Inte nog med att måsar skiter på mig så har jag lyckats köra sönder tjejens ZXR 400 motor. Visserligen sjöng den redan på sista versen (läckte olja från topplockspackningen). Men iaf så plötsligt så lossnade slangen till termostaten (eller så har den alltid varit lös... och kylarvattennivån varit låg hela tiden) och allt vatten rann ur. Jag märkte ju inte detta förrän kanske 1 varv senare på anderstorp (vilket tog 1.52) med högvarvande och mycket gas överallt. Jag höll hela tiden ett öga på temperaturen, men tittar bara varannat varv eller så... och när jag tittade sista gången så var den analoga mätaren långt förbi och maxade i taket.
Väl i depån och parkerad så var motorn extremt varm... även 30 minuter efteråt. Så nog var den varm allt...
Att notera:
Vatten låg ovanpå ventilerna när man tittade in i hålen under förgasarbryggan.
Oljan är grumlig och definitivt inte ren. Bytte olja nyss...
Finns det en liten chans att "endast" topplockspackningen gått, eller är det mer att förvänta. Motorn går runt på startmotorn men vill i detta skede absolut inte tända alls... troligen då kylarvatten blandas i cylindrarna med bensinen och luften.
Flumtråd jag vet... någon med lite input?
Väl i depån och parkerad så var motorn extremt varm... även 30 minuter efteråt. Så nog var den varm allt...
Att notera:
Vatten låg ovanpå ventilerna när man tittade in i hålen under förgasarbryggan.
Oljan är grumlig och definitivt inte ren. Bytte olja nyss...
Finns det en liten chans att "endast" topplockspackningen gått, eller är det mer att förvänta. Motorn går runt på startmotorn men vill i detta skede absolut inte tända alls... troligen då kylarvatten blandas i cylindrarna med bensinen och luften.
Flumtråd jag vet... någon med lite input?
Last edited: