Extra "hand" till svetsning av rör

Men sluta nu.....e här fan ingen som gör detta som jobb.?

Det du skall handla dig e två saker.
Dels en svetstång för rör,som då mkt riktigt har käftar som vinklar men e totalt ställbar,å om den nu gäller vitt så handlar du en omgång plastplugg från VVS svängen. De har mkt lämpliga hål. Det ena kör du roten i...det andra tejpar du bara för.
Rotpasta iofs...men det blir aldrig samma sak i min mening. Rotgas is da shit.

Pluggen å käftarna funkar svinbra till lättmetall med. Använder knappt ngt annat när jag svetsar ojämna i aluminium.
Det där med kant mot kant i sin tur?
Öhhh...?
Va?
Svetsspalt BÖR man addera. Vid ALL svetsning. Definitivt när man jobbar med en TIG,oavsett om den e AC eller DC. För plåt i sin tur finns det mkt smarta "klämmor" som ger ställbar spalt.

Men sluta nu.....e här fan ingen som gör detta som jobb.?

Det du skall handla dig e två saker.
Dels en svetstång för rör,som då mkt riktigt har käftar som vinklar men e totalt ställbar,å om den nu gäller vitt så handlar du en omgång plastplugg från VVS svängen. De har mkt lämpliga hål. Det ena kör du roten i...det andra tejpar du bara för.
Rotpasta iofs...men det blir aldrig samma sak i min mening. Rotgas is da shit.

Pluggen å käftarna funkar svinbra till lättmetall med. Använder knappt ngt annat när jag svetsar ojämna i aluminium.
Det där med kant mot kant i sin tur?
Öhhh...?
Va?
Svetsspalt BÖR man addera. Vid ALL svetsning. Definitivt när man jobbar med en TIG,oavsett om den e AC eller DC. För plåt i sin tur finns det mkt smarta "klämmor" som ger ställbar spalt.

Ok, tack för tipsen, jag viker ner mig o lägger ner detta, du har ju allt.:Bugar

Sen. Elda om för ögat kan man göra med aluminium. Med ALLT annat material e det första strängen som gäller. Pendla e en gammal rustik ide som funkar i teorin. Praktiskt..bara glöm det.

Sant e att anpassa dels elektrod diameter efter gods å material samt att anpassa dia på tillsats därefter. Att inte göra...en att vara dumsnål.
Till min egen,som tips,har jag ett böjligt huvud till lilla linde vid behov(läs tunnväggigt med mkt krångliga vinklar) Till allt annat använder jag lins. Ngt annat e som jag ser det bara trams. 7a eller 8 som kåpa så länge vi e under 200amp.
1.6 upp till 70-80amp eller så. 2.4 därifrån till 110-120 å därutöver...3.2.
Elektroder finns knappt anledning att handla annat än guld så länge det inte e tal om professionell produktion. På så vis har du vettiga elektroder som funkar till allt. Svart,vitt såväl som AC vs DC.

Ett tips när det handlar om tunnväggigt e att jobba med slope. Glöm fotpedal. Sätt slopen rätt så kan du variera vs material som det passar.

Allt?
Knappast,men precis som du svetsar jag i princip alla material mot betalning å när det börjar mumlas om att elda kant i kant...e det mot varenda svetsinstruktörs vetskap i historien.

Last edited:
Jo många år men här prata vi garage svets av avgasrör inte några normer för kärnkraftverk .....

Men ska det vara på utställnings hoj eller snarlika grejer förmoda jag man lämna i väg jobbet eller nöjer sig med att få lite enkla troliga garage tips
av saker man kan ha i sin närhet eller kan skaffa billigt...

Precis det jag menar.
Plugg till VVS svängen kostar fan inte många spänn. En enkelt rotgas setup fixar du med en gasklocka från Jula för en hundring.
Att däremot inte ge kapacitet för spalt å råge e direkt fel å det har inte ett skit med garage att göra.
OP;n pratar om en TIG.
Om man har en TIG,oavsett typ,så hoppas jag att man skaffat en för sakens skull. TIG e inga konstigheter,men varför skaffa en TIG för att lägga MAG märlor.?
Eller har jag missat nått?

Städet tex. Svinbra tips. Tryck rören emot varandra,men addera ett vanligt sketet bladmått som sätter spalten. Elda ihop kan man mkt väl göra utan tillsats.-appropå garagetips.
Tips i samma riktning,själv använder jag maskinstädet till pelarborren mkt. Funkar svinbra. Samma med passbitar att stödja med från svarven.

Sen,en magnet för nära bågen från en DC TIG får bågen att böja sig så de e kanske inte alltid så användbart-om vi nu snackar svart.

Last edited:
Arguing over the internet is very much like winning the olympics for the mentaly challenged?

E nog så,så naturligtvis kan du detta bättre än jag. Helt klart.
Så på amatörnivå fortsätter jag med mitt jobb.

Som tex att svetsa någorlunda talangfulla grenrör till raggarbilen på bilden i Inconel 600.

normal_1%7E38.JPG

...appropå kärnkraftverk...:D

arguing over the internet is very much like winning the olympics for the mentaly challenged?

E nog så,så naturligtvis kan du detta bättre än jag. Helt klart.
Så på amatörnivå fortsätter jag med mitt jobb.

Som tex att svetsa någorlunda talangfulla grenrör till raggarbilen på bilden i inconel 600.

normal_1%7e38.jpg

...appropå kärnkraftverk...:d

asg***

Magneterna skulle kunna funka, kan ju iofs testa att punkta ihop utan tillsatsmateria. Tack för åsikterna o tipsen

Kan tipsa om den här svetstången från Biltema, den använder jag ofta nar jag tigsvetsar RF system, inte alltid den funkar attt fixera rörkrökar med inför första punktningen, men förvånande ofta.

När tången låst ihop rörändarna fäster jag sedan tångens skaft i skruvstädet vid svetsbänken. Perfekt fixtur.

http://www.biltema.se/ProductImages/12/large/12-1030_l.jpg

Last edited:
Var ivä idag och handlade en Expanderbar plugg, slang och en Y-koppling med två vred för att göra en enkel rotgas-setup. Testade lite hastigt och man ser stor skillnad på fogarna inuti rören. Köpte även svetstången Jörgen tipsade om. Kommer nog bli bra!

Ni som svetsat avgasrör, hur många ampere kör ni när det handlar om så tunnt? 1,2-1,5 mm?

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back