extra hästar?

Shwan

Faster than my shadow..
Gick med
7 Nov 2004
Hoj
Sv 650 -99
Jag köpte min hoj förra året och då sa killen att pga att den hade Yoshimura slipon skulle jag få några extra HP. Sedan har jag hört att om man byter till andra tändstift eller andra små ändringar skulle man kunna få några extra till. Min fråga är om det verkligen stämmer och om det stämmer, vad mer kan man göra för att få lite bättre effekt på hojen(inga jätte krångliga operationer).

Shwan skrev:
Jag köpte min hoj förra året och då sa killen att pga att den hade Yoshimura slipon skulle jag få några extra HP. Sedan har jag hört att om man byter till andra tändstift eller andra små ändringar skulle man kunna få några extra till. Min fråga är om det verkligen stämmer och om det stämmer, vad mer kan man göra för att få lite bättre effekt på hojen(inga jätte krångliga operationer).

Jo du får flera hästar med ett slip-on. 5 kanske om du har tur.
Andra tändstift däremot höjer ingen effekt.

Dr.Bike skrev:
Jo du får flera hästar med ett slip-on. 5 kanske om du har tur.
Andra tändstift däremot höjer ingen effekt.

Men vad finns det för andra delar man kan byta för att höja effekten?

Shwan skrev:

luftfilter o bestyckning kan göra lite om de inte redan e gjort :)

ozeo skrev:
luftfilter o bestyckning kan göra lite om de inte redan e gjort :)

Andra förgasare ska väl göra en del på dom där va? Dvs inte bara att bestycka om dom som redan finns.
Luftfilter och slip on/helsystem kräver att man justerar om förgasarna i en bänk, annars kan man tom tappa effekt! Men med slip on och nytt filter kan du nog lura fram 10hk till, i en bänk då!

Shwan skrev:
Men vad finns det för andra delar man kan byta för att höja effekten?

BEHÖVER du mer effekt i den hojen?

Hur mycket?
Vad ska du öra med hojen? Åka bana, gata, bara stajla, dragrace? o.s.v
Behöver du effekt i lågvarvsregistret? Högvarv?
Försök vara lite mer specifik tack.

Det finns TUSEN sätt att få mer effekt, men som sagt; behöver du det? Och isf hur mycket? Turbo blir annars svaret om vi ska ha en REJÄL ökning med mest pang för pengarna.

Det finns inga billiga sätt annars tyvärr, om vi inte bara pratar om marginella finjusteringar.
There´s no such things as free lunches....

Shwan skrev:

Jag fick bra resultat med en Bandit1200. Öppnare ljuddämpare, kn-filter, ombestyckning, bänkörning. Orginal har Banditen 98 hk på veven, efter ovanst modd fick jag 115 på bakhjulet. I runda tal 30 häst mer.

Dr.Bike skrev:
BEHÖVER du mer effekt i den hojen?

Hur mycket?
Vad ska du öra med hojen? Åka bana, gata, bara stajla, dragrace? o.s.v
Behöver du effekt i lågvarvsregistret? Högvarv?
Försök vara lite mer specifik tack.

Det finns TUSEN sätt att få mer effekt, men som sagt; behöver du det? Och isf hur mycket? Turbo blir annars svaret om vi ska ha en REJÄL ökning med mest pang för pengarna.

Det finns inga billiga sätt annars tyvärr, om vi inte bara pratar om marginella finjusteringar.
There´s no such things as free lunches....

Jag funderar på att köra på bana men mycket handlar om att köra på gata och bara känna att man har de hästarna redo ifall det skulle behövas. Turbo vill jag inte hålla på med för det kommer va min död. Tänkte mer om man kunde få lite bättre effekt genom att byta delar såsom luftfilter, slip-on osv.

El Garto skrev:
Jag fick bra resultat med en Bandit1200. Öppnare ljuddämpare, kn-filter, ombestyckning, bänkörning. Orginal har Banditen 98 hk på veven, efter ovanst modd fick jag 115 på bakhjulet. I runda tal 30 häst mer.

Funkar kn-filter så bra? Hur mkt mer kostar det?

Shwan skrev:
Jag funderar på att köra på bana men mycket handlar om att köra på gata och bara känna att man har de hästarna redo ifall det skulle behövas. Turbo vill jag inte hålla på med för det kommer va min död. Tänkte mer om man kunde få lite bättre effekt genom att byta delar såsom luftfilter, slip-on osv.

Jodå det finns ju en del grejer att göra, men de enkla grejerna är ju redan uppräknade här i tråden + att du i vilket fall som helst vill bänkköra hojen hos en firma motsv. så att allt blir rätt intrimmat.

Shwan skrev:

Ska du ha mera effekt så är nog ett helsystem det bästa. Sen kompletterat med KN-filter, dynojet-kit eller andra förgasare. Det viktigaste är att justera in den i bänk hos en firma.
Det är ju frågan vad du har tänkt att lägga i pengar. Man kan ju alltid ta bort topplocket för att plana/porta men då kostar det ju ett antal tusen till om man inte kan skruva själv. Det är pengarna som sätter gränserna.

En liten effektökning, kommer kosta mycket. Spara pengarna eller lägg dem på styling. Det ger mera. Säger jag som redan har lagt ner 12-13 tusen i trim på en hoj som kostat 50. Det gav en rappare hoj, men det öppnade inga nya dörrar till andra dimensioner... aahhhh, nej.

EDIT: Tilläggas kan också att dessa pengar inte kommer tillbaka vid försäljning.

/a

Last edited:
MangeH skrev:
Ska du ha mera effekt så är nog ett helsystem det bästa. Sen kompletterat med KN-filter, dynojet-kit eller andra förgasare. Det viktigaste är att justera in den i bänk hos en firma.
Det är ju frågan vad du har tänkt att lägga i pengar. Man kan ju alltid ta bort topplocket för att plana/porta men då kostar det ju ett antal tusen till om man inte kan skruva själv. Det är pengarna som sätter gränserna.

Vet inte om det är helsystem som sitter på nu. Tänkte inte så mkt på det när jag köpte hojen. Kommer nog satsa på KN-filter och förgasaren tror jag. Tyvärr är det ju pengarna som sätter gränsen för en fattig student :huvet
men man kan ju alltid göra lite i taget. Jag skulle ju byta hoj istället men man vill inte byta bort sin första kärlek :)

Kommer nog satsa en del på stylingen också med kåpor och allt.
Men vad kostar det att justera in den i bänk hos en firma? Jag fick det för 2000 k, är det ett bra pris? Killen innan mig hade tydligen ingen luftfilter men enligt firman skulle det inte ge så många mer hästar om man gjorde det.

aLcATRAZ skrev:
En liten effektökning, kommer kosta mycket. Spara pengarna eller lägg dem på styling. Det ger mera. Säger jag som redan har lagt ner 12-13 tusen i trim på en hoj som kostat 50. Det gav en rappare hoj, men det öppnade inga nya dörrar till andra dimensioner... aahhhh, nej.

/a

Haha...det är nog beroende framkallande...när man väl har börjat är det svårt att sluta förbättra både motormässigt och utseedemässigt. Bra att jag inte är ensam om det iaf :fyllisar

Shwan skrev:
Vet inte om det är helsystem som sitter på nu.
Är det inte 4-2 original på dem där? En kompis hade en -90 eller om det var -91 och bytte till Vance-Hines 4-1 och sparade massor med kilon. Han bytte också till KN luftfilter och andra förgasare, om jag bara kom ihåg vad det var för några men det var det som gällde på den tiden.

Neutral skrev:
Är det inte 4-2 original på dem där? En kompis hade en -90 eller om det var -91 och bytte till Vance-Hines 4-1 och sparade massor med kilon. Han bytte också till KN luftfilter och andra förgasare, om jag bara kom ihåg vad det var för några men det var det som gällde på den tiden.

Jag har ju Joshimura slip-on men resten vet jag inte. Jag är ju inte så haj på sånt själv så det är inte så att jag märker vad det är för märke bara genom att titta på den men jag misstänker att det är orginal men ej 4-2 utan 4-1(sen vet jag inte om det kan vara orginal) :va
Men kostar KN-filter mkt egentligen?

Se då bara till att hojen blir justerad i bänk...
Det är då och bara då du får fram dom extra pållarna.

Matterunken skrev:
Det är då och bara då du får fram dom extra pållarna.

Om du nu är tydlig, så vill jag förtydliga något. Du har helt fel :D Du kan få fram "extra pållar" på andra sätt utan "bänk" och i en del fall även med bättre resultat.

Hmm .. på min gamla -89 1100R kostade det 24000:- för att få 21HK extra på bakhjulet ,,, så turbo e väl mest värt pengarna (hk per krona) :tuttar

Då var det borrning, toppjobb, förgasare :yoparty

tohlzen skrev:
Hmm .. på min gamla -89 1100R kostade det 24000:- för att få 21HK extra på bakhjulet ,,, så turbo e väl mest värt pengarna (hk per krona) :tuttar

Då var det borrning, toppjobb, förgasare :yoparty
Hela mitt turbobygge kostade 17000:-... ~140 extra bakhjulshästar innan jag höjde trycket ännu mer. :)

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt