Extremt svårstartad FZR 1000 under högsäsong..

DM skrev:
Jag antar att du fått veta att Thunderace-motorns toppfästen mot ramen ser annorlunda ut jämfört med FZR:ens. Thunderacen har två fästpunkter mellan topp och ram. Den ska gå att få dit men det är nog lite pyssel iaf. :) Hoppas det löser sig på bästa sätt!

Går att fixa ganska enkelt med plattjärn i mellan
först fräser/filar eller slipar man ner dom utstickande fästvårtorna ca 8mm
så dom ligger jäms med planet sen tillverkar man 3mm plattjärn (helst rostfritt)
med 3 hål i där det mittre hålet stämmer med ramen
svetsar en mutter på baksidan

Man måste även använda låga skallar på skruvarna ( helst försänkta)

Lite knepigt att få tag på bara eftersom det är M10 x 1.25 gänga men det går

Jag har gjort flera stycken

Är det samma "fel" på alla FZR 1000 motorer?
Min bror har bytt till sig en -95:a som gått strax över 5000 mil.
Gissar att han behöver justera ventilerna.... var hittar man en manual? Hittade en till Thunderace är det samma procedur?

Maggy skrev:
Är det samma "fel" på alla FZR 1000 motorer?
Min bror har bytt till sig en -95:a som gått strax över 5000 mil.
Gissar att han behöver justera ventilerna.... var hittar man en manual? Hittade en till Thunderace är det samma procedur?

Hejsan alla.
Jag tycker det är konstigt att ventilspelet skall kunna bli så tajt på de milen,,jag menar Yamaha rekommenderar ju kontroll/evt. justering av ventilspel varje 4200 mil (obs, mycket men enl. deras värkstadshandbok, så är det så), men men , det var den ena saken.
Sen till en liten grej som Andersson skrev : "Ventilspelet ÖKAR när motor blir varm",,,Öhh, är det inte tvärtom????? Och det är därför man skall mäta spelet när motorn är kall, då det är tänkt att spelet nästan skall bli (men självklart inte helt) noll,,eller??
Sen en sista grej,,har själv råkat ut för detta på en kundhoj,,: Bränsleslangen till förgasarna blev KLÄMD när man lade på tanken och då orkade pumpen(som mycket riktigt är en membran-pump som låter tick, tick på t.ex tomgång, bränsletryck runt 0,1-0,2 kg/cm2) trycka fram speciellt mycket bränsle och då betedde motorn sig ungefär som det du beskrivar, slangen var iofs inte originallängd utan lite längre,,men ändå!!!
Har du provat starta UTAN tanken på?? Bara fylla upp slangen med bensin,,det kan den gå på i flera minuter,,och starta och se vad som händer,,INNAN du köpar en nya(nåja, beg.) motor.
Bara en tanke! He he.
Hälsningar Mogens.

turbobiker44 skrev:
Hejsan alla.
Jag tycker det är konstigt att ventilspelet skall kunna bli så tajt på de milen,,jag menar Yamaha rekommenderar ju kontroll/evt. justering av ventilspel varje 4200 mil (obs, mycket men enl. deras värkstadshandbok, så är det så), men men , det var den ena saken.
Sen till en liten grej som Andersson skrev : "Ventilspelet ÖKAR när motor blir varm",,,Öhh, är det inte tvärtom????? Och det är därför man skall mäta spelet när motorn är kall, då det är tänkt att spelet nästan skall bli (men självklart inte helt) noll,,eller??
Sen en sista grej,,har själv råkat ut för detta på en kundhoj,,: Bränsleslangen till förgasarna blev KLÄMD när man lade på tanken och då orkade pumpen(som mycket riktigt är en membran-pump som låter tick, tick på t.ex tomgång, bränsletryck runt 0,1-0,2 kg/cm2) trycka fram speciellt mycket bränsle och då betedde motorn sig ungefär som det du beskrivar, slangen var iofs inte originallängd utan lite längre,,men ändå!!!
Har du provat starta UTAN tanken på?? Bara fylla upp slangen med bensin,,det kan den gå på i flera minuter,,och starta och se vad som händer,,INNAN du köpar en nya(nåja, beg.) motor.
Bara en tanke! He he.
Hälsningar Mogens.

VENTILSPELET ÖKAR NÄR MOTORN BLIR VARM

Aluminiumgodset utvidgar sig mer än stålet i ventilskaftet
Så är det bara

Olika hojfabrikat har haft problem med sina ventiler / säten genom åren

Detta har mycket med bränslekvaliten att göra , nät som Japanska ingengörer knappast kan ha koll på vad som händer ute i världen

faktum är att gammla svartmotor FZR r håller bättre än sina nyare efterföljare

Frågar väl igen då... är det samma motor på sista årsmodellen av FZR1000 (-95) eller hade Yamaha löst problemen tills dess?

andersson turbo skrev:

Så är det bara

Olika hojfabrikat har haft problem med sina ventiler / säten genom åren

Detta har mycket med bränslekvaliten att göra , nät som Japanska ingengörer knappast kan ha koll på vad som händer ute i världen

faktum är att gammla svartmotor FZR r håller bättre än sina nyare efterföljare

Ok, i ärlighetens namn har jag aldrig mätt ventilspelet på en varm motor, så det är väl som du säjer.
Jo, jag vet , t.ex.Kawasaki har haft mycket problem med både nergångna ventilsäten och ventiler(har mest jobbat med de,,)
Svartmotor? Förmodar du syftar på motorfärgen, eller?
Menar du 87-88, eller från och med 89, eller senare ändå??
Kan ju vara kul att veta, ifall man skulle få för sig att skaffa en gammal yamaha nångång,,he he
Mogens.

turbobiker44 skrev:
Ok, i ärlighetens namn har jag aldrig mätt ventilspelet på en varm motor, så det är väl som du säjer.
Jo, jag vet , t.ex.Kawasaki har haft mycket problem med både nergångna ventilsäten och ventiler(har mest jobbat med de,,)
Kan ju vara kul att veta, ifall man skulle få för sig att skaffa en gammal yamaha nångång,,he he
Mogens.

Ursäkta att jag tjater om det, men om ventilspelet ökar när motorn blir varm,,,så kunde man ju ställa de på 0,01 mm ventilspel( för maximalt utnyttjande av kamaxelnockens lyfthöjd) utan att det skulle påverka nånting,såsom tomgång,startsvårigheter eller nåt annat,,,
Eller om de "liggar på" när man starter så när motorn blir varm,,då får man ventilspel,,,det får jag inte ihop,,:-(
men jag kanske tänker fel.
M.

Kawasaki haft problem med ventiler? Neeeej det kan jag aldrig tro. :hihi
Så här kan det se ut efter 8000mil, ventilerna kollade och ställda varje vår (behöves ställas lite oftare på slutet faktisk :va ). Tänkte aldrig på att spelet minskade utan bara justerade, var liiite svårstartad på slutet.
(nytt till vänster och det var faktiskt rätt storlek på insugsventilen till höger en gång i tiden)

Bifogat

• new old.jpg
    new old.jpg
    96.8 KB · Visningar: 191
andersson turbo skrev:

Så är det bara

Inte riktigt sant. :fatta!
När motorn ÄR varm är spelet större men inte under uppvärmning. Ventilerna bli varma fortare än toppen. Det kan bli väldigt konstiga fenomen med just halvvarm motor.

En kompis har en MB250D. Köptes med nyrenoverad topp. Startade bra och gick bra när den var genom varm. Men under 7-8 första km gick den helkass.
När han gjorde kompprov var det bra, ALLT bytter i insprutningen. Men den gick kass ändå. Till slut kom han på att Hydraullyftarna gick i botten. Dom låg precis så att det blev komp när den var kall. Men eftersom att ventilerna blev varma före toppen gick den kass under varmkörning. Efter modifiering av lyftarna gick den kanon igen.

turbobiker44 skrev:
Mogens.

Svartmotorn, är den utan exupen dvs 87-88, den "blanka" är 89 å framåt dvs med exupen.

Mats757 skrev:
Inte riktigt sant. :fatta!
När motorn ÄR varm är spelet större men inte under uppvärmning. Ventilerna bli varma fortare än toppen. Det kan bli väldigt konstiga fenomen med just halvvarm motor.

En kompis har en MB250D. Köptes med nyrenoverad topp. Startade bra och gick bra när den var genom varm. Men under 7-8 första km gick den helkass.
När han gjorde kompprov var det bra, ALLT bytter i insprutningen. Men den gick kass ändå. Till slut kom han på att Hydraullyftarna gick i botten. Dom låg precis så att det blev komp när den var kall. Men eftersom att ventilerna blev varma före toppen gick den kass under varmkörning. Efter modifiering av lyftarna gick den kanon igen.

Jag förmodar att vi pratar modern mc motor design och inte nån gammal stötstångs diesel

Insugsventilerna som i detta fall lär knappast bli speciellt varma

andersson turbo skrev:
Jag förmodar att vi pratar modern mc motor design och inte nån gammal stötstångs diesel

Insugsventilerna som i detta fall lär knappast bli speciellt varma

Finns väl inga stötstänger i en MB motor, det är av typen med högt liggande kamaxel och jag har för mig att det är alutopp i 250 motorn. Som referens i diskusionen så är väl Mats 757 inlägg inte helt fel.

Lånar tråden lite.

Har skruvat lite på min gamla FZR 1000 -89 eftsrom de gick ganska så kass under sista milen på fjolårets säsong. :(

Upptäkte när jag tog ner motorn att ena vajern till exupventilen var av. Så gött tyckte jag å trodde att det var det som hade gjort så den gick kass.

Men nu har jag även mätt ventilspelet på motorn å blev inte nått vidare posotiv.
Hojjen har gått 6000mil ungefär å är av årsmodell -89 som sagt.

undrar om den vart omshimsad nångång eller om man har en liten chans att rädda den.. eller åker jag åxå på att byta motor? :banana

Mätresultat: (från ettans cylinder å sen åt sidan. mått i mm...
Avgas: 0,1 . 0,1 ... 0,15 . 0,15 ... 0,15 . 0,2 ... 0,15 . 0,2
insug: 0 . 0 . 0 ... 0 . 0 . 0,05 ... 0 . 0,05 . 0 ... 0 . 0 . 0 ...

Ganska så tajt överallt tycker jag. :(

shimsningen som satt var.

Avgas: mellan 172 - 185
Insug: 178 - 190

tacksam för svar.

MVH: Robin Karlsson

R_Karlsson skrev:
om man har en liten chans att rädda den.. eller åker jag åxå på att byta motor?

Förmodligen har motorn aldrig tidigare justerats, det brukar vara så när det är så pass många ventiler som har noll spel samtidigt som avgasarna har spel men ligger lite tajt - fast med jämna värden. Har du 6000 mil kvar innan du behöver renovera rovan möjligen?

glömde en detalj i går när jag skrev.

Vissa av insugningsschimsen var uppånervända. alltså siffrorna var inte alltid vända uppåt. å vissa hade bortslitna siffror.

kan det har vart så från första montering eller kan det tyda på att nån har varit där och skruvat tidigare?

Är nybörgare på sånt hära.. har skruvat bilmotorer innan men det är ju en hel del skillnad. :rolleyes:

tack för svaret.

MVH: Robin

Min tro åxå.. efterom det var nåra som låg åt fel håll å siffrorna var borta på nåra...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT