Extraljus till bil, vilka är bäst till vettigt pris?

Som radioamatör möter jag ofta bilar som stör mina HF/VHF/UHF radios

Undras vem kan vara din idol då'rå, Tony Hancock med GLK London eller den olycklige "arvtagaren" till LA8PV dvs LA2WRA?

Lixom, hur svårt är det att montera ferriter på sakers anslutningar? Allt för en quick buck istället för att spendera en vecka på (f.d.) SP i Borås efter att ha dammsugit Sveriges alla leverantörer på ferriter för att CE-testa en D-AMPS testare för export.

/f.d. abk@ericsson.com (ja jag vet, rekordtidig epostadress) - som halkar in på elektroner istället för fotoner
 
Undras vem kan vara din idol då'rå, Tony Hancock med GLK London eller den olycklige "arvtagaren" till LA8PV dvs LA2WRA?

Lixom, hur svårt är det att montera ferriter på sakers anslutningar? Allt för en quick buck istället för att spendera en vecka på (f.d.) SP i Borås efter att ha dammsugit Sveriges alla leverantörer på ferriter för att CE-testa en D-AMPS testare för export.

/f.d. abk@ericsson.com (ja jag vet, rekordtidig epostadress) - som halkar in på elektroner istället för fotoner

På den gamla onda tiden då Sveriges alla telefoner ägdes av Televerket (och tillverkades av Ellen Ericsson) så var det välkänt att alla telefoner stördes av HF.

Istället för att montera in lite drosslar och ferriter i telefonerna så åkte man ut och monterade dom på plats hos kunder som rapporterade störningar. (kretskorten i telefonerna var förberedda för komponenterna)

Det var avsevärt billigare att bara avstöra dom som drabbades, än att montera komponenterna i alla telefoner från fabrik.

Nuförtiden är det tvärtom, radioamatörerna som störs av allehanda utrustningar hos sina grannar, senaste plågan är robotgräsklippare och solcellsanläggningar.
https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2020/maj/darfor-stor-solcellerna/

Man tar kostnaden för problemen där dom upptäcks, men skiter i att designa om produkterna så att dom inte stör.
I fallet med solcellsanläggningarna är det speciellt "optimerare" som stör, I princip en switchad omformare under varje panel som optimerar spänningen ut från varje enskild panel.
Lösningen? Man tar bort optimerarna hos folk som har någon som klagar på störningar.
(lite som switchade omformare i LED belysningar och Xenonballaster, samma princip att hacka upp en spänning och omvandla den till en annan)

Man kan tacka luftfartsverket och militären för att det överhuvudtaget görs någonting alls, när dom blir störda händer det nämligen saker
 
Last edited:
Nu har jag fått hem lazer T16 och påbörjat monteringen.

Kvalitén är riktigt bra och den inkluderade kabelstamen är otroligt välbyggd med kabelskydd, krympslang, ip-klassat relä osv.

MEN.
Kablarna från lampan till relät är på generösa tre meter vilket jag inte behöver. Jag klarar mig på 1,5 utan problem och är därför sugen på att korta ner den.
Har någon erfarenhet av att dela på en sån här kontakt alternativt relät?

Länk till kabelstam;
www.lazerlamps.com/single-lamp-wiring-kit-high-power.html

IMG_20201024_021425773.jpg
IMG_20201024_021352176.jpg
IMG_20201024_021933836.jpg
 
Nu har jag fått hem lazer T16 och påbörjat monteringen.

Kvalitén är riktigt bra och den inkluderade kabelstamen är otroligt välbyggd med kabelskydd, krympslang, ip-klassat relä osv.

MEN.
Kablarna från lampan till relät är på generösa tre meter vilket jag inte behöver. Jag klarar mig på 1,5 utan problem och är därför sugen på att korta ner den.
Har någon erfarenhet av att dela på en sån här kontakt alternativt relät?

Länk till kabelstam;
www.lazerlamps.com/single-lamp-wiring-kit-high-power.html

View attachment 456780
View attachment 456778
View attachment 456779

Jag hade bara klippt av kablarna, trätt på krympslang, avisolerat, tryckt ihop ändarna, lött ihop ändarna, fört krympslangen över lödskarven, värmt krympslangen. Klart.
 
Last edited:
Garantin kanske inte gäller om kontakten är klippt, dessutom är det svårt att sälja en ramp med klippt kontakt för det är första tecknet på att den är stulen.
 
På bilden på hemsidan ser det ut som att sladden från rampen är bara en halvmeter, men kabeln från reläet till rampen är lång?

I såna fall kortar du ju kabeln från reläet istället för den från rampen, reläet är ju inget du kommer att reklamera hursomhelst antar jag, även om kabelsatsen med relä var jäkligt dyrt
 
Stämmer, kabeln till relät är den långa men det sitter fortfarande en kontakt på lampans kabel som måste klippas.

Garantin är borta då jag har jackat lite i ena kylflänsen.
Kvittot står på mig så att sälja är nog ingen big deal.

Kabelsatsen ingick i rampen, inget jag betalade extra för.
 
Stämmer, kabeln till relät är den långa men det sitter fortfarande en kontakt på lampans kabel som måste klippas.

Garantin är borta då jag har jackat lite i ena kylflänsen.
Kvittot står på mig så att sälja är nog ingen big deal.

Kabelsatsen ingick i rampen, inget jag betalade extra för.

Varför måste du klippa kontakten på Lampan också?
Du kapar ju reläets kabel i änden som är mot reläet (eller mitt på och skarvar) och åtevinner stumpen med kontakten som passar mot lampan?

Hursomhelst tror jag inte att garantin påverkas av att man klipper bort kontaktstycken, men du kan ju kolla med firman först
 
Varför måste du klippa kontakten på Lampan också?
Du kapar ju reläets kabel i änden som är mot reläet (eller mitt på och skarvar) och åtevinner stumpen med kontakten som passar mot lampan?

Hursomhelst tror jag inte att garantin påverkas av att man klipper bort kontaktstycken, men du kan ju kolla med firman först

Ja, det kan jag göra, absolut!

Ska bara hitta ett vettigt ställe att skarva på.
 
Då min Far dog hastigt , och jag måste pendla till Dalarna för att ta hand om det , så kändes det akut med xtraljus.
Sprang in på Jula och köpte en LED-ramp de hade på kampanj. Totalt 1400:- klart på bilen. Fantastisk skillnad mot orginal helljus. Känns nästan kriminellt att inte ha xtraljus ur säkerhetssynpunkt.
Om nu inte Jularampen håller, så har jag iaf allt framdraget för annan ljuskälla.

Jag skall idag montera en lite dyrare(bättre?) ramp på frugans golf. Kul o se skillnaden.
 
Verkar finnas en hel del kunning folk inom denna nisch som huserar i tråden o därför ställer jag frågan om detta kan vara något att montera på vår andrabil i familjen?
https://ljusakuten.se/produkt/cree-line-slim-serien-svangd-1/
Bilen i fråga är en Peugeot Partner och jag vill komma undan så billigt jag kan!

Tack :Bugar
Jag hade problem med ljusakuten om du backar några sidor.

Det är som vanligt med de lite billigare, man ljuger friskt angående effekt.
Min från ljusakuten drog 139w och deras hemsida sa 336w.

De var inte jättesugna när jag försökte reklamera produkten.

Är man beredd på ovanstående, köp.
Jag köpte tre spottar från dom och de höll under de två åren jag hade bilen.
 
Verkar finnas en hel del kunning folk inom denna nisch som huserar i tråden o därför ställer jag frågan om detta kan vara något att montera på vår andrabil i familjen?
https://ljusakuten.se/produkt/cree-line-slim-serien-svangd-1/
Bilen i fråga är en Peugeot Partner och jag vill komma undan så billigt jag kan!

Tack :Bugar

Om du vill komma undan så billigt som möjligt hade jag inte köpt en ledramp.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilbelysning/fjarrljus/fjarrljus-9-halogen-2000033426

Håller troligen längre, dessutom är de inte stöldbegärliga...
 
Om du vill komma undan så billigt som möjligt hade jag inte köpt en ledramp.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilbelysning/fjarrljus/fjarrljus-9-halogen-2000033426

Håller troligen längre, dessutom är de inte stöldbegärliga...

Saken är den att det sitter idag en ljusramp på bilen där 2 av 4 ljus inte funkar så en ledramp hade varit ett minimum av "strul" att montera o ersätta befintlig ramp med.

Ljusakuten säljer även "kabelsats" till men jag bör ju kunna använda befintligt dragen kabelsats till den nya rampen - eller...?

partner.jpg
 
Så länge den nya rampen inte drar betydligt mer Ampere och/eller kablarna är för klena så är det lugnt förutsatt att befintliga kablar är kopplade via eget relä.
 
Efter att ha monterat och provlyst Julas 1400:- ramp och en Genesis för 3000:- så kan jag inte påstå att jag ser nån skillnad. Julas tyckte jag hade stabilare fästen.
Möjligt att den dyrare kommer hålla bättre. Båda lyser mycket bra.
Båda har kartongeffekt 120W
 
Last edited:
Nu har jag fått hem lazer T16 och påbörjat monteringen.

Hur gick det? Själv slog jag till på 2 st Lazer Linear-18 Elite under Black Friday och sen blev det ett Xenon H7-kit till original-ljuset

v70_xenon_lazer.png11.png

Blev ganska bra men inte tillräckligt. Ska flytta fram ramperna och klippa bort lite i grillen sen så kanske det löser sig
Målet är minst lika bra ljus som på min gammel-volvo

 
Efter att ha monterat och provlyst Julas 1400:- ramp och en Genesis för 3000:- så kan jag inte påstå att jag ser nån skillnad. Julas tyckte jag hade stabilare fästen.
Möjligt att den dyrare kommer hålla bättre. Båda lyser mycket bra.
Båda har kartongeffekt 120W
Vi köpte en av Julas 2000kr-ramper när dom sålde ut den för halva priset, den satt nog 2-3 år på första bilen, och ett år till på bilen efter det, bra lyse och funkade felfritt innan den fick följa med bil 2 till nästa ägare.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top