EXUP på R1

Biker_R1

Medlem
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
BMW M1000R, Aprilia RSV1000R Factory-04 (såld), Dirtbike-06 125cc, YAMAHA R1 Turbo (#stulen#)
Jag undrar hur ni som har bytt avgassystem (hela) har gjort med Exup-ventilens servomotor........?
Jag har en kompis som tagit bort hela skiten och han får felmeddelande om EXUP:en genom varvräknaren (visar 7000rpm).

Min fråga är...... kan man nollställa det felmeddelandet eller bygla några kablar eller något liknande för att bli av med problemet?

Jag vet att man kan låta servomotorn sitta kvar och bara släppa vajrarna vid ventilen men jag vill helst ta bort alltihop för jag håller på och monterar turbo på hojen och vill ha mer plats under tanken.

Det borde finnas många här som har råkat ut för detta.

Borsiin skrev:
Eller låt servon sitta kvar då slipper du troligen problemet

Om servon sitter kvar så kommer han att få felmeddelandet i fortsättningen också :) .

Biker_R1: Har du kollat servicemanualen? Där kanske det kanske finns något som kan ge dej lite info, typ kopplingsschema eller liknande. Jag vet att det står en del om justeringar o.s.v. av EXUP'en i min servicemanual till Fazern, tror att det finns ett kopplingsschema också, så det borde ju stå lite i R1'ans servicemanual :)

Lycka till :tummenupp

TheDude skrev:
Om servon sitter kvar så kommer han att få felmeddelandet i fortsättningen också :) .

Biker_R1: Har du kollat servicemanualen? Där kanske det kanske finns något som kan ge dej lite info, typ kopplingsschema eller liknande. Jag vet att det står en del om justeringar o.s.v. av EXUP'en i min servicemanual till Fazern, tror att det finns ett kopplingsschema också, så det borde ju stå lite i R1'ans servicemanual :)

Lycka till :tummenupp
Feeeeeeel, man låter exupen sitta kvar, men man tar bort vajrarna istället, kommer inga felmeddekanden då :fakta

Inga problem att ha EXUP-servon kvar vid turbobygge. Det finns gott om plats där.

Jaha det verkar som jag får låta servot sitta kvar.....
Om inte det finns någon som har en lösning på borttagning av alltihop....

Tack för alla svar ändå!

Ta bor servomotorn, den är tung och gjör ingen nytta. Jag har tillverkat en servo simulator som väger endast 25g. Det tycker jag är en bättre lösning. :huvet

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti