sedan när jag skulle dra om några snorisar i pappas bil på bakhjulet. Växlade ner lite, mosade på... ingenting. Hojen är aptrött över 7-8000rpm och den går bara sämre och sämre ju längre tiden går känns det som. Har kollat luftfiltret (k&n) och rengjort, detta påverkade inte alls så det utesluter jag. Tändstift är inte kollade, däremot fick jag tipset av någon här att kolla EXUPen först. So i did.

Jag fick inte bort inspektionsluckan då risk för runddragning av insexskruvarna var allt för stor, dock ser man ju vajrarna tydligt. Är ingen expert på ämnet men ska inte vajrarna röra sig, dvs stäng/öppna spjället som en del av hojens "selfcheck" när man slår på tändningen? I vilket fall så gör inte mina det.

Sen testade jag att varva på neutralen för att kolla om vajrarna rörde sig då. Det som hände när jag mosade på bra duktigt var att den undre vajerna rörde sig en liiiiten aning men inget mer. Är detta normalt? Den övre rörde sig aldrig så mycket som en mm.

Kan någon kunnig svara på hur i helvete EXUPen funkar egentligen. Vad ska man kolla på för att lista ut om det är den som felar? Som en tilläggsfråga, går det på garantin OM det är EXUPen som ställer till det för mig?

Tacksam för svar.

Mvh
Fredrik :yoparty

En sak du kan göra är att helt enkelt ta av EXUP:en då dom inte sitter där alls när man har helsys (vilket ja har) o då går det fiiint!!! nu är min ifs mappad men mappad/omappad är inte SÅ stor skillnad...

kan jue inte gå sämre precis om det är som du säger...:gnissla

så vet du med säkerhet iaf om det är EXUP:en :tummenupp

Är ganska säker på att den ska röra sig vid tändningspåslag, ...gissningsvis är den ena wiren av (vilket kan göra att spjället sätter sig på tvären & blockerar)..
I den jag hade försvann uppskattningsvis 100hk när det hände.

Om du med inspektionslucka menar plåt-/täckkåpan som sitter över spjället så är steg 1 iaf att få bort den. Spruta på rostlösare el liknande (har för mig att skruvhålet är genomgående (?) så du kan spruta "bakifrån), ..& låt stå ett tag (över natten om så behövs) så borde det gå med ett bra insexbits på hylsa + spärrnyckel. Dra bulten så hårt du vågar fram & tillbaka & varva med att knacka på hylsan med hammare.

Tack för svar.

Grejen är den att skruvarna sitter som f*n. Den ena är hyfsat runddragen redan. Vetefan hur jag ska få upp skiten, även om jag använder bra bits. Blir ju hyfsat mkt värme runt det området så jag antar att det har satt fast skruvarna. Säg att jag får upp luckan, då är det alltså rostlösare som gäller för att smörja upp allt? Ser att det finns wirejusteringsgrejor en bit upp på wirearna, ska man ge sig på dessa?

Är det verkligen värt o hålla på, borde ju vara garantijobb enl mig.

Tack för svar.

Grejen är den att skruvarna sitter som f*n. Den ena är hyfsat runddragen redan. Vetefan hur jag ska få upp skiten, även om jag använder bra bits. Blir ju hyfsat mkt värme runt det området så jag antar att det har satt fast skruvarna. Säg att jag får upp luckan, då är det alltså rostlösare som gäller för att smörja upp allt? Ser att det finns wirejusteringsgrejor en bit upp på wirearna, ska man ge sig på dessa?

Är det verkligen värt o hålla på, borde ju vara garantijobb enl mig.

solklart garantijobb...lämna in skiten och få det bytt..:tummenupp

...en trasig wire tvivlar jag du får på garanti på en 3 år gammal cykel (är där garanti kvar öht ??). Men frågan är ju fri.

Börja annars som jag sa att dränka den med rostlösare ordentligt & länge. Är skruven hopplöst rund återstår alternativen att svetsa fast fast en insexhylsa på den som sista chans att få ut skruven "levande". Annars blir det till att borra bort/igenom den med viss chans att klara gängorna i spjällhuset. Annars sätta i nya gängor därefter alternativt byta grenrör/kollektor.
Sådana fanns gott om nästan nya/gratis på E-bay US på min tid, ...hittade ingen nu dock däremot en kompl servomotor om det skulle behövas.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/04-0...017QQitemZ270251522501QQrdZ1QQsspagenameZWDVW

Slå in en torxbits av god kvalite och storlek så den är lite för stor i insexskruven sen på med fast handtag och slå till med hammare,segdrar du riskerar du att helt göra den rund medans det brukar lösa sig om man ger den en smäll.

Henrik

solklart garantijobb...lämna in skiten och få det bytt..:tummenupp

Jag tänker i samma banor. Jag kan säkert fixa detta på nått sätt men har man garanti så har man. Dessutom ger jag mig ogärna i kast med en bultar som riskerar att runddras. Samtliga sitter som ku+en kan jag upplysa om.

@zoidberg: Jag har garanti. 5 år är det på svensksålda r1:or. Om de tar detta.. Ja, jag vetefan men varför skulle de inte? Det är ju fel på hojen och något som inte borde vara "slitrelaterat" eller?

@Henrik: Bra tips, men känns som sista utvägen. Det eller svetsa fast en bits.

Är det ingen som kan confirma om vierarna ska röra sig vid tändningspåslag. Typ selfcheck på hojen. Om någon kan det så vet jag ju att det verkligen ÄR fel på EXUPen.

Är det ingen som kan confirma om vierarna ska röra sig vid tändningspåslag. Typ selfcheck på hojen. Om någon kan det så vet jag ju att det verkligen ÄR fel på EXUPen.
Den ska röra sig.

Bifogat

• exup_r1.jpg
    exup_r1.jpg
    42.3 KB · Visningar: 225
sånna nästan-runddragna-skruvar tar man gärna med en slagskruvmejsel!

Jag har just mekat med mitt EXUP-spjäll. Allt du behöver göra är att häkta av vajrarna uppe vid servomotorn och kolla om spjället rör sig lätt. Gör det det är det bortkastad tid att lossa skruvarna på avgassystemet. Förmodligen går dock spjället lite trögt, vilket har dödat servomotorn. Har du garanti är det bara att ringa din närmaste Yamaha-återförsäljare och kräva en ny. Under tiden kan du komma på ett sätt att låsa Exupen i öppet läge. Även om det såklart är kul om allt fungerar så gör det inte så stor skillnad. Över 4000 rpm är det ingen skillnad alls faktiskt.

Jag har just mekat med mitt EXUP-spjäll. Allt du behöver göra är att häkta av vajrarna uppe vid servomotorn och kolla om spjället rör sig lätt. Gör det det är det bortkastad tid att lossa skruvarna på avgassystemet. Förmodligen går dock spjället lite trögt, vilket har dödat servomotorn. Har du garanti är det bara att ringa din närmaste Yamaha-återförsäljare och kräva en ny. Under tiden kan du komma på ett sätt att låsa Exupen i öppet läge. Även om det såklart är kul om allt fungerar så gör det inte så stor skillnad. Över 4000 rpm är det ingen skillnad alls faktiskt.

Tack för svar bra svar!

Menar du att EXUPen inte gör någon skillnad på hojen över 4000rpm eller menar du att det inte gör någon skillnad om man låser den i öppet läge över 4000rpm?

Som jag har fattat det så jobbar EXUPen över hela registret. :confused:

Tilläggas att jag ej har helsys eller övrigt trim. Endast nerdrevat, K&N-filter och öppet slipoff på hojen.

På min stenåldershoj öppnar exupen vid 4000 rpm, och står sen vidöppen tills varvet sjunker under 4000 igen. Jag har haft en trasig exupmotor ett tag, så jag låste spjället i öppet läge. Det märktes ingen gigantisk skillnad på lågvarv och ingen skillnad alls på höga varv. Den blev lite tjurigare vid start från stillastående, men det hade säkerligen gått att trolla bort med lite finlir med förgaseriet.

Edit: Sen fick jag fatt i en fungerande Exup-motor. För att göra allt ordentligt tog jag isär spjälleriet i avgassystemet och smorde upp. Dessvärre klantmekade jag ihop det och tryckte spjället skevt. Nu är jag ju en van förstör-det-självare så det vara bara att söka upp en svarv och indikatorklocka och rikta det igen. Ska provköra imorgon.

Hoppas det var värt allt besvär, men förmodligen inte. :gnissla

Funkar inte EXUPen så borde du få en felkod.

-05an är lite lurig för den gör bara ett "self check" slag, efter det hjälper det inte att bara slå av och på tändningen utan du måste starta motorn och sedan slå av och på tändningen igen.

På -05an jag hade så var ena vajern sliten redan efter 300mil, dock skulle den säkert hållit minst 1500 innan den gått av helt.

Funkar inte EXUPen så borde du få en felkod.

-05an är lite lurig för den gör bara ett "self check" slag, efter det hjälper det inte att bara slå av och på tändningen utan du måste starta motorn och sedan slå av och på tändningen igen.

På -05an jag hade så var ena vajern sliten redan efter 300mil, dock skulle den säkert hållit minst 1500 innan den gått av helt.

Kan det inte vara så att själva "datorhjärnan" som styr EXUPen :rolleyes: är hel men endast vajrarna/spjället har kärvat/hoppat av/upplösts, därav ingen felkod?

Vad exakt ska hända med vajrar/EXUPen när hojen gör sin selfcheck? Jag märkte en liten spasm i den ena vajern, måste väl vara mer än så kan man tycka? Provade som sagt med att öppna trotteln på tomgång också och endast ett yttepytteryck skedde från ena vajern när man kom upp i de högre rpm-regionerna... Känns ju error eller? :gnissla

EXUP-motorn är en servomotor med en inbyggd potentiometer som känner av utgående axelns läge.
När man vrider på tändningen så gör servot ett slag, dels för att motionera spjället och dels för att checka att servomotorn rör på sej som den ska.

Om servomotorn av någon anledning inte rör sej så känner systemet av det genom att inget rimligt svar kommer från potentiometern och det kan ju bero på allt från att drivdonet i ECUn har gått sönder till att spjället har skutit och därför hindrar motorn från att röra sej, oavsett vilket så borde du få en kod 18 isf.

Men så länge motorn kan röra sej så tycker systemet att allt är okej, även om vajrarna till spjället är av/bortkopplade.

Att det inte rör sej så mycket när du "torrgasar" kan bero på att du måste ha växeln i för att spjället ska jobba som det ska, jag är inte hundra på att det är så fast de kan hitta på mycket junk i elektronikens värld vet du ;)

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda