Extern hårddisk, vad tänka på?

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Hoj
FoxP2
Jag ska köpa mig en extern hårddisk var det tänkt eftersom jag bara har 60 GB på min bärbara dator och dom 60 GB fyllde jag ganska fort så jag har raderat filmer och grejs så fort jag velat ha ner nåt annat på datorn :gnissla

Men nu vill jag ha en extern hårddisk så jag har mer plats :banana Men jag kan knappt nånting om datorer överhuvudtaget så vad ska jag tänka på? :confused:

Tänkte mig 200 GB + :tummenupp

Jag ska köpa mig en extern hårddisk var det tänkt eftersom jag bara har 60 GB på min bärbara dator och dom 60 GB fyllde jag ganska fort så jag har raderat filmer och grejs så fort jag velat ha ner nåt annat på datorn :gnissla

Men nu vill jag ha en extern hårddisk så jag har mer plats :banana Men jag kan knappt nånting om datorer överhuvudtaget så vad ska jag tänka på? :confused:

Tänkte mig 200 GB + :tummenupp

Köp ett känt märke som tex: Maxtor då de finns många falska kopior. När jag köpte min bärbara hårdik tänkte jag att det var skitsamma med storlek då jag bara skulle ha den och lägga filer på tänkte jag. I början gick det jätte bra men efter ett tag började jag inse att hårdisken var allt för klumpig och dra med sig överallt för att den var så stor. Så derför tycker jag atrt du bör köpa en liten och smidig.

en fråga du ska ställa dig är portabilitet/utrymme.

köper du en 2,5" disk så behöver du inte tänka på strömförsörjningen medans om du köper en 3,5" så får du mycket mer utrymme till ett mycket lägre pris, fast de är större och klumpigare samt har extern strömförsörjning.

Western Digital ska dä' va'

Enligt min erfarenhet gör Western Digital (WD) de bästa diskarna.
Jag har bara goda erfarenheter av dem och hört detsamma från flera andra. Det har dock gällt interna diskar, men externa diskar brukar baseras på existerande diskar.

Jag har via jobbet även bra erfarenhet av Lacie's mobila USB-diskar. Jag har för mig att även de var baserade på WD's hårddiskar. I.a.f. tidigare. Hur det är nu vet jag inte.

Maxtor har visserligen bättre garantier än WD men vad hjälper det när 1000 bilder försvinner och man glömt backupen sen en tid tillbaka. Jag har dock inte råkat ut för det själv, ännu.
Den jag själv har, har nu snurrat ett tag men den är slöare än min WD och det känns som den har mer obalans (vibrationer) vilket inte är så bra för livslängden.

Jag har riktigt dålig erfarenhet av Samsung. Förlorade 6 säsonger med StarTrek avsnitt när den krashade. Fick en ny på garantin men de hade ingen likadan hemma så jag fick en Maxtor istället. Den som jag nämner ovan.
Min kollega hade en likadan Samsung och även den trasslade.

Hoppas det kan va till nån hjälp

Ha det

Last edited:
har oxå haft lite probs med min maxtor.. bla värme problem vilket gjorde att alla data försvann. köpte sen ett chassi på kjell & co med fläkt i o tryckte i en annan disk, har funkat utan problem i 3 år!

Har haft ett gäng hdd's genom åren och måste säga att seagate och wd's är dom jag har upplevt som mest hållbara och sånt håller man sig till. Har haft lite andra olika märken och inte direkt uppskattat dom särskillt mycket. Nu blev det en ny 500gb extern wd disk som förhoppningsvis kommer nu i veckan.

https://www.datorbutiken.com/home/Navigation/Details.aspx?Product=WDE1U5000E

Rimligt pris enl mig.

kolla ALLTID http://www.pricerunner.se/ innan ni köper datorprodukter då det kan skilja en hel del ibland mellan olika butiker! NetOnNet tycker jag inte om, kanske är fånig men usch!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT