Extremt svårstartad yamaha

mikro

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2004
Hoj
Yamaha xj600n -94
Hej!

Jag har en yamaha xj600 som har blivit löjligt svårstartad. Nu senast så har den stått still i 3-4 veckor kanske (jo, jag vet, det borde vara olagligt) och jag höll på i en timme och det enda resultatet blev ett dött batteri. Jag märker inte en tillstymmelse till tändning och det funkar inte att rulla nerför en backe och försöka starta i någon växel heller.

Jag kan inte påstå att jag har någon vidare koll på mekandet egentligen och det enda jag provat är att "skölja" förgasarna vilket inte hjäpte det heller. Senast jag körde kollade jag tändstiften och de verkar vara okej. Vad kan det mer vara som spökar? Bensinfilter, luftfilter? Borde man inte få någon tändning åtminstone?

Hoppas någon kan ge mig några tips om vad man ska hitta på.

Eftersom du verkar ha motionerat en del med hojen så är den nog ordentligt nersurad, så börja med att plocka bort tändstiften och köra runt motorn lite för att ventilera... Kollat så att det kommer någon bensin till cylindrarna? Är tändstiften blöta? Får du någon gnista?

Men innan du börjar felsöka: ÄR DÖDAREN AVSLAGEN? Det är en riktigt otrevlig knapp på styret som brukar orsaka problem liknande ditt... :banana
Sen kan du ju kolla så att bensinkranen inte är avslagen. Börja med dom enkla grejjerna, även om du är helt säker på att du satte på kranen/ aldrig har rört dödaren...

Nejdå, det rinner till bensin och dödaren ligger "rätt". Har än så länge bara gjort det misstaget en gång så jag kommer ihåg det nu : ) Hojen har alltid varit svårtstartad men så här svårstartad var den inte ens på vintern ... tycker det är lite märkligt. Ska se till att kolla tändstiften noga imorgon (batteriet står och laddar nu).

mikro skrev:
Nejdå, det rinner till bensin och dödaren ligger "rätt". Har än så länge bara gjort det misstaget en gång så jag kommer ihåg det nu : ) Hojen har alltid varit svårtstartad men så här svårstartad var den inte ens på vintern ... tycker det är lite märkligt. Ska se till att kolla tändstiften noga imorgon (batteriet står och laddar nu).

Du får hoppas den inte har fått samma sjukdom som min brors gamla gixxer 400, det tar honom en halvtimmes springande innan den går igång... Den har varit inne på verkstad utan att nåt fel har hittats, och förgasarna har bytts.
Det enda som inte kollats på den hojen är om jag kommer ihåg rätt tändspolarna.
Så det blir mitt nästa tips: Kolla om allt står rätt till med tändspolen(arna).

XJ är känsliga för dåliga batterier - När du startar så se till att inte ljuset är på. Om batteriet är dåligt så visar det sig genom att det är enkelt att rulla igång hojjen men att den vägrar starta när du använder startmotorn.
(under förutsättning att batteriet inte är stendött förståss)

Eftersom undertrycket mellan förgasare och insug används till att öppna bensinkranen så är det viktigt att den slangen är helt okej.
Ger liknande symptom som du beskrivit.
Ställ soppakranen i "prim" läge, när hojjen stått länge, för att fylla upp flottörhusen.

Kan oxå vara så att någon av flottörventilerna har fastnat - det brukar dock lossna pga motorvibrationerna.

Om du inte redan har testat så inhandla en bruk stargas. Då ska den nog starta, även om batteriet är trött.

Tack för alla tips!

Jag laddade batteriet över natten och provade nu igen på morgonen. Plockade ut alla tändstiften (alla ser bra ut), kollade att det var vettig gnista och hade mig. Det tog ändå en halvtimmes jobb innan jag fick en enda lite puff från den och sedan ytterligare 5 minuter innan den kom igång.

Eftersom det är bra gnista från tändstiften och det låter som om startmotorn jobbar bra, betyder det att man kan utesluta batteri/tändstift? Den är dessutom lika hopplös att rulla igång.

Ultramarine: Det här med prim-läget: ska man bara låta den stå där en liten stund eller ska man ha det även när man startar?

Xj 600

Bara en liten stund. Hjäp den med startgas om den stått länge,så går det mycket lättare.

Last edited:
Att du har gnista på tändstiften när du tar ut dom ur cyllarna betyder inte att de orkar ge tillräcklig gnista när dom sitter monterade som dom ska. Tro mig. Har haft samma problem. Nya tändstift gjorde susen för mig.

Prim betyder att soppakranen är öppen och flödar. Låt den stå så tills den har startat. Det brukar dock räcka med att låta den stå i prim, 5-10s för att fylla flottörhusen med soppa.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D