Extremt rolig väg Norrköping/Nyköping

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Jag har hittat min nya favoritväg.

Det är ett ca två mil långt vägparti som befinner sig ungefär två mil från Nyköping och tre mil från Norrköping. Vägen går mellan Skenäs/Säter-färjan och E4:ans Arkösund/Jönåker-avfart.

Det är nästintill perfekt asfalt, några smågupp som undantag; men annars tjälskottsfri.

Det svänger nästan konstant, och jag hade hiskeligt roligt med XT:n, körde ett par gånger fram och tillbaka där idag.

Rekommenderas starkt om ni har (om)vägarna förbi!

Karta:

Bifogat

• färjevägen.gif
    färjevägen.gif
    28.4 KB · Visningar: 616
Ohoj! :eek: Ser ut som en riktig kurvorgie för mig, har jag vägarna förbi så måste jag nog köra där. :)

det där är en riktigt schysst väg.. men man ska forsätta ner till fiket vid oskarshäll.. brukar va mycke hojar där

tks skrev:

Det är ett ca två mil långt vägparti som befinner sig ungefär två mil från Nyköping och tre mil från Norrköping. Vägen går mellan Skenäs/Säter-färjan och E4:ans Arkösund/Jönåker-avfart.

Det är nästintill perfekt asfalt, några smågupp som undantag; men annars tjälskottsfri.

Det svänger nästan konstant, och jag hade hiskeligt roligt med XT:n, körde ett par gånger fram och tillbaka där idag.

Karta:

Japp! Den vägen är kanon rolig.. :tummenupp

lätt den finaste sörmlänska vägen,åker dår varje helg senast i dag på väg hem från jkpg.fika på oskarshäll är ju ett måste. :tummenupp :tummenupp :tummenupp

tks skrev:

Karta:

Har du nån bra vägbeskrivning hur man lättast hittar dit gärna från södertälje hållet :)

Re: Re: Extremt rolig väg Norrköping/Nyköping

Mr. Fraghappy skrev:
Har du nån bra vägbeskrivning hur man lättast hittar dit gärna från södertälje hållet :)

Allra lättast är att bara ta E4:an söderut, sedan en bit efter Nyköping (2 mil kanske) så åker man av mot Arkösund/Jönåker. Tror det står skyltat mot Kolmården också. Vänster från avfarten, sedan är det bara fortsätta rakt fram (det är skyltat mot färjan och mot Kolmården). Det är ca 8 mil motorväg från Södertälje till där vägen börjar.

Hur man däremot tar sig dit roligast... det får jag jobba på ;)

Last edited:
r1666 skrev:
lätt den finaste sörmlänska vägen,åker dår varje helg senast i dag på väg hem från jkpg.fika på oskarshäll är ju ett måste. :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Hur tar man sig till Oskarshäll då?

...om någon har bra tips på fina vägar som fortsätter upp mot Stockholm så mottages det gärna :bow

man åker förbi djurparken sen följer man bara kusten genom kolmården tills man kommer till en bro med stoppskylt,ta höger under en bro upp för en backe o vips är man där.

VA? Och missa laserkriget på E4 mellan Nyköping och Norrköping?? Ehh ja det kanske är värt att prova... :bow

Kring Nyköping är det ovanligt mycket hastighetskontroller. De gånger jag åkt motorvägen har de stått där kanske 40% av gångerna... antar det är vad som menades med laserkrig...

När Ni ändå är i Norrköping, så måste Ni prova den här sträckan
den är underbart kurvig & så finns det raksträckor så att man kan ösa på lite!!

Bifogat

• karta.2.gif
    karta.2.gif
    19.6 KB · Visningar: 313
ska testa nästa helg. japp södrmanlands polis var väl den effektivaste trafikpolisen 2000-2001.alltid på motorvägen menb alldrig på småvägarna.bara att gasa :tummenupp

Japp, laserkrig= poliskontroll.

Dom är helt rabiata där nere, jag såg dom oxå minst 40% av gångerna som jag "gled" förbi.
En gång förra sommaren följde dom med mej 4mil!
Jag mistänkte att dom ville ha sönder mitt körkort så jag vågade inte stanna och prata.

Gumpas väg, akta er om ni åker över Svärtinge för där brukar farbror blå oxå härja.

Gumpa skrev:
När Ni ändå är i Norrköping, så måste Ni prova den här sträckan
den är underbart kurvig & så finns det raksträckor så att man kan ösa på lite!!

Är tex sträckan Simonstorp - Reymyre i bra skick nu? Var där och snurrade för ca 3 år sedan, då var vägens skick en enda stor katastrof, vi puttrade fram i 50 km/h....

/B

tks skrev:

en klassisk väg, kan även kallas gamla E4:an .. därav är det bra asfalt.. finns mkt fina vägar däromkring också, har spenderat mååånga timmar där o buskört lite :)

glöm inte bort att besöka MC Kafeet som ligger mellan kolmården/E4:an sydlig riktning, alltid trevligt MC folk där, fin utsikt dessutom över skärgårn eller vad man nu kan kalla det för

Last edited:
Även kallad Kvarsebo-vägen

Den tränar man mycket på!!!
Alltid lika kul att åka där, bara kurvor och backar. Men ta det lite lugnt vid det bebyggda området Borg, de som bor där kan bli ilskna som faan!
Annars är de bara att gasa...

Lär väl ses där några gånger i sommar, många hojar som åker där.

Re: Även kallad Kvarsebo-vägen

Waiden skrev:
Men ta det lite lugnt vid det bebyggda området Borg, de som bor där kan bli ilskna som faan!

Klart man saktar ned inför Borg. På en sådan 50-sträcka håller man 50. Hur ilskna kan de bli annars? Låter som du har erfarenhet...?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT