Extremt lätt gas...

Hajabusa

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2015
Hoj
Suzuki Hayabusa 2008 Honda VFR 800 2003 suzuki GSR 600 2009
Hej!
Ny här! :tummenupp

Har ett litet problem, jag har köpt en Suzuki GSR 600 -09 till min sambo som övningskörningshoj/ förstahoj. (Förvånansvärt kul liten hoj! :hihi)
Problemet är att den är extremt lätt på gasen, det finns inget motstånd i rullen. Detta gör att körningen gärna blir lite nervös när man som min sambo är ovan och övningskör. Har någon tips på hur man kan göra gasen trögare? Den skall givetvis inte vara så trög så att den inte går tillbaka när man släpper gasen!

Justera eller byt returfjäder är det du kan göra.
Nackdelen är att gasen inte blir trögare, den blir tyngre. En skillnad värd att fundera på en stund.

Den lätta gasrullen är en stor fördel för att kunna köra avslappnat.
Då hon inte behöver spänna högerhanden hela tiden är det lättare att fokusera på att vara mjuk i kroppen.

De flesta hojåkare brottas med att de blir trötta i handen av att hålla emot returfjädern, de drömmer om hennes situation ;)

Sådär hade jag mer än gärna haft det på mina tidigare hojar, kör man inte aktivt så kan det bli rätt drygt att "hålla emot" gasen, särskilt när man har problem med handleder...

åk på högre växlar så blir den inte lika känslig, träna handlederna samt lär henne att inte hålla sig i styret. Tex köra med en hand brukar vara nyttigt.

Tycker hon att lätt gas är svårt så låna upp en gammal Laverda Jota 1000, dom har trögare gas :D

Tack för svar.
Jag kan hålla mer er om enkelheten i en lätt gasrulle men sitter man som nybörjare och tragglar krypkörning så blir det lätt lite nervöst men det är nog bara att vänja sig! :)

Som sagt, antagligen är problemet att hon håller i sig panikartat i styret, inte att rullen går lätt. Men annars finns fjädrar i asorti på biltema, så är det väl bara att prova sig fram tills det passar?

Har samma problem på min 990ADV, och jag är inte direkt nybörjare på hoj...
Trots byte till G2 gasrulle med snällaste kammen gör den hysteriska insprutningen i kombination med extremlätt gasrulle att körningen blir onödigt spännande ibland. Mest märkbart är det vid stående körning i ojämn terräng och relativt låga varv. Skulle också gärna vilja ha tips på hur man kan ordna lite mer friktion i rullen.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra