Extern hårddisk

Emil_in_hifi

Do you, do you dig destruction?
Gick med
5 Nov 2004
Hoj
ingen alls just nu....
Vad ska man välja?

Vill ha gott om plats till filmer/musik och tillräkligt med fart till att köra program från den utan att farten på hårddisken ligger och stör.

Några tips?

Har en HP på 160GB. Går att antingen köra externt med USB 2.0 eller att "docka" den i en vanlig 5.25" slot.

Bara att "unplug usb-device" som om det vore en kamera och bära iväg på sedan. Tillräckligt snabb för att lagra temporära saker på som jag inte petar på så ofta. Till exempel ett share-directory.

Har inte provat att köra program från den, men saker där det inte är kritiskt med hd-access så borde det inte spela någon roll. Är det en massa data som skall skyfflas hela tiden så fungerar ju inte extern så bra alls i och med att det är datalänken som bör vara den svaga sidan och inte själva hårddisken. Men här spekulerar jag.

Fakta: USB 2.0 har en dataöverföringshastighet på 480Mbit/s, eller 60 MB/s om du så vill. Det borde vara tillräckligt för de flesta applikationer trots allt.
/SSB

Last edited:
Emil_in_hifi skrev:
Vad ska man välja?

Vill ha gott om plats till filmer/musik och tillräkligt med fart till att köra program från den utan att farten på hårddisken ligger och stör.

Några tips?

Jag kör med 2xMaxtor 300GB, kopplade med firewire. Tycker det rockar bra som fan. Ska faktiskt köpa på mig 2 till i dagarna.

Kan rekommendera Lacie:n. Har haft 250GB USB2 i 2 månader och den funkar fint. Hyfsat tyst också.

Var handlar ni era prylar då?
Är det nätbutiker eller hemma på hörnan?

Varför har ni en massa externa?? Slut på plats internt eller?
Är ju trots allt lite billigare med en utan extern låda runtom..

Bulan skrev:

därför jag får inte in fler än 9st 200gb diskar i mina lådor också har inte plats för fler lådor så det fick bli en lacie 250gb men när jag byggt min nya låda så kommer jag kunna lägga den på hyllan ett tag den sak ha plats för 19st hdds :)

enda nackdelen med exteran diskaré att dom kan bli lite varma om man har dom på dygnet runt eller jobabr mycket med dom

Har laptop med 40GB disk. En trevlig sak är att jag har en trådlös router så jag kommer åt mina filer utan att behöva ha HD:n kopplad till datorn. Sen behöver jag inte ha igång burken utan har hårddisken och routern igång = 250GB utrymme via FTP tillgängligt jämt.

Bulan skrev:

Köpte en 120 gb från ebay.de i våras. Har funkat otroligt bra. Kostade 1000 spänn med frakt hit och det borde väl gått ner lite på ett halvår. Sitter ofta med USB 1.1 på laptopen och det duger till musik och film, men program blir nog svårt.

Dock... med USB 2.0 rockar det på rätt bra :)

Enda nackdelen jag ser är att den står och snurrar jämt. Den vet ju inte när datorns diskar skall gå ner i viloläge. Kanske går att styra om man är begåvad.

nicke skrev:
En trevlig sak är att jag har en trådlös router så jag kommer åt mina filer utan att behöva ha HD:n kopplad till datorn. Sen behöver jag inte ha igång burken utan har hårddisken och routern igång = 250GB utrymme via FTP tillgängligt jämt.

Fan va nice.. :)

Vilken (billig) extern Hd har stöd för att kopplas via nätverk?

Och outsider.. 9st 200Gb?!?!? woohaa!
Hmm... disk är ju billigt.. men lite väl mycket samlande.. kanske.. ;) haha..

Nicke skrev:
Sen behöver jag inte ha igång burken utan har hårddisken och routern igång = 250GB utrymme via FTP tillgängligt jämt.
Så du kan köra en FTP på den externa hårdisken som kan nås via internet?
Vilken programvara kör man då?
Jag blir mycket intresserad ......
PMa svar om du vill .....

19 hdds!! vad ska du ha för nätdelar i den lådan? har du bild på bygget låter ju extremt.

Mr K skrev:
Så du kan köra en FTP på den externa hårdisken som kan nås via internet?
Vilken programvara kör man då?
Jag blir mycket intresserad ......
PMa svar om du vill .....
Nä.. PM:a inte.. jag vill också veta... :)

Det borde väl kanske inte bara vara en Extern HDD längre då utan mer något NAS liknande?

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...