Extra hk i en gammal micra -88?

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
Mycket snack om trimning hit och dit så jag blev lite sugen på att kanske göra ett projekt av min (läs farmors :) ) gamla nissan micra från -88.

Har ni några lätta tips eller länkar till sidor där man kan få bra tips? Installera turbo och grejer känns kanske något overkill!? :) Om någon i lundatrakterna känner att dom verkligen har så extremt extremt tråkigt och bara längtar efter att få trimma en bil så tveka inte ;)

Bilen gör idag ca. 130 i medvind, nedförsbacke och hemlängtan (110 är högsta "körbara" hastigheten) vilket är något segt om man ska sitta långa sträckor på 110 vägar.

Lustgas är "ganska" enkelt att installera dock inte så billigt tyvärr... men det ger ju en extra knuff ;)

då får jag ha en extra tank med lustgas på släp efter :) tror inte motorn pallar lustgas utan modifikation av kolvar e.t.c. och samma sak med turbo

herge skrev:
då får jag ha en extra tank med lustgas på släp efter :) tror inte motorn pallar lustgas utan modifikation av kolvar e.t.c. och samma sak med turbo

Så vad hade du tänkt att göra? Hota bilen med skroten?

Simp skrev:
Så vad hade du tänkt att göra? Hota bilen med skroten?

ja precis det var ju själva frågan :tungan

hur svårt och krånglig är en turbo att montera? generellt sett. rätt gott om plats i motorrummet

Ärligt talat är det väl lite dödfött att få lite flås i en micra.

Sälj och skaffa en suzuki swift gti istället. Myyycket roligare bil.. :)
100 hästar i en bil som väger runt 750 kilo är jäkligt kul.

Saknar min faktiskt. Men den var för rostig för att ha kvar. Kolla upp sånt om du ska köpa.

Jag och kompisen fick upp en micra i 145 i nerförsbacke. annars orkade den nog med 130 på plan mark.

Leta inte efter varvstopp, det resulterar i noll på komp på 1'an och 2'ans cylinder, den drog 4liter/milen och toppade 65 :rolleyes:

CayLe skrev:
Leta inte efter varvstopp, det resulterar i noll på komp på 1'an och 2'ans cylinder, den drog 4liter/milen och toppade 65 :rolleyes:

fAn, dO kaN MaN jY dRaa allAAAAAAAAAA mOppAR!

BRÖÖM BRÖÖM :yoparty

herge skrev:

Tror att lustgas är det bästa alternativet... Motorn borde palla om du inte pressar i för mycket.. ta ett 30hk kitt eller nått och använd det i hög fart så borde prylarna funka.. lätt att installera dessutom!

Släng på ett BMW "M"-märke så får du automatiskt 200hk extra.

Jag tror en turbokonvertering är enklast. Kan du svetsa så är det ingen big deal 2veckors projekt om du inte är arbetslös, köp grejerna från skroten (typ saab 900 turbo) det är billigt. Sen är det bara gasa tills det rasar.

Ett par rejäla fastbränsleraketer att använda vid omkörningar tror jag blir enklast. Man kan använda hobbyraketer och skruva fast dem på taket, billigt (relativt) och enkelt. :tummenupp

slita bort toppen å plana den samt fila upp kanalerna lite. värre kam kanske. fast det är nog billigast å lättast att trixa dit en turbo

tujbo :yoparty
fula dit den bara...so what om det inte e uträcknat till maximala prestandan...bara den får nå mer flås..
go go go!

*/ ?>
Back