Froven skrev:
Nja, rysk roulette är väl att ta i eller ?
De flesta som handlar skyddskläder i dessa prisklasser väljer antagligen mellan jeans och billigast möjliga skinnställ ?
Ett ryggskydds primära uppgift är väl att fördela ut "impacten" på ett större område, dvs säga inte låta ryggraden ta hela smällen ?
Här kan ju vem som helst se skillnaden mellan de fräckaste Astarsskyddet o Handelsbodens. Men skillnaden mellan att krascha med Astars o H-boden lär ju vara obetydlig jmfrt mellan att krascha utan och med H-bodens skydd ?
Vad gäller hjälmar, så länge man inte har en plasthjälm, som väl iofs skyddar HUVUDET rätt bra men avvecklar nackar och annat i området, så tror jag inte att skillnaden mellan Shoei Raid och Shoei värstingascoolasuperdesignademednr46på är otroligt stor.
Självklart finns det en skillnad i skyddsverkan mellan fabrikat, årsmodeller etc, men när valet är mellan att "jag kör utan ryggskydd i år, för nästa år har jag råd med det coola" och att köpa Handelsbodens grejor direkt ser jag inget fel i det senare.
//P
Jag tror du har en eller flera poänger med det du säger.
Dåligt skydd är MYCKET bättre än inget skydd.
Skillnaden mellan skydden är inte så stor som vissa kan tänkas tro. (undantaget hjälmar)
Personligen försöker jag köra med så bra utrustning som möjligt.
Mina grejer kommer uteslutande från kända tillverkare och är i den övre prisklassen hos dessa. Kanske inte RENA racegrejer, men klassen under.
Efter att ha kraschat två gånger med mitt gamla Silver Hawk BUDGETskinnställ köpt på MC-POOLEN så tycker jag att jag har rätt att uttala mig om funktionen i dessa.
Mina gamla utrustning
*Silver Hawk delbart skinnställ = 4000:-
*Shark XRX hjälm = 1500:-
*MC-poolen "race"handskar med kevlarskydd = 600:-
*Dainese ryggskydd = ca. 1000:-
Första krashen så var det en Krock i ca 80 km/t in i stillastående fordon. Jag flög ca 15 meter och landade på huvudet resp armbåge och mage.
Summa sumarum Skador
*lätt brännsår på armen efter vridning av skinnstället
*ont i axeln efter landning.
Utrustningen:
*Inget sprack utom handskarnas sömmar
*inget "genom"glid av asfalten
*Handskarnas kevlarskydd ordentligt slipat
Hjälmen utbytt till en Suomy för 5000:-
Handskarna utbytta mot alpinestars GPplus
Andra gången var highsider på bana i ca 120 km/t. Landning på rygg med KRAFTIGT hjälmislag och låååång kansträska
Summa Sumarum
*Inga problem med huvudet alls. Var varken vimmelkantig eller hade huvudvärk.
*Skinnstället sprack liiiite där jag landade, men inte farligt
*Handskarna var hela, fast jag lite nötta.
Mitt "billiga" skinnställ höll för två rejäla vurpor utan större problem. Skinnstället hade skinn från fullvuxen nötkreatur, inte känguru eller kalv. Stretch var INTE kevlarförstärkt.
Så rata inte billiga produkter. De kan fungera utmärkt, åtminstone bättre än ingenting.
Man ser många på sommaren som förmodligen HAR grejer hemma, men som kör i jeans och liknande "därför att det är för varmt". Jaa. Hemma i garderoben gör ju den svindyra utrustningen nytta...