Bullten
Ny medlem
ikväll så ska jag åka till jula och köpa ett pack av dem dimljusen så får jag se om det blir att montera båda eller bara 1 av dem, skall även investera i ett par ny glödlampor. så får vi se om det blir bättre.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Fast bromsljus och framför allt blinkers tror jag att man utan större fara kan utesluta ur additionen, eller åtminstone minska effektivvärdet rejält, eftersom de bara drar ström intermittent. Man kan nog räkna de 42 W bromsljus som 10-15 W kontinuerligt, och de 42 W blinkers som högst 5 W kontinuerligt, och då har man ändå räknat högt. Då landar man på en ungefärlig belysningseffekt runt 150 W totalt, och det går ju att kapa ytterligare med LED-bakljus, -bromsljus, -blinkers och -positionsljus.Räkna framljus 55* 2 + bakljus 5*2 + positionsljus 5*2 watt för normal belysning dvs 130 watt till det kommer 21*2 watt för bromsljus, totalt 172 watt sen blinkers 21*2 watt så är du uppe i 214 watt sen ska elektronik som motor/insprutningstyrning ha sitt. Tveksamt om du då har så det räcker till ytterligare 110 watt.
Xenon får man enligt bilprovningen bara ha på halvljuset om man har automatisk nivåreglering på ljusbilden (tämligen ovanligt på motorcyklar...). De funkar ju dock prima att slänga in en xenon-lykta för 3-400 hundra kronor om man har separat helljusstrålkatare. 2-3 gånger så mycket ljus och halverad strömförbrukning.
ikväll så ska jag åka till jula och köpa ett pack av dem dimljusen så får jag se om det blir att montera båda eller bara 1 av dem, skall även investera i ett par ny glödlampor. så får vi se om det blir bättre.![]()
...i befintligt strålkastarhus/reflektor? Funkar det verkligen ok, och för det priset? Länkar, länkar!en xenon-lykta för 3-400 hundra kronor om man har separat helljusstrålkatare. 2-3 gånger så mycket ljus och halverad strömförbrukning.
Du menar Xenon HID kit?
Halogen mot Xenon går ej att byta.
Risken är som jag tidigare nämnt att du inte får ut allt det ljuset på rätt ställe av vägbanan då en Xenonlampa inte är optimerad för den reflektorn.
Hur kan du få tag på en xenonlampa för 400:-? Det är omöjligt!
...i befintligt strålkastarhus/reflektor? Funkar det verkligen ok, och för det priset? Länkar, länkar!![]()
...i befintligt strålkastarhus/reflektor? Funkar det verkligen ok, och för det priset? Länkar, länkar!![]()
Hur kan du få tag på en xenonlampa för 400:-? Det är omöjligt!
Får du tag i den för det priset är kvaliteten inget att ha....
Du menar alltså att ljusstyrkan med ett xenonkit är sämre än med en konventionell glödlampa?Om det är ljus man är ute efter så skulle jag köpa en vanlig halogenlampa.
Vill man stila och struntar i ljus är det helt ok med XenonKit.
Jovisst, därav min fråga om befintlig reflektor. Men om urladdningljuskällan hamnar på samma ställe i reflektorn som glödtråden i halogenlampan gör, så finns ju knappast något problem med förvrängd ljusbild.Återigen. Din reflektor är avsedd för din H4,H7, HS1 eller vad du nu har på hojen. Sätter du in en annan lampatyp än den som sitter org så kommer du få en sämre ljusbild pga av att glödtråden inte hamnar optimalt i reflektorn. Överdrivet kan du få extremt mycket ljus rakt ner i backen eller allt för mycket bländning....
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |