Extremt överhettad motor

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Inte nog med att måsar skiter på mig så har jag lyckats köra sönder tjejens ZXR 400 motor. Visserligen sjöng den redan på sista versen (läckte olja från topplockspackningen). Men iaf så plötsligt så lossnade slangen till termostaten (eller så har den alltid varit lös... och kylarvattennivån varit låg hela tiden) och allt vatten rann ur. Jag märkte ju inte detta förrän kanske 1 varv senare på anderstorp (vilket tog 1.52) med högvarvande och mycket gas överallt. Jag höll hela tiden ett öga på temperaturen, men tittar bara varannat varv eller så... och när jag tittade sista gången så var den analoga mätaren långt förbi och maxade i taket.

Väl i depån och parkerad så var motorn extremt varm... även 30 minuter efteråt. Så nog var den varm allt...

Att notera:

Vatten låg ovanpå ventilerna när man tittade in i hålen under förgasarbryggan.

Oljan är grumlig och definitivt inte ren. Bytte olja nyss...

Finns det en liten chans att "endast" topplockspackningen gått, eller är det mer att förvänta. Motorn går runt på startmotorn men vill i detta skede absolut inte tända alls... troligen då kylarvatten blandas i cylindrarna med bensinen och luften.

Flumtråd jag vet... någon med lite input?

Last edited:
Inte nog med att måsar skiter på mig så har jag lyckats köra sönder tjejens ZXR 400 motor. Visserligen sjöng den redan på sista versen (läckte olja från topplockspackningen). Men iaf så plötsligt så lossnade slangen till termostaten (eller så har den alltid varit lös... och kylarvattennivån varit låg hela tiden) och allt vatten rann ur. Jag märkte ju inte detta förrän kanske 1 varv senare på anderstorp (vilket tog 1.52) med högvarvande och mycket gas överallt. Jag höll hela tiden ett öga på temperaturen, men tittar bara varannat varv eller så... och när jag tittade sista gången så var den analoga mätaren långt förbi och maxade i taket.

Väl i depån och parkerad så var motorn extremt varm... även 30 minuter efteråt. Så nog var den varm allt...

Att notera:

Vatten låg ovanpå ventilerna när man tittade in i hålen under förgasarbryggan.

Oljan är grumlig och definitivt inte ren. Bytte olja nyss...

Finns det en liten chans att "endast" topplockspackningen gått, eller är det mer att förvänta. Motorn går runt på startmotorn men vill i detta skede absolut inte tända alls... troligen då kylarvatten blandas i cylindrarna med bensinen och luften.

Flumtråd jag vet... någon med lite input?

Hoppet är ju det sista som överger en...

Men som du formodligen tror själv så är det skit av

topp och kolvringar, har du tur så går kolvarna och veven att använda.

Lyft av toppen och kasta upp några biler på sprickorna...

Där finns 2 risker med att motorn går varmt:
1. Oljefilmen brister då oljan överhettar och bryts ner
2. Metallen ogillar extrem värme och deformeras toppen blir skev, kolvar skär och en massa andra tråkigheter

Det är bara att plocka ner men ha inte för stora förhoppningar om du nu inte hade motoröra nog att upptäcka det i tid.

den går runt på startmotorn utan minsta besvär eller oljud. så inget har nypt. den vill bara inte tända.

den går runt på startmotorn utan minsta besvär eller oljud. så inget har nypt. den vill bara inte tända.

Tändstift eller övriga tändelar är vanligtvis inte det första som ger sig så något underliggande fel torde föreligga, du måste ju ivf lyfta av toppen så det är väl lika bra att slita av cylinderaden och inspektera.

jepp, ska göra det så fort jag kommer hem. så på torsdag ska motorn vara isärriven...

Du har en fördel och den är att du faktiskt har kört den varm utan något vatten alls. om jag inte är helt ute o cyklar i det blå skåpet så är det så att vatten + värme = kokning. kokning = extrema tryck.
Men gör ett komptest till o börja med Men eftersom du hadde vatten i oljan kan man utgå i från att du behöver slipa toppen minst 0,25 mm och ny packning.

2891798 Tänder förmodligen inte på grund av att komp är nära noll.
eller att det är en god blandning kylarvatten i motorn oxå :D

jag vet att topplockspackningen gått åt skogen... ajja, tar isär o får se om jag får ihop den igen. ett par skruvar som håller kammarna på plats har taskiga gängor vet jag...

2891794 Du har en fördel och den är att du faktiskt har kört den varm utan något vatten alls. om jag inte är helt ute o cyklar i det blå skåpet så är det så att vatten + värme = kokning. kokning = extrema tryck.
Men gör ett komptest till o börja med Men eftersom du hadde vatten i oljan kan man utgå i från att du behöver slipa toppen minst 0,25 mm och ny packning.
ja det lutar väl åt det hållet...

Last edited:
Inte bra, inte bra..

Man ska ge fan i sin flickväns hoj, jag talar av ungefär samma erfarenhet!

Riv den och titta. Hojmotorer är löjligt stryktåliga! Kanske behöver toppen planas och så men det behöver inte vara helt kört.. Kolla om den är skev och leta efter sprickor, ser allt bra ut så ihop igen bara!

Det är bara att ta Aprilian, jag antar att du vet var den står.:tummenupp

Har man lånat och kört sönder får man stå sitt kast. :D

Ihh.. Nu är motorn på plats igen. Håll tummarna för att den kommer att starta.

Yey...hojen startade och den låter bättre än vad den någonsin har gjort förut :yoparty

Det var det värsta!! Jag har gjort en lyckad operation på en styck ZXR 400. Tagit isär motorn, putsat o grejat, bytt ut topplockspackningen efter att försökt mäta om toppen var skev eller inte. mina ögon verkar raka så jag satsade på att inte behöva plana toppen. monterar ihop sakta men säkert.

inget kylarvatten som sprutar som en spolslang ut i överfyllnadskärlet när man står på startmotorn = bra tecken
konstant blödder i avgassystem = jämnt o fint
första hosten efter soppa = jajamen! alles gut!
efter lite mer vacuumsug efter soppa = blödder poff BRAAAAA!

motorn står nu och tuffar stabilt på tomgång och vill inte ha choke mer än max 5 sekunder = stabilt! precis som det ska vara...!!
(tidigare har hojen velat ha choke i minst 1 minut för att komma igång ordentligt).

Jag är nöjd. Rappet från motorn är tydligt bättre än tidigare. Nu kanske det går köra 225 med den som jag klarade med min egen förra zxr 400 jag hade. denna hojen har endast gått 195-200 som absolut bäst på slutet av anderstorpsrakan.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back