extra dämpning i dämparen, besiktning?

• Thread starter Thread starter t4
  • Start date Start date

t4

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2005
Hoj
dakota
har satt på ett akrapovic helsystem nu i vinter,
funderar på att bygga någon slags extra dämpare att trycka i vid besiktningen,
någon som provat o har ideer?
eller vet om man kan köpa färdiga :fyllisar

tryck i sånna diskbollar av stålull. Ta ett kycklingnät eller liknande och sätt över öppningen på sliponet med en slangklämma...

DONE

Hoztic skrev:
Tittar dom inte vansinnigt snett på en sån grej på besiktningen? :va

Säkerligen.. Men så länge det inte låter högre än det får så är det inte deras problem.. Egentligen är det väl inte värre än att byta dämpare innan besiktningen, eller?

vore klart ett alternativ, får fundera lite till.
att dom ska va så känsliga, dom vet ju att man bara åker hem o byter :arsele

t4 skrev:
vore klart ett alternativ, får fundera lite till.
att dom ska va så känsliga, dom vet ju att man bara åker hem o byter :arsele

det är ju bara att pressa in vad som helst som tål temperaturen och försvårar avgasernas väg ut ur motorn.. Men sånna stålullsdisk grejer borde funka...

Jag köpte en ljuddämparinsats avsedd för Simonson ( stava?) bilavgassystem, ett typ perforerat 250mm långt rör som passar in i dämparen, med en krage som stoppar det från att ramla in.. Klarade iaf bullertest på Mantorp & gelleråsen. Mekonomen.

Chronic skrev:
Jag köpte en ljuddämparinsats avsedd för Simonson ( stava?) bilavgassystem, ett typ perforerat 250mm långt rör som passar in i dämparen, med en krage som stoppar det från att ramla in.. Klarade iaf bullertest på Mantorp & gelleråsen. Mekonomen.

Till bankörningen hade det inte varit fel att ha något sådant. Ska titta närmare på den möjligheten. :tummenupp

åh fan, ska glida in en sväng på mekonomens hemsida o spana lite, alla ideer o tips e ju toppen!!!!

Simp skrev:
Säkerligen.. Men så länge det inte låter högre än det får så är det inte deras problem.. Egentligen är det väl inte värre än att byta dämpare innan besiktningen, eller?

Så sant, fast det kan ju göra dom grinigare på andra saker... :huvet
Jag ser inget fel alls i att ha ett slip on som brölar hej vilt, mitt helsystem på gixxern låter riktigt mycket :D Däremot fick jag beröm för ljudet på min 750F senast jag besiktade! :tummenupp
Fast dom vet väl att det är meningslöst med tvåor på avgassystem. Man åker hem å byter, besiktar å byter tillbaka till slip on/helsystem...

t4 skrev:
har satt på ett akrapovic helsystem nu i vinter,
funderar på att bygga någon slags extra dämpare att trycka i vid besiktningen,
någon som provat o har ideer?
eller vet om man kan köpa färdiga :fyllisar

Köp en sån här och tryck i :tummenupp
www.eracing.se

Bifogat

• baffle-kit.jpg
    baffle-kit.jpg
    17.7 KB · Visningar: 155
När jag skulle besiktiga så tog jag ett 15mm rundjärn 400mm långt svetsade på 10-11 jätte karosseribrickor (25-30diam) som jag stack i ljuddämparen. Men det blev inte tystare för det, bara att göra som förra gången, väl på plats så stoppade jag i 3st strumpor som bollar och en svetstråd så dom inte flyger ur..

sanntur skrev:
När jag skulle besiktiga så tog jag ett 15mm rundjärn 400mm långt svetsade på 10-11 jätte karosseribrickor (25-30diam) som jag stack i ljuddämparen. Men det blev inte tystare för det, bara att göra som förra gången, väl på plats så stoppade jag i 3st strumpor som bollar och en svetstråd så dom inte flyger ur..

det va jävligt påhittigt o bra :fyllisar

funderar lite på hur dom inte lossnade, men man ska ju kläcka ideer.....

Uploaded with ImageShack.us

Här kan ni se utseendet på mina ljuddämpare, inte mycket tjockare än själva röret. Och vad jag sett hittills så ser dom ganska tomma ut innuti, det man ser, ja, det är vad som finns.

Nu är det så att jag inte tänkte ha några ljuddämpare på alls när jag kör så att köpa andra dämpare, som faktiskt dämpar, är inget jag är intresserad utav. Frågan är, hur kan jag få dessa att dämpa så att jag kommer igenom igenom besiktningen?

De är en 650cc 2cyl 4t om det säger något om ljudet.
Det står att cyklen är en 68a i papprena (uppenbart en 66a enligt ramnummret men den reggades väl kanske i Sverige 68). Spelar det roll på decibellkravet?

Last edited:
Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard