extern hdd semi-krasch

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Vänder mig till Sporthoj-databasen :)

Har en Western Digital My Book Studio Edition (Mac version) och sitter med en MacBook Pro 17" från 2006.

Igår fungerade allt fint och har alltid funkat, så kopplade jag ur den externa hdd'n, packade ihop den med datorn och begav mig till en polare (för att se en film) - men när jag kom dit vägrar hårddisken dyka upp på skrivbordet, och nu även hemma... WTF!?

Skivverktyget hittar hårddisken, men den dyker inte upp i Findern, jag kommer inte åt filerna :huvet

Har dragit ut diverse sladdar, stäng av, startar om osv.
HDD'n lyser och blinkar, den fysiska HDD'n snurrar och surrar, testat med både FireWire 800 och USB 2.0 sladd.
INGET vill fungera :brinnerup

Hilfe Bitte!

Har haft samma problem med den interna disken i min gamla MBP 15" och med en extern disk.

Använd skivverktyg och kör igenom diskkontroll och ev reparationer därifrån och håll tummarna att du kommer åt datat igen. Om du lyckas så gör en skivavbildning på hela backupen (eller de delar som du måste ha) och skaffa en ny hårddisk. I mina fall så har samma situation berott på i stort sett havererad hårdvara och i fallet med den interna disken så lyckades jag göra en komplett backup.

Kom på en sak till, ibland kan det ta skitlång tid (10-30 min) innan disken monterar, inte ett gott tecken det med men då kan du iaf ta en backup på allt.

Lycka till!

stått inkopplad i minst två timmar, no success :'(

En rolig nyhet däremot är ju när man upptäcker att 2Tb kostar 800 kr istället för 1Tb för 1600 kr som när man köpte denna hehe

Läs på om frystricket. Hjälper tillfälligt rätt många typer av fel.

stått inkopplad i minst två timmar, no success :'(

En rolig nyhet däremot är ju när man upptäcker att 2Tb kostar 800 kr istället för 1Tb för 1600 kr som när man köpte denna hehe

Testat på en polares Mac nu, likadant där. (dyker inte upp, men skivverktyg hittar den)

Börjar klura på om hårddisken kanske inte får tillräckligt med ström... känns lite så, varför det nu skulle vara så helt plötsligt.

Testat på en polares Mac nu, likadant där. (dyker inte upp, men skivverktyg hittar den)

Börjar klura på om hårddisken kanske inte får tillräckligt med ström... känns lite så, varför det nu skulle vara så helt plötsligt.

Funkar det samma på mac som pc att du kan bryta ur disken ur höljet och trycka in i burken?

Brukar vara USB/Firewire-skiten som kraschar

Testat både med USB-kabel och FireWire-800-sladd, no success

Testade med köra in en USB-sticka, den hittades och den dök upp på skrivbordet utan problem...

Nu skriver jag saker jag inte vet något om men iaf...
Hör hört, precis som någon ovan nämnde, att det ska gå att kyla ner den rejält i frysen tex och på så sätt kanske den tillfälligt piggnar till. Antar du har ett försök på dig typ, så gör en back-up direkt då om den hoppar igång.

Se iaf till att ha en strategi med ditt testande, allt du gör som inte fungerar riskerar bara att sabba datan ytterligare.

//KaliZ

Japp, låter den vara helt oanvänd och urkopplad för tillfället, har beställt hem två 2Tb hårddiskar, gör inget förens dom kommit hem och fungerar så man förhoppningsvis snabbt och smidigt att göra en backup.

Ska googla vidare på idéen om att lägga den i frysen :)

Lagt in skiten i frysen i fyra timmar, försökt igen, no success...

Kört DiskWarrior, lyckades reparera hårddisken...

*EDIT* Jag är tydligen inte riktigt vaken, allt är fint och funkar numera, tack och hej! *EDIT*

Last edited:
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...