Extraljus

peterlunkan

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Honda CBR 600 rr -03
Hejsan alla =) Vill bara säga att jag har sökt och inte hittat nåt vettigt svar så får jag väl göra en egen tråd :)

Frågan är egentligen inte så svår, men vill bara höra vad ni andra säger och det är ifall batteriet pallar ett extralyse eller är det för litet? :/
 
Det har inte med batteriet att göra, utan generatorn. Hur mycket ström generatorn orkar leverera står säkert i en mekhandbok.
 
Okej, den tanken har också slagit mig men då sa nån att betteriet var för litet för att kunne ge ut ström till lyset :/
 
Den generatorn du har på 125 Hondan ger nog inte mer än 80-120W (6.66-10 A) i uteffekt , det är synd för extraljuse är kul.

Du kan med andra ord inte ladda på med för mkt extralampor utan att ta på batteriets kraft.
 
Okej... Men jag tänkte typ bara sätta på ett liten extraljus under kåpan mellan gaffelbenen.. Eller vad är skillnaden på ett fjärrljus och extraljus? :P
Sorry är inte så hajj på det här som ni kanske ser :P
 
Okej... Men jag tänkte typ bara sätta på ett liten extraljus under kåpan mellan gaffelbenen.. Eller vad är skillnaden på ett fjärrljus och extraljus? :P
Sorry är inte så hajj på det här som ni kanske ser :P

skillnaden är.........ingen
 
Trimma de befintliga ljuset istället.

Ljusutbytet i en halogen lampa är mycket känsligt för spänningsfall.
Kablaget i många mc och bilar är dåligt.
Dra igång motorn och håll den på 2500rpm.
Mät me mätinstrument spänningen över batteriet.
Mät sedan spänningen på lampkontakerna.
Tappar du 1-2 volt så förlorar du hälften av ljuset nått.


Då måste du ta hand om kablaget,se över reläen m.m.

Edit: naturligtvis måste lampan vara ansluten när du mäter vid den.
 
Problemet är effekten på lampan, inte storleken på ljuset som sådant.

För att få någon effekt ur även ett modernt ljus så krävs vanligtvis en 55w lampa. 55watt på 12volt innebär en ökning av förbrukningen på ca 4,5 Ampere.

Problemet är att din generator inte orkar "fylla på" batteriet med ström i samma hastighet som du gör av med den när du har helljuset på. Visserligen kan batteriet till viss del kompensera under kortare perioder, men vi pratar om kanske 5-10 minuter innan din hoj kommer att börja gå konstigt pga. för dåligt med ström i batteriet.

Ett alternativ är att titta på en lampa som har lägre effekt. En idé skulle vara en xenon lampa som normalt ligger på 35w. Problemet med dem är att de behöver tid för uppvärmning och lämpar sig INTE för helljus som tänds och släcks ideligen.

Att utnyttja en 21w lampa (samma effekt som bromsljuset) ger föga mer ljus än ditt normala helljus.

Ett bra alternativ (ljusmässigt) är att koppla trådarna från dit ordinarie helljus till en bättre och större reflektor än den som ordinarie helljus utgör. Problemet är då att det inte blir en "liten" extralampa, utan en stor sådan.

Några frågor..
Är lampan tänkt som extra helljus?
Hur ofta och länge kör du på helljus?
Släcks halvljuset när du kopplar på helljus?
Hur stort är ditt batteri? (ampH)

Visserligen GÅR det att under kort tid driva ett extraljus tillsammans med ordinarie helljus, men jag skulle inte rekommendera det.

Det bästa sätte för att veta förutsättningen för ett extraljus på just DIN hoj är att koppla in en ampere mätare och mäta hur mycket kapacitet du utnyttjar mot hur mycket som finns.

Ett enkelt sätt att få bättre ljus ur ditt vanliga helljus är att "biffa upp"kablarna till din ordinarielampa. de små 0.75mm kablarna som är oorginal förorsakar ett spänningsfall som går att få bort genom att byta ut dem eller lägga in ett eget kablage med grövre kablar.
 
Last edited:
Därför skall man effektivisera matningen till lampan med grövre kablar och eventuella relän.
Med dåligt kablage försvinner effekten längs vägen o avges som värme . med feta kablar kan man elda upp nästan allt i lampan istället effektförbrukningen är den samma men med mer ljus.

Kompletteras me dyr h4 lampa från Phlips ala premium eller vision plus.
 
Haha, tack, en grundkurs i extraljus :D
Fråga 1: Alltså jag vill sätta i dit ett nytt extrljus för mitt lyser pung!! Ser inte ens diket på vänster sida...
Fråga 2: När jag använder helljus så är det mest sena kvällar, runt 22-23 när jag åker hem från jobbet och restid är 30 min och jag möter oftast inte allt för många bilar..
Fråga 3: aa det gör det nog :P
Fråga 4: 5 ampH, det var det som tog tid:P ^^
 
Om jag inte missminner mig helt så finns det diodlampor som kan användas som extraljus :va Dom drar ju ganska minimalt med ström, men ger ett väldigt bra ljusutbyte per watt dom drar. Men dom kostar ju därefter, det kanske inte är så skoj att halva hojens värde är själva extraljuset! :hihi
 
Gör trimningen först , med extraljus påhängda på ett underdimensionerat system så lyser kanske allt sen som du hade värmeljus instoppade i istället för lampor.

Med trimningen av kablar o sånt följer möjligheten att peta i en 80/100W och få god verkningsgrad -lite beronde på hur din reflektor ser ut och skick.

Då slipper du extraljus,överbelastning med ännu sämre ljus som följd
 
Okej :/ Hoxtic, gick tyligen inte att länga från Jula... Men deras fjärrljus eller Biltemas :P Får titta vidare...
Klockringe, tack! Tittar på det imorn :)
 
Haha, tack, en grundkurs i extraljus :D
Fråga 1: Alltså jag vill sätta i dit ett nytt extrljus för mitt lyser pung!! Ser inte ens diket på vänster sida...
Fråga 2: När jag använder helljus så är det mest sena kvällar, runt 22-23 när jag åker hem från jobbet och restid är 30 min och jag möter oftast inte allt för många bilar..
Fråga 3: aa det gör det nog :P
Fråga 4: 5 ampH, det var det som tog tid:P ^^

5 ampH är inte mycket att hänga i julgran när det gäller reserver för extraljus. Här finns det iallafall massor att titta på:http://www.rallylights.com/

Vad gäller 80/100w lamporna så skulle jag INTE rekommendera dem för dig. Problemet med en 80/100W lampa är att du ÅTERIGEN kommer att övertrasera kontot vad gäller strömmen. Då du ändå ökar förbrukningen med 40W så kan du lika gärna lämna din 60w H4 lampa ifred, bara biffa upp kablarna och sätta dit det extraljus som du vill ha, eftersom det bara ökar din totala förbrukning med 15w i förhållande til en 80/100 lampa.

Det är viktigare att ställa in belysningen rätt än att använda grova lampor och mycket watt. Ett riktigt inställt extraljus med 55w är mer värt än 2st 100w lampor som är feljusterade.

Om du VERKLIGEN vill ha dit ett extraljus så skulle jag rekommendera följande.
*Se till att biffa upp dit eltillförselsystem. Byt ut alla kablar mellan generator och batteri samt från batteri till hel/halvlampa+extraljus till grövre kablar. Se till att generator och laddregulator fungerar som de skall.
*Plocka bort alla "extra" strömförbrukare som du inte behöver, ex. främre P-ljus, eller byt ut dem mot lågförbrukande LED lampor. Även bakre P och bromsljus.
*Se till att använda grova och korta kablar när du installerar ditt extraljus. Gå INTE över 55w på lampan i extraljuset eller över 55/60 på vanliga lampan.
*Se till att ditt batteri är fräscht eller helst, byt till ett som har mer än 5ampH om det får plats.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top