Extrema sporthojar -Honda CB250 VS Triumph Bonneville VS Yamaha Bulldog

sgtpepper skrev:
du körde möjligtvis inte på Anitas trafikskola?

Ja! Matte bra lärare vilket kompenserade den där hojen som fick stå ute hela vintern och sedan tappas var och varannan dag.

En lektion på den där körgården vid Ö&B och sedan Anitas.
 
Bonnie skrev:
Ja! Matte bra lärare vilket kompenserade den där hojen som fick stå ute hela vintern och sedan tappas var och varannan dag.

En lektion på den där körgården vid Ö&B och sedan Anitas.
Ja fy fan, jävligt bra lärare, snacka om att han kunde hojar. Jag tyckte hojarna var skitkul, men det var väl mest för att jag aldrig tidigare kört tung MC.
 
sgtpepper skrev:
Jag tyckte hojarna var skitkul


Var lite skeptisk först till Anitas men efter den där gratislektionen på Grönvals eller vad de heter bestämde jag mig för Matte. Anitas "körgård" på någon övergiven parkering vid Sätra var rätt kul. Visar hur viktigt det är med en bra lärare som verkligen kan ge individuell träning. Otroligt bra körtips när vi sladdade runt på grusvägar i ösregn.

GSX750 var såklart ett lyft jämfört med CB250. Fungerade bra i manöverprovet. Vi var sju Anitaelever på uppkörningen i Västerhaninge och alla klarade sig. Tyvärr regnade det och bromsproven var inte roliga, jag som aldrig bromsat hårt i regn tidigare. En EU moppe höll på att kosta mig kortet när den körde rakt ut i vägen från en liten parkväg. Jag var inte helt uppmärksam och funderade över hur jag någonsin ska kunna bli uppmärksam på EU moppar som kör i 70 på parkvägar. Fast uppkörningsgubben var helt ok och rättvis.
 
Dags för vinteride.

Töm förgasarna och häll olja i cylindern.
 
bulldog

Tjena
så rekomenderar att köpa en bulldog?
vad gjorde du åt motorn?


Bonnie skrev:
Jag har alltid haft en dragning åt extrema sportmaskiner av yppersta klass. Februari 2002 var det dags att tygla en CB250 från -81 och mina intryck är som följer.

Termometern på plus 5 grader, trummor bak som högg direkt och låste hjulet, obefintlig bromskraft fram, händer inget under 9000 varv, stenhårda smala originaldäck, trasig tändning ersatt med en glasspinne.

Mariefred ut mot Gnesta där vi pressade maskinen till max. Att aldrig låta varvet gå under 9000 för att pressa de på pappret 28 hk till det yttersta. En 230 kg tung best som måste tryckas ner i varje kurva och ett ivrigt växlande för att kompensera avsaknaden av vridmoment. Stelfrusen höll jag krampaktigt i det smala styret som vibrerade något otroligt. Tänk att denna mc såldes i massor på sin tid, otroligt. En del körde touring med den.

Otroligt svårkörd och krävande maskin, varje kurva kräver ett perfekt spårval. Att bromsa är inte att tänka på, den låser direkt och kräver stor mc-erfarenhet för att komma till sin rätt. Det känns som att man sitter på något, en känsla av att få följa med detta monster på nåder.

Absolut ingen nybörjarmaskin utan en krävande tung vibrerande sporthoj. Kanske kan rekommenderas till entusiaster eller de som faller för en skitsnygg mc i sen 70 tals design.

:tummenupp
Nästa mc blev kanske världens mest kända sporthoj, Triumph Bonneville -02. En dröm att köra med fungerande bromsar. Vilken skillnad att kunna ta en kurva i hastigheter över 70km/h. Vibrationer saknas nästan helt och vita fingrar blev ett minne blott. Att ständigt pendla mellan 3000-4000 varv är en ultimat körupplevelse. Bottendrag som får en att tappa andan efter varje hårnålskurva. Ett ljud som kräver proppar efter att ha kört in ett moppskaft i dämparen.

Här närmar vi oss den kanske mest extrema form av njutning, utseende ljud och attityd i en och samma förpackning.

Men det finns en baksida, packning och spätta går ej ihop. Allting över en förare på 80 kg får dämparna att svampa ur något otroligt. Vridet försvinner och rötterna från 60-talet gör sig påminda om man försöker sig på något touringlikt.

I längden tröttnar man på att snacka med 50+ gubbar vid varje tankning. Allt prat om "äkta trajjor" går också bort.

Droppen var ändå när jag brände 3000:- på Freewheel för "trimning". Har aldrig kört en mc som baktänder så mycket som efter denna expertbehandling. Magin försvann och känslan bleknade, en kul nostalgihoj som inte pallar trycket i längden.

:huvet
Bulldogen blev ett lyft. Visst kanske det saknas någon hk i original och den bör få en översyn med lite bättre luftning. Ljudet och vägegenskaperna jämfört med de andra hojarna var ett lyft. Äntligen attityd kombinerat med grym körglädje. Att ligga och pressa sig själv till max blir en drog med denna extrema mc.

Med eller utan spätta så bjuds på en upplevelse utöver det vanliga. Här pratar vi 3000 varv i kombination med laserfrästa precisionskomponenter i en skön harmoni. Inget är lämnat till slumpen utan allt fungerar som en helhet.

Vrid på rullen och håll i dig för nu snackar vi om en fysisk holmgång och en känsla som få andra mc kan bjuda på.

Visst är det en livsfarlig sportmaskin som borde föbjudas och där finns bara en sak att säga, testa den innan det är försent.
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top