Extraljus+MC=?

ikväll så ska jag åka till jula och köpa ett pack av dem dimljusen så får jag se om det blir att montera båda eller bara 1 av dem, skall även investera i ett par ny glödlampor. så får vi se om det blir bättre.:brinnerup
 
Räkna framljus 55* 2 + bakljus 5*2 + positionsljus 5*2 watt för normal belysning dvs 130 watt till det kommer 21*2 watt för bromsljus, totalt 172 watt sen blinkers 21*2 watt så är du uppe i 214 watt sen ska elektronik som motor/insprutningstyrning ha sitt. Tveksamt om du då har så det räcker till ytterligare 110 watt.
Fast bromsljus och framför allt blinkers tror jag att man utan större fara kan utesluta ur additionen, eller åtminstone minska effektivvärdet rejält, eftersom de bara drar ström intermittent. Man kan nog räkna de 42 W bromsljus som 10-15 W kontinuerligt, och de 42 W blinkers som högst 5 W kontinuerligt, och då har man ändå räknat högt. Då landar man på en ungefärlig belysningseffekt runt 150 W totalt, och det går ju att kapa ytterligare med LED-bakljus, -bromsljus, -blinkers och -positionsljus.
 
Xenon får man enligt bilprovningen bara ha på halvljuset om man har automatisk nivåreglering på ljusbilden (tämligen ovanligt på motorcyklar...). De funkar ju dock prima att slänga in en xenon-lykta för 3-400 hundra kronor om man har separat helljusstrålkatare. 2-3 gånger så mycket ljus och halverad strömförbrukning.
 
Xenon får man enligt bilprovningen bara ha på halvljuset om man har automatisk nivåreglering på ljusbilden (tämligen ovanligt på motorcyklar...). De funkar ju dock prima att slänga in en xenon-lykta för 3-400 hundra kronor om man har separat helljusstrålkatare. 2-3 gånger så mycket ljus och halverad strömförbrukning.

Du menar Xenon HID kit?
Halogen mot Xenon går ej att byta.

Risken är som jag tidigare nämnt att du inte får ut allt det ljuset på rätt ställe av vägbanan då en Xenonlampa inte är optimerad för den reflektorn.
Hur kan du få tag på en xenonlampa för 400:-? Det är omöjligt!

Får du tag i den för det priset är kvaliteten inget att ha....

ikväll så ska jag åka till jula och köpa ett pack av dem dimljusen så får jag se om det blir att montera båda eller bara 1 av dem, skall även investera i ett par ny glödlampor. så får vi se om det blir bättre.:brinnerup

Ps. Strunta i att köpa Osram silverstar. Då köper du smartare Philips premium. Ca samma ljusflöde men premium håller dubbelt så länge som silverstar......
 
Last edited:
en xenon-lykta för 3-400 hundra kronor om man har separat helljusstrålkatare. 2-3 gånger så mycket ljus och halverad strömförbrukning.
...i befintligt strålkastarhus/reflektor? Funkar det verkligen ok, och för det priset? Länkar, länkar! :Bugar
 
Montera båda två och stoppa i 35W lampor, det vanligaste i små lampor är H3 och det går att få tag på H3:or med 35W. Du har inte riktigt halverat förbrukningen men närmre går inte att komma...
 
Du menar Xenon HID kit?
Halogen mot Xenon går ej att byta.

Risken är som jag tidigare nämnt att du inte får ut allt det ljuset på rätt ställe av vägbanan då en Xenonlampa inte är optimerad för den reflektorn.
Hur kan du få tag på en xenonlampa för 400:-? Det är omöjligt!

Jo, självklart menade jag ett helt kit. Ursäkta om jag var lite luddig.

Jag tror nog faktiskt att de gjort om xenon-lyktorna för att de ska vara identiska med vanliga halogenlampor när det kommer till ljusbild. Titta t.ex. på de xenon-lampor som ska sitta i H4 reflektorer. Lampan i sig är ju ständigt tänd men när man slår på helljuset så flyttas ju själva ljuskällan eftersom en vanligt H4:a har två olika trådar.

Kvalitén kan jag inte yttra mig om. Men jag skrattar gått åt när man ser hur vissa försäljare i Sverige säljer exakt samma paket som finns på Ebay efter att de gjort ett "litet" prispåslag. De höjer priset från 400 kr till 1000 och helt plötsligt så blir kvalitén mycket högre ... :rolleyes:
 
Last edited:
...i befintligt strålkastarhus/reflektor? Funkar det verkligen ok, och för det priset? Länkar, länkar! :Bugar

Om det är ljus man är ute efter så skulle jag köpa en vanlig halogenlampa.
Vill man stila och struntar i ljus är det helt ok med XenonKit. Dock olagligt men det är väl skitsamma.

Återigen. Din reflektor är avsedd för din H4,H7, HS1 eller vad du nu har på hojen. Sätter du in en annan lampatyp än den som sitter org så kommer du få en sämre ljusbild pga av att glödtråden inte hamnar optimalt i reflektorn. Överdrivet kan du få extremt mycket ljus rakt ner i backen eller allt för mycket bländning....
 
Last edited:

Ja, det där är xenon. Dock dyrt och dåligt (8000k), men dock xenon! :)

Hur kan du få tag på en xenonlampa för 400:-? Det är omöjligt!

Får du tag i den för det priset är kvaliteten inget att ha....


Jag har kör med kompletta kit (2 ballaster och 2 lampor) för runt 400 kr i många år nu, ungefär sen dom kom. Fungerar alldeles utmärkt. Märkes är säkert lite bättre men minst 3 ggr dyrare. Känns inte värt det.
 
Om det är ljus man är ute efter så skulle jag köpa en vanlig halogenlampa.
Vill man stila och struntar i ljus är det helt ok med XenonKit.
Du menar alltså att ljusstyrkan med ett xenonkit är sämre än med en konventionell glödlampa?:va
Återigen. Din reflektor är avsedd för din H4,H7, HS1 eller vad du nu har på hojen. Sätter du in en annan lampatyp än den som sitter org så kommer du få en sämre ljusbild pga av att glödtråden inte hamnar optimalt i reflektorn. Överdrivet kan du få extremt mycket ljus rakt ner i backen eller allt för mycket bländning....
Jovisst, därav min fråga om befintlig reflektor. Men om urladdningljuskällan hamnar på samma ställe i reflektorn som glödtråden i halogenlampan gör, så finns ju knappast något problem med förvrängd ljusbild.
 
Jag kör med 35w på halv och 50w på hel ljuset. H7 :or, fungerar klockrent, man ser och syns bättre. Helljuset besiktigade jag med. godkänd ljusbild, fast mycket mycket ljusare.
Mitt råd är köp Xenon kit :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top