Extrem kurvtagning

Och önskar man ännu mer spänning så kanske detta är ett alternativ:D
View attachment 425245
TH

Jag fick erbjudandet att burka på Kinnekulle vid en banträff för några år sedan av en trevlig man från Mariestad. Det såg lugnt och städat ut när han puttrade runt så jag tänkte det kunde vara kul att prova. :)

Trevligt med en engelsk paralelltwin men djä.. vad han började gasa när jag kom ombord. Ingen tid att lyssna på den trevliga motorn för han skrek BURKA hela tiden. :mad: Spännande?

Varför kunde han inte köra lugnt med mig som han gjorde med de andra? :D

Den intresserade känner naturligtvis redan till Scarborough.

Oliver's Mount is the British mainland’s only natural "roads" circuit and has over the years been the proving ground for many future world champions and TT stars, just take a look at some of the legendary names who have appeared at the Scarborough circuit :
Cecil Sandford, Geoff Duke, John Surtees, Bob McIntyre, Mike Hailwood, Phil Read, Giacomo Agostini, Klaus Enders, Jarno Saarinen, Kent Andersson, Takazumi Katayama, Mick Grant, Barry Sheene, George O'Dell, Jock Taylor, Wayne Gardner, Joey Dunlop, Steve Hislop, Robert Dunlop, Carl Fogarty, James Whitham, Ian Lougher, David Jefferies, Dave Molyneux, Nick Crowe, Guy Martin, Ryan Farquhar and Ian Hutchinson to name but a few.

https://www.youtube.com/watch?v=sOl78Ix4vZk

http://www.oliversmountracing.com/

Det är en landsvägsbana men betydligt kortare och med lägre farter än IoM men älskad av förarna som kör IoM. Ligger vid kusten utanför (Old) York i norra Yorkshire. Jag har inte varit där under tävling men när BG får med sig Mozz att tävla där så kommer jag vara där, och tälta! :tummenupp

...ha käken (det var ju ofta öppna hjälmar på den här tiden) några cm från trottoarkanterna på landsvägsbanorna som man tävlade på vid den tiden...
När man tittar på mc-bilder och bedömer risk/mod är det värt att minnas hur gräsligt illa skyddad man var på den tiden.

Bifogat

• Vic Jones 500 Jap Sidecar at Angels.jpg
    Vic Jones 500 Jap Sidecar at Angels.jpg
    250 KB · Visningar: 237
Det finns en del förare som kör med arbågsskrap även på landsvägsracen. Även om dom flesta vet att man inte behöver det för att vara tuff nog där. :)

Den jag kom på som var enklast hitta bild på som gör så var Allann-Jon.

10414468_816824941663394_7911716368443313178_n.jpg

Har med fascinerats av sidvagnsfolket hur dom kör på landsvägsracen.

486498_10151094691387033_1805214109_n.jpg

Speciellt dom med dom riktigt gamla ekipagen och som kör med öppen hjälm mm. Vem kan ta över efter dessa tuffingarna sen och köra så!?
553074_10151094379287033_1661496900_n.jpg

Gold-cup har varit på min önskelista senaste 3 åren. Men har varit för lite pengar kvar så sent på säsongen för att kunnat dra dit..

ameeen, krock kudden har ju löst ut i nyllet på åldermannen i burken!! (tidiga varianter var hårt komprimerad får-ull ser det ut som):D

//jj

Har särskilt snöat in på Angelsey.. Ser jäkligt kul ut.:tungan

Anglesey är fantastiskt. Eu har, i mitten av ingenstans (och då menar jag verkligen av ingenstans), finansierat en vacker bana i en löjligt vacker miljö.

Norra Wales, där vägnamnen och ortsnamnen är så långa att GPS-rösten inte hinner läsa färdigt mellan och det slutar med att det strömmar ett oavbrutet "gobbeligook" ur högtalaren.

Det är långt dit. Verkligen långt. Men underbart om man kan se tjusningen med vallande får på vägen mellan gärdsgårdarna och vänliga människor på puben som talar HELT DJÄVLA obegripligt. När de talar engelska.

Om man är flera som ska dit skickar man ett gäng med skåpbilen. Resten kan flyga billigt till Dublin och ta färjan till Holyhead och hämtas av de som kört.

På vägen hem körde vi vilse (trots GPS:en) i Snowdonia. Det var så vackert att vi inte ens blev irriterade för en två timmars omväg.

Åk!

Men ha inte bråttom. Det går inte. Vi körde Malmö - Angelsey på 17h i sträck. Askorkat. Hem på 27h.

Ser farligt ut med kamoflagenät-mandrake mantel.. Kör han av är det ingen som hittar han:hihi:hihi:hihi

Back